En Ar

دکتر دانشجو : معرفي دانشجويان نمونه کشور نقش موثري در الگو سازي دارد

دکتر  كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در مراسم تجليل از دانشجويان نمونه كشور كه با حضور رئيس جمهور در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري برگزار شد، با بيان اينكه شناسايي و معرفي برترين‌ها علاوه بر آثاري كه مي‌تواند در پي‌داشته باشد از نظر تربيتي و الگوسازي براي سايرين اهميت خاصي دارد، گفت:  انتخاب و معرفي دانشجويان نمونه براساس مباني تعليم و تربيت اسلامي و در جهت تشويق و ترغيب، برنامه‌ريزي و اجرايي شده است.

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، دکتر دانشجووي در اين مراسم با ارائه  گزارشي از فرآيند انتخاب و معرفي دانشجويان نمونه كشوري در سال 89 اظهار داشت: آيين‌نامه انتخاب و معرفي دانشجويان نمونه كشور در سال جاري با همكاري مشترك وزارتين علوم و بهداشت و با 4 ويژگي پويايي، روزآمدي، كارآيي و خردورزي تدوين گرديده است.

وزير علوم افزود: اين آيين‌نامه از بدو فعاليت دولت نهم هرساله بازنگري و با بهره‌گيري از تجارب و نظرات اساتيد و دانشجوبان تجديد وضعيت يافته تا بتوان براساس نياز سنجي‌هاي جديد الگوهاي جامع و برتري را از تمام جهات معرفي كرد.

دکتردانشجو توجه به المپيادهاي علمي، وضعيت تحصيلي، تاليفات و تصنيفات، فعاليت‌هاي ديني و اجتماعي و مشاركت در كرسي‌هاي نظريه‌پردازي و آزاد انديشي را از جمله ملاك‌هاي گزينش دانشجوي نمونه برشمرد و تصريح كرد: توجه به شاخص‌هاي مختلف در انتخاب دانشجويان نمونه وجه تمايز آن از ساير رقابت‌هاي صرفا علمي است.

وي با بيان اينكه در سال جاري تعداد 383 پرونده از 65 دانشگاه و موسسه آموزش عالي وابسته به وزارت علوم ارسال گرديد كه از ميان آنان 50 نفر به عنوان دانشجوي نمونه معرفي شده‌اند، گفت: در وزارت بهداشت نيز 292 پرونده در مقاطع مختلف تحصيلي واصل شد كه از بين آنان 32 نفر به عنوان دانشجوي نمونه كشوري انتخاب شدند .

دکتر دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه بنا داريم دانشگاه‌ها را براساس شاخص‌هاي كيفي مبتني بر انديشه‌ اسلامي رتبه‌بندي كنيم، گفت:  بنابر تاكيدات رئيس جمهور و با تكيه بر فرهنگ غني اسلامي ايراني و تكيه بر تمامي خوبي‌ها و زيبايي‌ها، مهر و محبت و فطرت انساني ، شاخص‌هايي را تعريف و سپس نه تنها دانشگاه‌هاي خودمان بلكه دانشگاه‌هاي دنيا را در فضايي علمي و معنوي رتبه‌بندي خواهيم كرد و مطمئنيم مردم همه دنيا و قاطبه دانشمندان دنيا از آن استقبال خواهند كرد و در اين راه از همه تجارب بشري كه با باورهاي ديني و كرامت انساني همخواني داشته باشد ،  استفاده خواهيم كرد.

وزير علوم در خصوص مباني فكري و جهت‌گيري‌هاي نظري فعاليت‌هاي اخير در سطح دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي نيز خاطرنشان كرد: شاخص‌هاي رتبه بندي دانشگاه‌ها در غرب با شاخص‌هاي مدنظر ما كه مبتني بر نگرش اسلامي ايراني است تفاوت‌هاي بنيادي دارد و  هدف ما از تعليم و تربيت در دانشگاه ها ، ساختن انسان عالم و يا عالم عامل است و اين تربيت خاص دانشگاه‌هاي اسلامي است.  

وي با اشاره به جهت‌گيري‌هاي آموزش عالي يادآور شد: در يك سال و نيم گذشته جهت‌گيري پژوهشي دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي عمدتا با نگاه حوزه كاربرد و در مسير ايجاد اعتماد بين دانشگاه و حوزه كاربرد بوده است. كه ثمرات اين اعتماد پربركت رشد جهشي فناوري‌هاي نوين همچون هوافضا،نانو و هسته‌اي بوده است كه اقتدار و سربلندي بيش از پيش را به ارمغان آورده است.

وزير علوم يادآور شد: آئين‌نامه ارتقاء اعضاي هيئت علمي با تاكيد بر تعادل بخشي به تحقيقات بنيادي و كاربردي و فعاليت‌هاي فرهنگي و تربيتي و  به عنوان يك اصل در كنار تلاش‌هاي علمي پس از حدود 1500 نفر ساعت كار كارشناسي ، اخيرا به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد كه مي‌تواند موجب انگيزه بيشتر و پويايي و تحرك بيشتر اين بخش از جامعه دانشگاهي كشور باشد.

وي افزود: ‌تاكيد بر كيفيت و توجه به تحصيلات تكميلي محور سمت و سوي فعاليت‌ها در دانشگاه‌هاي كشور بوده . به نحوي كه در وضعيت جديد و با توجه به تعداد داوطلبين متقاضي ورود به تحصيلات تكميلي ، دانشگاه‌هاي مادر مي‌بايست ظرفيت خود را در مقطع تحصيلات تکميلي افزايش دهند.

 وزير علوم با اشاره به برنامه اين وزارتخانه در خصوص افزايش اعضاي هيئت علمي خاطرنشان كرد: 34 هزار نفر متقاضي براي عضويت در هيئت‌هاي علمي دانشگاه‌ها ثبت نام نموده‌اند كه كار معرفي آنها به مراكز آموزش عالي در حال پيگيري مي‌باشد.

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها