En Ar

سه شنبه هاي کتاب دانشگاه ايلام (معرفي کتب تأليفي و ترجمه‌اي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام)

1- کتاب «جزيره حرارتي متغييري جديد در معماري و شهرسازي»

تاليف:

دکتر جمال خداکرمي دانشيار دانشگاه ايلام

مهندس مجتبي حاتمي

کتاب «جزيره حرارتي متغييري جديد در معماري و شهرسازي» که در نه فصل توسط توسط «کتاب فکر نو» به عنوان ناشر کتاب‌هاي تخصصي معماري و شهرسازي نشر و پخش مي‌شود، به ارائه راهکارهايي براي کاهش اثرات مخرب چنين پديده‌اي مي‌پردازد.

اين کتاب تلاشي در راستاي شناخت، تجزيه‌وتحليل و نحوه برخورد با متغيرهاي محيطي جديد خاص شهرها در دوره فعلي و سال‌هاي آتي است. در اين کتاب ابتدا پديده پيدايش گرما بر اثر مصرف انرژي در شهر، نحوه تمرکز آن، معلول‌هاي اين علت، تأثيرات آن‌ها بر زندگي شهري و راه‌هاي کاهش و کنترل آن‌ها بررسي شده است.

کتاب حاضر تأليفي متکي به آخرين يافته‌هاي علمي در زمينه گرمايش در شهرها است. اساس کار کتاب مطالعه و اتکا به مقالات علمي منتشر شده در ژورنال‌هاي علمي معتبر است؛ بنابراين، مطالعه و استفاده از اين کتاب به متخصصين و دانشجويان مرتبط با رشته‌هاي مطالعات شهري، محيط‌زيست، معماري و انرژي و دانشجويان برنامه‌ريزي شهري توصيه مي‌گردد. همچنين کليه افرادي که به‌گونه‌اي در تصميمات شهري و شهرسازي دخالت دارند مي‌توانند با مطالعه‌اين کتاب ديدگاهي تازه و مؤثر در مورد معضلات و متغيرهاي جديد شهري و راه‌حل مناسب آن‌ها در حوزه آلودگي و گرمايش شهرها به دست آورند.

عناوين فصول کتاب:

 فصل اول: شهر و شهرسازي، متغيرهاي جديد و ضرورت بازنگري در مفاهيم

1-1- شهر در نگاهي کلي

2-1- چالش‌هاي نوين و نياز به نگاهي دوباره به برنامه‌ريزي شهري

فصل دوم: مباني نظري و ادبيات علمي جزاير حرارتي

1-2- جزيره حرارتي

2-2- اثرات جزاير حرارتي

2-2- ويژگي‌هاي جزاير حرارتي

4-2- انواع جزاير حرارتي شهري

5-2- عوامل ايجاد جزاير حرارتي

6-2- اندازه‌گيري و مدل‌سازي جزاير حرارتي

فصل سوم: راه‌هاي کاهش تأثيرات منفي جزاير حرارتي استراتژي‌هاي کاهشي

3-1- استراتژي‌هاي سبز شهري

3-2- پوشش گياهي و سرمايش در مقياس شهري

3-3- پوشش گياهي و سرمايش در مقياس ساختمان

3-4- سطوح سرد شهري

3-5- طراحي شهري با ملاحظه اثرات جزيره حرارتي

3-6- کاهش گرماي انسان‌ساز

فصل چهارم: تهران با نگاهي به پتانسيل تشکيل جزاير حرارتي

1-4- مقدمه

4 -2- خصوصيات شهر تهران

3-4 - هندسه و مورفولوژي

4-4- جمعيت

5-4- ترافيک

6-4 فضاي سبز

7-4- انرژي‌هاي مصرفي در شهر

8-4- نمونه‌هايي از تحقيقات انجام گرفته در حوزه جزيره حرارتي شهر تهران

9-4- نتيجه‌گيري

2-عنوان کتاب:  «انقلاب اسلامي در ايلام»

تأليف: دکتر سيد محمد طاهري مقدم استاديار دانشگاه ايلام

کتاب «انقلاب اسلامي در ايلام» در نه فصل و 384 صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامي چاپ و منتشر شده است.

در اين کتاب سعي شده با استفاده از منابع دست اول تاريخي از جمله، اسناد به جاي مانده از ساواک و ساير مراکز امنيتي، روزنامه‌ها، مطبوعات و خبرنامه‌هاي مختلف و معتبر، مصاحبه با افراد مطلع و حاضر در مقاطع گوناگون نهضت امام خميني (ره)، همچنين منابع معتبري که توسط پژوهشگران صاحب نام تأليف شده و گوياي تحولات تاريخي استان ايلام است، ضمن ارايه تصويري تاريخي از ايلام و تحولات آن، نقش تاريخي اين منطقه در انقلاب اسلامي ايران واکاواي شود.

فصل اول مختصري از جغرافياي طبيعي و تاريخ تحولات استان ايلام را از آغاز تا سقوط حکومت واليان پشتکوه ارائه مي‌دهد و در فصل دوم شکل‌گيري ايلام جديد در دوره پهلوي مورد توجه قرار گرفته و اينکه مردم اين منطقه چه تحولاتي را در دوره اقدامات حکومت پهلوي بويژه در دوران رضاشاه از سر گذراندند؟.

در فصل سوم به شورش تيمور بختيار – اولين رئيس ساواک - در مقابل رژيم پهلوي، در  فصل چهارم فعاليت‌ها و توطئه‌هاي ساواک ايلام در مقابله با انقلابيون و در فصل پنجم، نقش مسجد جامع ايلام در فعاليت‌هاي انقلابي مردم اين استان مورد واکاوي قرار گرفته است.

با آغاز دهه‌ي 1350 فعاليت‌هاي انقلابي در مناطق مختلف گسترش يافت و در ايلام نيز به‌واسطه گسترش ارتباطات از يک سو و تبعيد برخي روحانيون برجسته به اين منطقه از سوي ديگر، سطح آگاهي مردم و آشنايي آنها با انقلاب و امام خميني (ره) بيشتر شد. فصل ششم به اين فعاليت‌ها پرداخته است.

فصل هفتم به نقش و جايگاه علما و روحانيون در شکل‌گيري انقلاب اسلامي در ايلام اختصاص دارد و فصل هشتم به حوادثي که از رحلت حاج آقا مصطفي خميني شروع شد و تا اوايل سال 1357 تداوم يافت پرداخته است.

در فصل نهم که به سال 1357 اختصاص دارد نيز، تحولات انقلابي مردم ايلام با بهره‌گيري از اسناد مختلف مورد تدقيق و تحقيق قرار گرفته است. در انتهاي کتاب نيز اسناد و تصاوير مرتبط درج شده است.

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفي کتب منتشر شده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام همراهي کنيد.

 

روابط عمومي دانشگاه ايلام

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها