En Ar

درباره رصد اشتغال دانش آموختگان

بدون شک منابع انساني و رشد و توسعه آن، يکي از مهمترين عوامل در تحول و توسعه جوامع بشري محسوب ميشود .هر اندازه توجه به توانمندسازي نيروي انساني در طول دوران تحصيل افزايش يابد، بالطبع اثربخشي و اشتغال نيروي کار نيز افزايش چشم‌گيرتري خواهد داشت. بر همين اساس مباحث مربوط به کيفيت و توانمندي نيروي انساني و آموزش و اشتغال موثر، همواره از مهمترين دغدغههاي فکري افراد جامعه و دولتهاي آن‌ها بوده است. در حال حاضر و با توجه به تغيير در فضاي کسب و کار، تحولات آموزش عالي و رشد و توسعه کمي موسسات دانشگاهي در چند دهه اخير، شاهد وجود چالشهاي متعددي در زمينه اشتغال نيروي کار دانش‌آموخته هستيم. مسلما خط مشيها و رويکردهاي حاکم بر نظام آموزش عالي کشور و ضرورت توجه بيشتر به تناسب بين نيازهاي بازار کار و توانمندي‌هاي شغلي و همچنين مهارت‌افزايي دانش‌آموختگان نقش مهمي در افزايش اشتغال دانش‌آموختگان و همچنين توسعه کشور خواهد داشت. بر همين اساس پايش وضعيت اشتغال دانش‌آموختگان يکي از مهم‌ترين نيازها و اقداماتي است که در برنامهريزي‌هاي علمي، اقتصادي و اجتماعي و توسعه پايدار کشور بايد مورد توجه گيرد و به جرات ميتوان گفت برنامههاي آتي آموزش عالي و نهاد دانشگاهي بدون توجه به نيازهاي اقتصادي و تقاضاهاي اجتماعي نميتواند بهرهوري مناسبي در کشور ايجاد نمايد.

برنامه‌ريزي مناسب و همراستا با تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهي، رشته‌هاي تحصيلي و  وضعيت بازار کار، اهميت پايش سالانه ميزان اشتغال دانش‌آموختگان را نشان مي‌دهد. همچنين با اطلاع‌رساني نتايج حاصل از اين پايش به ذينفعان و مديران مرتبط مي‌توان تصميمات موثري در بهبود مهارت‌هاي شغلي، مديريت پذيرش دانشجو در رشته‌هاي مختلف تحصيلي، توسعه رشته‌هاي جديد و اشتغال دانش‌آموختگان اتخاذ نمود. مهم‌ترين اهداف پيمايش اشتغال فارغ‌­التحصيلان دانشگاهي به شرح ذيل است:

  • فرهنگ‌­سازي پايش وضعيت اشتغال دانش‌­آموختگان در دانشگاه‌­ها و موسسات آموزش عالي؛
  • ترسيم وضعيت کلي اشتغال و بيکاري فارغ‌التحصيلان آموزش عالي در رشته‌ها و مقاطع زماني مختلف به منظور آگاهي‌­بخشي به متقاضيان آموزش عالي؛
  • تهيه آمار و اطلاعات در خصوص رشته‌­هاي آموزشي مورد نياز و مازاد بازار کار و ارائه نتايج  به مراجع ذيربط؛
  • شناسايي شکاف دانشي و مهارتي دانش‌­آموختگان آموزش عالي در بازار کار و تطبيق برنامه و سياست‌هاي نهاد آموزش عالي متناسب با آن؛
  • بررسي ابعاد اقتصادي و اشتغالي رشته‌­هاي دانشگاهي در تعامل با ديگر گروه­‌ها و کميته‌­هاي تخصصي وزارت عتف و ساير دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط؛
  • ايجاد ارتباط منسجم بين دانشگاه­‌ها و جامعه فارغ‌­التحصيلان در جهت انتقال تجارب و هم‌­افزايي فعاليت‌هاي دانشگاه­‌ها با نيازهاي جامعه؛
  • تدوين برنامه‌ها و سياست‌هاي نظام آموزش عالي و ساير نهادهاي ذيربط در جهت افزايش اشتغال بر اساس واقعيت‌هاي موجود و چشم‌انداز پيش روي جامعه؛
  • جهت‌گيري نظام ارزشيابي  آموزش عالي بر اساس شاخص‌هايي نظير ميزان اشتغال دانشجويان؛
  • ترغيب دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي در جهت شناسايي، تدوين و توسعه دوره‌هاي مهارت‌افزايي مرتبط با رشته‌هاي آموزشي و متناسب با نياز بازار کار جهت افزايش اشتغال؛
  • توجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي به اهميت توانمندسازي و اشتغال‌پذيري دانش‌آموختگان دانشگاهي در جهت افزايش اشتغال، کيفيت زندگي و جامعه سالم، شاد، نوآور و خلاق؛
  • توسعه رشته‌هاي اشتغال و حذف رشته‌هاي فاقد بازار کار مرتبط؛

کتاب طرح پايش رصد اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي در سال 99 با دريافت اطلاعات وضعيت اشتغال فارغ‌التحصيلان حدود 90 دانشگاه کشور تدوين گرديده است. بر اساس نتايج به دست آمده، دانش‌آموختگان دکتري در سال 99، 83.53 درصد، کارشناسي ارشد 65.21 درصد، کارشناسي 49.25 و کارداني 45.94 اشتغال دارند.

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها