En Ar

بسته خبري روابط عمومي دانشگاه(7/8/90)

آخرين وضعيت توليدات علمي ايران / 18 پله در جهان صعود کرديم

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام از رشد 18 پله‌اي ايران در توليد مقالات علمي جهان در يک دهه گذشته خبر داد و گفت: توليد مقالات علمي ايران در پايگاه ISIدر سال 89 به 18 هزار و 322 مقاله رسيد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر جعفر مهراد در دومين سمينار علم سنجي و رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام در دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود: کشورمان در توليد مقالات معتبر بين المللي در سال 2000 رتبه 48 را به خود اختصاص داده بود و در حال حاضر در سال 2011 کشورمان در رتبه 30 جهان و دوم منطقه پس از ترکيه قرار دارد.

رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري با اشاره به اين که توليد مقالات معتبر بين المللي ISI  ايراني رشد چشمگيري داشته است گفت: در سال 85 توليد مقالات علمي ISI سه هزار و 241 مقاله بود که اين ميزان در سال 89 به 18 هزار و 322 مقاله رسيد.

دبير شوراي راهبري پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) افزود: از ابتداي امسال تاکنون نيز بيش از 15 هزار و 500 مقاله ISI توسط محققان کشورمان توليد و منتشر شده است.

مهراد با بيان اين که توليد علم يکي از شاخصهاي اصلي رتبه بندي در پايگاه هاي معتبر جهان از جمله OIC به شمار مي رود، اظهار داشت: توجه به تاثير اجتماعي و اقتصادي، توجه به چشم انداز بين المللي، گسترش برنامه هاي آموزشي در قالب تازه بودن متون آموزشي، نسبت اعضاء هيئت علمي به دانشجو، گسترش طرح هاي پژوهشي کاربردي، افزايش استناد به مقالات علمي و افزايش سرمايه گذاري در حوزه تحقيق از جمله راهکارها براي افزايش جايگاه کشور در رتبه بندي ها جهاني به شمار مي رود.

وي خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي و وزارت علوم تحقيقات و فناوري در چند سال اخير توجه ويژه‌اي به توليد علم در کشور و ارتقاء جايگاه دانشگاه ها در جوامع بين المللي داشته است.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام  با اشاره به اينکه در حال حاضر دو دانشگاه تهران و شريف بر اساس رتبه بندي شانگهاي و تايمز به ترتيب جز 500 و 400 دانشگاه برتر جهان به شمار مي رود، اظهار اميدواري کرد: با برنامه هاي مدون و توجه ويژه وزارتخانه هاي ذيربط تعداد دانشگاههاي برتر کشور در رتبه بندي هاي جهاني افزايش يابد.

تجليل از 9 برگزيده جشنواره فارابي با حضور رئيس جمهور

برگزيدگان پنجمين جشنواره بين المللي فارابي با دريافت لوح سپاس از رئيس جمهور مورد تجليل قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ، محمود احمدي نژاد صبح امروز شنبه در پنجمين جشنواره بين المللي فارابي از 9 برگزيده اين جشنواره که در بين آنها آيت الله هاشمي شاهرودي نيز حضور داشت با اهداي لوح سپاس، تجليل کرد.

برگزيدگان اين جشنواره در حوزه فعاليت هاي علمي ، پژوهشي و ارائه مقالات مختلف در زمينه هاي فرهنگ و تمدن اسلامي ، مطالعات انقلاب اسلامي ، تاريخ ، جغرافيا و باستان شناسي ، حقوق ، زبان و ادبيات، علوم اجتماعي و ارتباطات، علوم اقتصادي و مديريت ، علوم تربيتي، علوم سياسي ، روابط بين الملل، فقه، اصول، علوم قرآن و حديث ، فناوري اطلاعات و مطالعات هنر و زيبايي شناسي شايسته تقدير شناخته شده اند.

در اين جشنواره همچنين از شخصيت هاي پيشرو، پيشکسوتان علمي و برگزيدگان خارجي شرکت کننده در اين جشنواره نيز تجليل شد.

بستر سازي توليد دانش علوم انساني و اسلامي، بازنمايي توان علمي ايران و جامعه اسلامي در حوزه علوم انساني و اسلامي ، معرفي نقش علوم انساني در توسعه دانش بشري ، مديريت اجتماعي و تمدن سازي در گذشته و اکنون ، تمهيد و تقويت زمينه هاي مساعد براي فعاليت هاي علوم انساني و اسلامي و توجه بليغ به ضرورت توليد اين دانش و ايجاد ظرفيت هاي انگيزشي و حمايتي و نيز اقبال به پژوهش و نوآوري از اهداف برگزاري پنجمين جشنواره بين المللي فارابي است.

ملاباشي در گفتگو با مهر: آخرين وضعيت سازمان تازه تاسيس دانشجويان/ تعامل با دانشجو را افزايش مي‌دهيم

رئيس سازمان امور دانشجويان وزارت علوم با اشاره به آخرين وضعيت اين سازمان تازه تاسيس گفت: در حال حاضر به دنبال تامين الزامات سازمان امور دانشجويان هستيم و هر زمان سازمان در جاي خود مستقر شد اعلام مي کنيم.

محمود ملاباشي در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرين وضعيت سازمان امور دانشجويان، گفت: قرار است سازمان امور دانشجويان در خيابان فرصت مستقر شود اما هر زمان که مستقر شد اعلام وجود مي کنيم و هم اکنون به دنبال تامين الزامات اين سازمان هستيم.

وي اضافه کرد: ابلاغ حکم سازمان امور دانشجويان يعني ساختمان کجا باشد، علاوه بر اين بايد بودجه سازمان جدا و پرسنلي که کارهاي خدماتي را پيش از اين براي ما انجام مي دادند تامين شوند.

رئيس سازمان امور دانشجويان وزارت علوم درباره هدف از تشکيل اين سازمان، تاکيد کرد: سازمان امور دانشجويان به علت يکپارچگي خدمات دانشجويي به وجود آمده و در صدد است تعاملش با خواسته هاي دانشجويان افزايش يابد.

ملاباشي تاکيد کرد: سازمانها و دستگاههاي دست اندرکار که براي اين امر تصميم مي گيرند با تشکيل سازمان امور دانشجويان منسجم تر مي توانند اقدام کنند و به خواسته ها بهتر جواب مي دهند.

به گزارش مهر، سه معاونت مالي، اداري و مديريت منابع، امور دانشجويان خارج و امور دانشجويان داخل وارد سازمان امور دانشجويان شده اند.

همچنين، دستگاههايي که در اين سازمان همکاري دارند صندوق رفاه دانشجويان، پژوهشگاه تربيت بدني و فدراسيون ورزشي دانشجويان کشور هستند.

جشنواره ملي قرآن دانشجويان ايران برگزار مي شود

بيست‌و‌ششمين جشنواره ملي قرآن دانشجويان ايران اول تا چهارم آذرماه به ميزباني دانشگاه فردوسي مشهد برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه شوراي هماهنگي فعاليت‌هاي قرآن و عترت دانشگاه‌هاي کشور برگزار شد و زمان برپايي بيست‌و‌ششمين جشنواره ملي قرآن دانشجويان ايران، قطعي شد.

نماينده وزارت علوم در شوراي هماهنگي فعاليت‌هاي قرآن و عترت دانشگاه‌هاي کشور، در توضيح علت تغيير زمان برگزاري جشنواره گفت: پيش از اين قرار بود اين دوره از جشنواره در روزهاي 23 تا 27 آبان در دانشگاه علوم رضوي مشهد برگزار شود که با توجه به تقارن اين زمان با اعياد مذهبي و حجم بالاي تردد زائران به مشهد پيشنهاد شد براي صرفه‌جويي 30 درصدي در هزينه‌ها زمان برپايي به اول تا چهارم آذر‌ماه موکول شود.

وي اضافه کرد: همچنين براي استفاده بيشتر از امکانات دانشگاه‌هاي تابعه وزارت علوم، دانشگاه فردوسي مشهد براي برپايي اين جشنواره انتخاب شده است.

همچنين در اين نشست مصوب شد که اعضايي از سازمان‌ فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، دانشگاه آزاد، سازمان بسيج دانشجويي و شوراي هماهنگي فعاليت‌هاي قرآن و عترت دانشگاه‌هاي کشور در کارگروه نظارتي اين جشنواره فعاليت کنند.

در پنجاه‌و‌يکمين جلسه شوراي هماهنگي فعاليت‌هاي قرآن و عترت دانشگاه‌هاي کشور همچنين سهم دستگاه‌هاي عضو در اين شورا براي تأمين 30 درصد از هزينه برپايي اين دوره از جشنواره قرآن دانشجويان مشخص شد.

طرفداران صالح در يمن حمام خون به راه انداختند

 

در حالي كه رژيم صالح حملات خود عليه انقلابيون و معارضان را تشديد كرده است و تلاش دارد جنگي داخلي در يمن به راه اندازد، منابع خبري از كشته شدن دست‌كم 22 تن طي 48 ساعت گذشته در اين كشور خبر دادند.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري "الجزيرة"، در بمباران شديد مناطقي در ارحب" و "نهم" در شمال شرق "صنعاء" پايتخت يمن، دو نفر كشته و ده‌ها نفر زخمي شدند.

اين در حالي است كه درگيري‌هاي خشونت باري ديروز ميان نيروهاي "علي عبدالله صالح" ديكتاتور يمن و معارضان روي داد.

منابع آگاه قبيله اي نيز اعلام كردند كه در بمباران خشونت بار ديروز عليه مناطق ارحب و نهم در شمال شرق صنعاء خرابي‌هاي زيادي به بار آمده است.

خبرگزاري يونايتد پرس نيز به نقل از منابع آگاه محلي اعلام كرد كه ديروز نيروهاي صالح منطقه "الحصبه" را كه شيخ "صادق الاحمر" شيخ قبايل حاشد در آن زندگي مي‌كند، نيز بمباران كردند.

پايگاه خبري الجزيرة تصاويري از اين بمباران‌ها و درگيري‌هاي ديروز در يمن را پخش كرد كه در آن زخمي‌ها كنار خيابان افتاده بودند و هيچ اثري از كادر پزشكي يا امدارساني نبود و مردم خود زخمي‌ها را به كناري كشيده بودند. برخي نيز به بيمارستان منتقل شده بودند و اجساد برخي در پتوهايي پيچيده شده بودند.

اين در حالي است طي حملات خشونت‌بار دو روز گذشته در پايتخت يمن، 7 نفر از افراد مسلح شيخ احمر و 9 نظامي رژيم حاكم و 4 شهروند يمني كشته شدند كه دو تن از شهروندان بدليل اصابت خمپاره به منزلشان جان خود را از دست داده اند و دوتن ديگر در محله "القاع" در مركز صنعاء كشته شدند.

پايان مطلب/

جايزهبزرگ جشنواره‌فيلم‌دين ايتاليا براي "طلاومس"

فيلم سينمايي «طلا و مس» ـ ساخته همايون اسعديان ـ جايزه بزرگ چهاردهمين جشنواره فيلم دين امروز را دريافت كرد.

به گزارش ايسنا، اين جشنواره كه از 22 مهر تا 4 آبان در شهر ترنتو ايتاليا برگزار شد، ميزبان 14 فيلم سينمايي، كوتاه و مستند از ايران بود كه در روز پاياني، «طلا ومس» دو جايزه بزرگ جشنواره «در روح ايمان» و جايزه هيات داوري مجمع جهاني كاتوليك را دريافت كرد و فيلم «حليمه»، ساخته‌ي طاهره حسن‌زاده نيز جايزه زنان و اديان را گرفت.

فيلم فرانسوي «انسان ها و خدايان» ساخته‌ي خاوير بووآ كه در جشنواره كن 2010 جايزه بزرگ را دريافت كرده بود، در رقابت با «طلا و مس»، جايزه‌ي دوم جشنواره را به خود اختصاص داد.

هيات داوري جشنواره در انگيزه اعطاي جايزه به فيلم «طلا و مس» اعلام كرد: فيلم به مردي مي‌پردازد كه در ميانه مشكلات زندگي از سويي و ميل به تحصيل علوم ديني از سوي ديگر، در نهايت با بهره گيري از عشق، ايمان و اميد به آرامشي عميق و غنايي معنوي دست مي يابد. فيلم در عين سادگي و با شيوه اي متقاعد كننده نشان مي دهد كه چگونه مشكلات روزمره زندگي مي‌تواند انسان را به مسيري روحاني رهنمون سازد.

هيات داوري مجمع جهاني كاتوليك نيز دليل اهداي جايزه خود به «طلا و مس» را چنين مي گويد: كارگردان ايراني با استفاده از زباني سينمايي كه بر جوهر و ذات انسان تكيه دارد، نشان مي دهد كه ايمان را نه تنها در كتاب ها و مدارس، بلكه از آن بالاتر در زندگي و عشق يافت.

فيلم «طلا و مس» توسط منوچهر محمدي تهيه شده كه پيش از اين نيز با دو فيلم «ميم مثل مادر» ساخته مرحوم رسول ملاقلي پور و «آن سوي رودخانه» ساخته عباس احمدي مطلق، دو جايزه از اين جشنواره دريافت كرده بود.

فيلم «طلا و مس» تاكنون در جشنواره هاي فيلم باتومي گرجستان، ونكوور كانادا، آناهايم آمريكا، پالم اسپرينگز آمريكا، موزه هنرهاي زيباي بوستون آمريكا، آكادمي هنر هونولولو آمريكا، آسيايي ـ آمريكايي سن فرانسيسكو آمريكا، واشنگتن دي سي آمريكا، جشنواره فيلم هاي ايراني در بريسبين، كانبرا و آدلايد استراليا، جشنواره ياري سوئد و دين امروز ايتاليا به نمايش درآمده است. عرضه و پخش بين المللي فيلم به عهده محمد اطبايي است.

شريعتمداري و خانم کلينتون

1-اوايل آبان ماه 1384- اكتبر 2005- خبرنگار «سي.ان.ان» كه براي تهيه گزارش و مصاحبه به كيهان آمده بود، با اشاره به حمله نظامي آمريكا به عراق و حضور همزمان نظاميان آمريكا در شرق و غرب ايران- افغانستان و عراق- نظر نگارنده را دراين باره جويا شد كه به وي گفته شد؛ «اگر آقاي جرج بوش آدم جنايتكاري نبود وظيفه خود مي دانستيم براي سلامتي و طول عمر وي دست به دعا برداريم»! و در مقابل ابراز تعجب خبرنگار سي.ان.ان كه در همان حال به دوربين دار و صدابردار براي ضبط دقيق صوت و تصوير تاكيد مي كرد به ايشان گفته شد «شما آمريكايي ها نمي دانيد كه برخورداري از دشمن نادان چه امتياز بزرگي است»! و در ادامه به نمونه هايي از دستاوردهاي حمله نظامي آمريكا به عراق كه علي رغم خواست جرج بوش نصيب ايران شده بود اشاره رفت، چند ماه بعد از پخش اين مصاحبه از شبكه تلويزيوني سي.ان.ان. «براون بك» سناتور جمهوريخواه از كانزاس كه به كينه توزي عليه جمهوري اسلامي معروف است و يكي از مدافعان سرسخت تحريم ايران بوده است نيز در يك كنفرانس خبري به مقايسه ميان اهداف از قبل اعلام شده آمريكا در حمله به عراق و آنچه كه آن هنگام به دست آورده است پرداخت و با اشاره به سرنگوني رژيم صدام، حاكميت اسلامگرايان در عراق، آسيب جدي گفتمان ليبرال دموكراسي در منطقه، تبديل عراق به همپيمان استراتژيك جمهوري اسلامي ايران و... نتيجه گرفت كه هزينه هاي مالي و تلفات انساني اين حمله نظامي به آمريكا تحميل شده است و دستاوردهاي آن به حساب منطقه اي جمهوري اسلامي ايران ريخته شده. سناتور براون بك در همين كنفرانس خبري با لحني نيشدار گفت «مقايسه سود و زيان حمله نظامي آمريكا به عراق اين تلقي را پيش مي آورد كه حمله نظامي به عراق را جمهوري اسلامي ايران به پرزيدنت جرج بوش تحميل كرده است»! اين بخش از اظهارات سناتور براون بك با واكنش فوري و تند سخنگوي كاخ سفيد روبرو شد كه آن را با منافع ملي آمريكا ناسازگار ارزيابي كرده بود و سناتور جمهوري خواه كانزاس توضيح داد كه در اظهارات خود جدي نبوده و قصد شوخي داشته است! و اين در حالي بود كه براون بك شواهد محسوس و قابل مراجعه اي را به اظهارات خود پيوست كرده و نشان داده بود طرح حمله نظامي آمريكا به عراق «احمقانه»! بوده است.

2- روز چهارشنبه 4 آبان ماه جاري -26 اكتبر 2011- خانم هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا در اقدامي غيرمنتظره كه با توجه به جايگاه و موقعيت سياسي وي در هيئت حاكمه آمريكا، «بيرون از عرف ديپلماتيك» ارزيابي شده است، ابتدا با شبكه فارسي زبان «بي بي سي» و ساعتي بعد با شبكه فارسي زبان صداي آمريكا «VOA» به مصاحبه نشست و اظهارات سخيف و خنده داري درباره جمهوري اسلامي ايران بر زبان آورد كه با جرأت مي توان گفت، نمايش قابل تقديري! از يك دشمن احمق بود و جا دارد مردم ايران و همه ملت هاي مسلمان همنوا با حضرت سجاد عليه السلام، خداي مهربان را به خاطر ارزاني داشتن اين دشمن نادان شاكر باشند، اگرچه به قول سعدي؛ «از دست و زبان كه برآيد كز عهده شكرش به درآيد»!
پرداختن به تمامي اظهارات خانم هيلاري كلينتون در دو مصاحبه پي در پي او با شبكه هاي تلويزيوني فارسي زبان انگليس و آمريكا اگرچه به نمايش گذاردن دست خالي مقامات آمريكايي در مقابله و چالش با ايران اسلامي است و اميد است صدا و سيماي كشورمان متن كامل اين دو مصاحبه را به جاي يكي از برنامه هاي «رازبقا» پخش كند! ولي اين مختصر را گنجايش آن پرحرفي نيست و از اين روي به چند نكته گفتني درباره مصاحبه هاي ياد شده بسنده مي كنيم.

3- وزير امور خارجه آمريكا، ابتدا به پشتيباني دولت آمريكا از فتنه 88 و اينكه «دولت آمريكا، در حمايت از معترضان هرچه از دستش برمي آمد انجام داده است» اشاره كرده و از ناكامي اين فتنه آمريكايي-اسرائيلي ابراز تأسف مي كند. خانم كلينتون اعتراف مي كند كه عوامل داخلي فتنه از آمريكا خواسته بودند «دولت آمريكا در حمايت از جنبش سبز(!) به گونه اي عمل كند كه عامل و حامي اصلي اين جنبش تلقي نشود». تا اينجا وزير خارجه آمريكا بي آن كه بخواهد و يا متوجه باشد كه دست به چه اعترافي زده است، يك گام بلند و سودمند به نفع جمهوري اسلامي ايران برمي دارد و برتمامي مستندات به دست آمده از فتنه 88 و اعترافات بازداشت شدگان مهر تائيد مي زند و علي رغم تبليغات گسترده رسانه هاي آمريكايي و انگليسي و اسرائيلي كه عاملان و سران فتنه 88 را بي تقصير معرفي مي كردند، خانم كلينتون از جايگاه وزير خارجه آمريكا تصريح مي كند كه فتنه گران «ستون پنجم» آمريكا در ايران اسلامي بوده اند و بديهي است كه در تمامي سيستم هاي حقوقي دنيا، «ستون پنجم»ها به اشد مجازات محكوم مي شوند

4-خانم هيلاري كلينتون، چنانكه گويي با هووي خود «خانم مونيكا» جرّ و بحث كرده و براي او خط و نشان مي كشد در اظهاراتي سخيف و احمقانه مي گويد اگر معترضان در ايران نيز مانند مردم ليبي از آمريكا درخواست كمك كنند، دولت آمريكا به كمك آنان مي شتابد! اين تهديدهاي ناشيانه در حالي است كه اولا؛ مردم ليبي با دخالت ناتو در انقلاب اسلامي آنان به شدت مخالف بودند. ثانيا؛ آمريكا، انگليس، فرانسه، ايتاليا و اسرائيل را حاميان اصلي سرهنگ قذافي مي دانستند و در تظاهرات پيوسته خود بيشترين اعتراض ها را عليه اين چند كشور غربي كه مهره هاي اصلي «ناتو» هستند، سرداده بودند و نهايتا نيز علي رغم تلاش گسترده آمريكا و متحدانش با صراحت اعلام كردند كه خواستار برپايي يك نظام اسلامي در كشورشان هستند. ثالثا؛ خانم كلينتون فراموش كرده است كه مردم مسلمان ايران با چه قدرت و اقتداري گروهك هاي تروريستي مسلح را به زباله دان تاريخ فرستادند، بنابراين اگر نگاه كلينتون به مردم ايران است كه مردم ايران در جريان فتنه 88، حماسه 9 دي و حضور همه ساله 22 بهمن و اخيراً در استقبال بي نظير و مثال زدني از رهبر معظم انقلاب در سفر ايشان به كرمانشاه كه در سراسر ايران اسلامي تكرارشدني است و... نفرت و انزجار عميق خود از آمريكا و متحدانش را به نمايش گذارده اند و اما، چنانچه منظور كلينتون، اصحاب اندك و كم شمار فتنه 88 است كه بايد گفت؛ «موز را زور و قوتي گر بود كمر خويش راست مي فرمود»!

5- يكي از خنده دارترين بخش از اظهارات هيلاري كلينتون، آنجاست كه درباره اتهام اخير دولت آمريكا به جمهوري اسلامي ايران، سخن مي گويد. اين بخش از سخنان خانم كلينتون به اندازه اي بي پايه و اساس است كه مجري شبكه بي بي سي با پوزش از وي، مي گويد؛ بسياري معتقدند كه اين اتهام و طرحي كه به ايران نسبت داده مي شود «پيش پا افتاده» و «مبتذل» است- مجري از اين اتهام با واژه BANAL ياد مي كند- و خانم كلينتون كه از اين سؤال به طور محسوسي عصباني شده است به ادعانامه- كيفرخواست- دادستان كل آمريكا عليه «منصور ارباب سيار» اشاره مي كند و به جاي ارائه دليل براي اثبات اين ادعا مي گويد «سپاه قدس سابقه اينگونه عمليات را دارد و اين خود دليل محكمي است بر اين كه مي تواند در توطئه قتل سفير عربستان نيز دست داشته باشد»! و هيچ نشانه اي از سوابق مورد ادعاي خويش ارائه نمي كند. خانم كلينتون كه انگار متوجه پريشان گويي خود شده است در ادامه پاسخ به سوال ياد شده مي گويد «البته اميدواريم دولت آمريكا بتواند اين اتهامات را در دادگاه ثابت كند»!

گفتني است كه طي 32 سال گذشته براي اولين بار است كه يكي از اتهامات دولت آمريكا به جمهوري اسلامي ايران نه فقط با مخالفت، بلكه با تمسخر بسياري از مقامات رسمي و رسانه هاي معروف آمريكايي روبرو مي شود. تا آنجا كه هفته نامه آمريكايي «تايم» علي رغم نزديكي اعلام شده با كاخ سفيد، اين اتهام را مضحك و با سناريوهاي تخيلي فيلم هاي هاليوودي قابل مقايسه دانسته است و «رابرت بائر» مأمور برجسته سيا در خاورميانه اظهار مي دارد: سطح كار نيروي قدس بسيار بالاتر از آن است كه چنين طرح هاي دم دستي داشته باشد و خطاب به دولتمردان آمريكايي مي گويد: «با شناختي كه من از نيروي قدس دارم، اگر تصميم بگيرد كه شما بميريد، حتما خواهيد مرد»!هيلاري كلينتون كه فهميده است پاسخ وي به پرسش ياد شده تا چه اندازه بي پايه و سخيف بوده است در مصاحبه بعدي با VOA- در همان روز- به فكر جبران مي افتد و در پاسخ به همين سوال فقط مي گويد «ما اسناد فراواني در اختيار داريم كه در دادگاه ارائه خواهيم كرد»!
6- وزير امور خارجه آمريكا در پاسخ به اين سوال كه «شما از يكسو مي گوئيد طرفدار جدي مردم ايران هستيد و از سوي ديگر دست به تحريم هايي زده ايد كه آثار آن متوجه همين مردم است» مي گويد «آمريكا چاره اي جز انجام اين تحريم ها ندارد»! و هنگامي كه با پرسش بعدي مجري كه اشاره تلويحي به تناقض ميان ادعاي مردم دوستي آمريكا و تحريم عليه همين مردم روبرو مي شود، يك برگ ديگر به نفع جمهوري اسلامي ايران رو مي كند و بي آن كه متوجه باشد، اعتراف مي كند كه هدف اصلي از تحريم ها و اتهام تروريستي اخير به ايران، ايجاد تمايل در جمهوري اسلامي ايران به مذاكره با آمريكاست و با استيصالي كه آشكارا نشان مي دهد آمريكا تا چه اندازه از اين كه مورد تحقير ايران قرار گرفته عصباني است، ابراز اميدواري مي كند كه ايران در پي اين تحريم ها به مذاكره با آمريكا تن بدهد. به بيان ديگر، خانم كلينتون با صراحت به دست بالا و اقتدار جمهوري اسلامي ايران در چالش با آمريكا اعتراف مي كند. اظهارات خانم كلينتون درباره انقلاب هاي اسلامي منطقه و ادعاي حمايت از آنها در حالي كه خروش مردم در تمامي تحولات اخير عليه ديكتاتورهاي دست نشانده آمريكا نظير حسني مبارك، بن علي، عبدالله صالح، پادشاه اردن، آل سعود، آل خليفه و... است نيز قبل از آن كه تعجب آور باشد خنده دار است و موارد ديگري از اين دست كه در اين وجيزه نمي گنجد و تنها مي توان از ژرفاي دل دست به دعا برداشت و از خداي مهربان، ادامه مسئوليت خانم هيلاري كلينتون در پست وزارت امور خارجه آمريكا را آرزو كرد!7- و بالاخره، نكته درخور توجه اين كه در هيچيك از دو مصاحبه ياد شده هيچ پرسشي درباره جنبش فراگير وال استريت و دامنه گسترده آن به بيش از 1200 شهر بزرگ از 84 كشور جهان مطرح نمي شود و حال آن كه مردم آمريكا و ساير كشورهاي اروپايي مخالفت جدي خود با نظام سرمايه داري را به صراحت فرياد مي زنند و با شعار معروف «ما 99 درصديم كه تحت سلطه يك درصدي حاكمان آمريكايي و اروپايي قرار گرفته ايم» ضمن تاكيد بر غيرمردمي بودن اين حكومت ها از ادامه جنبش تا رسيدن به خواسته هاي مشروع خود سخن مي گويند و به گفته تمامي صاحبنظران اروپايي و آمريكايي جنبش وال استريت، اصلي ترين، جدي ترين و بي سابقه ترين تهديد عليه دولت هاي غربي است. از اين روي حضور شتابزده و غيرمنتظره هيلاري كلينتون در دو شبكه مورد اشاره برخلاف ظاهر آن، نشانه استيصال آمريكا در مقابل جنبش وال استريت، احساس ضعف و شكست از خيزش هاي اسلامي منطقه و سقوط پي درپي ديكتاتورهاي دست نشانده است كه به اعتراف استراتژيست هاي معروف آمريكايي و اروپايي در تمامي اين تحولات اثرپذيري از انقلاب اسلامي ايران به وضوح ديده مي شود. مردم در آمريكا، انگليس، ايتاليا، يونان و...خيزش خود را با حركت انقلابي مردم مصر در ميدان «التحرير» مقايسه مي كنند. در اقدام مضحك هيلاري كلينتون نبايد وحشت آمريكا و متحدانش از حج امسال و فرياد برائت از مشركين ملت هاي مسلمان را كه اين روزها به فريادي فراگير تبديل شده است، ناديده گرفت.

حسين شريعتمداري

عربستان در آستانه بحران داخلي

يک تحليلگر عربستاني با اشاره به اعتراضات اخير در عربستان و رويکرد ضد اصلاحات نايف بن عبدالعزيز وليعهد جديد اين کشور، پيش بيني کرد، در صورت تداوم سرکوبها، اين کشور شاهد روزهاي نا آرامي باشد.

به گزارش واحد مرکزي خبر ، "فؤاد ابراهيم" روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبري العالم تاکيد کرد: مسئولان سعودي به مطالبات مردمي براي اجراي اصلاحات توجهي ندارند و شاهزاده نايف هم درصدد توسل به سرکوب و خشونت بيشتر عليه مردم است.وي افزود: درصورت ادامه رويکرد امنيتي و افراطي مسئولان سعودي، اين کشور شاهد نا آرامي ها و اعتراض هايي در سطح گسترده باشد.

فؤاد ابراهيم تاکيد کرد: هنوز اختلاف عمده اي ميان اعضاي خاندان حکومتي درخصوص وزارت دفاع عربستان وجود دارد، و با وجود درخواست هايي براي واگذاري آن به شاهزاده سلمان که از افراد نزديک و مورد اعتماد وليعهد است، احتمال مي رود که اين سمت به خانواده وليعهد متوفي منحصر شود.

فؤاد ابراهيم با بيان اينکه هنوز احتمال واگذاري وزارت دفاع به شاهزاده سلمان وجود دارد ، گفت: اختلافات ميان طرف هاي درگير درباره اين پست همچنان در سطح گسترده وجود دارد.

وي پيش بيني کرد که در روزهاي آينده شاهزاده هاي سعودي معترض به انتصاب شاهزاده نايف اعتراض خود را به انتصاب وي به عنوان وليعهد عربستان علني کنند.

فؤاد ابراهيم ?تاکيد کرد: تصميم انتصاب شاهزاده نايف به عنوان وليعهد عربستان قابل پيش بيني بود؛ اما اختلافات خاندان حاکم درباره سمت وزير دفاع همچنان باقي است و اين بدان معناست که سازش هايي ميان شاه عربستان و شاهزاده نايف صورت گرفته و هيات بيعت هيچ دخالتي در زمينه تعيين وليعهد نداشته است.اين تحليلگر عربستاني اظهار داشت: نايف بدون توافق اعضاي خاندان آل سعود بعنوان وليعهد عربستان منصوب شده است و اکثر مردم عربستان هم وي را که داراي مواضعي ضد زنان و اقليت هاست ، قبول ندارند.

فؤاد ابراهيم گفت : با وجود آنکه گفته مي شود آمريکا به خاطر رد کردن اين اتهام که القاعده مسئول حوادث يازده سپتامبر بوده و همچنين ديگر اظهار نظر نايف که صهيونيست ها را در پشت پرده حوادث يازده سپتامبر معرفي کرده بود، از دست نايف ناراحت هستند، اما چون نايف مسئوليت به اصطلاح مبارزه با تروريسم در خاک عربستان  را بر عهده داشته است، از حمايت گسترده آمريکا برخوردار است و رهبري اين جبهه به منزله کسب مجوز براي ورود به قلب دولت آمريکا به شمار مي رود.اين تحليلگر سياسي عربستاني پيش بيني کرد که نايف درصورت تکيه زدن بر مسند پادشاهي باز هم از حمايت آمريکا برخوردار باشد، چرا که  واشنگتن به دنبال مردي مقتدر است که حافظ منافع آمريکا باشد.

وي اظهار داشت : بدون شک همه اعضاي خاندان حکومتي عربستان به آمريکا وفادار هستند.

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها