En Ar

تأليف کتاب علمي آموزشي توسط عضو هيأت علمي دانشگاه

دکتر عبدالحميد عزيزي، عضو هيأت علمي دانشکده فني و مهندسي در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي از تآليف کتاب استاتيک با همکاري عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي امير کبير خبر داد.

عضو هيأت علمي دانشگاه ايلام اظهار داشت: تمامي رشته­‌هاي مهندسي اقتباسي ،کاربردي از فيزيک بوده که بشر از بدو خلقت با اين پديده­ هاي فيزيکي در تماس بوده و هميشه سعي در توجيه و سپس کاربردي کردن آنها داشته است. پيشرفت علوم مهندسي در راستاي کنترل نيرو بوده به گونه­ اي که يا جلوي آثار مخرب آن را بگيرد و يا اينکه از آن در جهت انجام کار و توليد انرژي استفاده نمايد. لازمه کنترل نيرو ابتدا شناخت و پيدا کردن آن است که علوم پايه­ اي مکانيک يعني استاتيک و ديناميک در اين راستا گسترش و بسط داده شده­اند. پايه و اساس ديناميک و استاتيک قوانين نيوتن بوده که به کمک اين قوانين و شناخت هندسه مسائل فيزيکي مي­توان به محاسبه و وجود نيرو پي برد. استاتيک حالت خاص ديناميک بوده به گونه ­اي که در اين علم به بررسي رفتار و محاسبه نيروها در سازه­هاي ايستا پرداخته مي­شود.

وي افزود: ايستايي‌شناسي از جمله مباحثي است که در تجزيه و تحليل سازه‌ها، مثلاً در مهندسي سازه، و نيز به هنگام مطالعه سيالات در حالت سکون مانند پايداري سدهاي تحت فشارهاي عظيم هيدرواستاتيکي (نيروها و لنگرهاي وارده از حجم بالاي آب مخزن درياچه پشت سد) کاربرد بسيار دارد. علوم مقاومت مصالح و مکانيک مواد و جامدات شاخه‌اي مرتبط با علم مکانيک مهندسي هستند که دانشجويان رشته­هاي مهندسي قبل از انتخاب و مطالعه آنها بايد استاتيک و ايستايي را به‌عنوان درس پيش فرض وپايه­اي با موفقيت گذرانده باشند. استاتيک و مقاومت مصالح در رشته­هاي مهندسي مکانيک، عمران، صنايع، هوافضا، مواد، معدن و کشتي­سازي واحد­هاي اصلي دروس ترمي محسوب مي­شوند. بنابراين دانشجويان رشته­ هاي مذکور قبل از ورود به ترم‌هاي دروس اختصاصي خود مکلف به گذرانيدن موفقيت آميز واحدهاي درسي و سپس مقاومت مصالح هستند.

دکتر عزيزي گفت:  اين کتاب مجموعه ه­اي مدون از مباحث استاتيک است که در 10 فصل با همکاري دکتر يونس عليزاده (عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اميرکبير) به گونه­اي تدوين شده که در آن تمامي مباحث مربوط به استاتيک پوشش داده ­شود. بسياري از اطلاعات اين مجموعه برگرفته از تجربه مولفين در طي سالهاي متمادي تدريس و همچنين مراجع معتبر مي­باشد.

لازم به ذکر است که اين کتاب در جلسه مورخ 94/5/18 شوراي نشر کتاب جهاد دانشگاهي صنعتي اميرکبير پس از طي مراحل ارزيابي علمي، مجوز چاپ دريافت کرد.

تأليف کتاب علمي آموزشي توسط عضو هيأت علمي دانشگاه تأليف کتاب علمي آموزشي توسط عضو هيأت علمي دانشگاه
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها