En Ar

متن نامه مهم مقام معظم رهبري به جوانان اروپا و آمريکا

بسم الله الرحمن الرحيم

براي جوانان شمال آمريکا و اروپا ؛
تحولات اخير در فرانسه و نمونه هاي مشابه آن در برخي ديگر از کشورهاي غربي مرا واداشت تا به صورت مستقيم با شما درباره اين تحولات سخن بگويم. خطاب من به شماست؛ (شما جوانان)، نه به اين خاطر که من توجهي به والدين شما ندارم، بلکه به اين خاطر که آينده ملت ها و کشورهايتان در دستان شما خواهد بود و افزون بر اين مي دانم که حس حقيقت جويي در قلب شما جوانان پوياتر و قوي تر است.
خطاب من متوجه سياستمداران و دولتمردان شما هم نيست زيرا باور دارم که آنان خود خواسته راه سياستمداري و راستي و حقيقت را جدا کرده اند.

مي خواهم با شما درباره اسلام سخن بگويم؛ بخصوص چهره اي که براي شما از اسلام ارائه شده است. تلاش هاي بسياري در دو دهه اخير بخصوص از زمان فروپاشي اتحاد شوروي صورت گرفته است تا اين دين بزرگ را در جايگاه دشمني دهشتناک بنشانند. تحريک احساس ترس و نفرت و استفاده سوء استفاده از آن در کمال تاسف سابقه اي طولاني در تاريخ سياسي غرب دارد.

در اينجا، من نمي خواهم به هراس هاي مختلفي که کشورهاي غربي تا کنون تلقين کرده اند بپردازم. نگاهي گذرا به مطالعات حساس تاريخ معاصر مي تواند شما را به اين حقيقت برساند که دولت هاي غربي رفتاري به دور از صداقت و با دورويي با ملت ها و فرهنگ هاي ديگر داشته اند که از تاريخ نگاري هاي جديد حذف شده است.
تاريخ هاي آمريکا و اروپا شرمسار از برده داري، خجل از دوره استعماري و آزرده از سرکوب ملت هاي رنگين پوست و غير مسيحي است. محققان و تاريخ دانان شما به شدت شرمنده خونريزي ها به نام مذهب بين کاتوليک ها و پروتستان ها يا به نام مليت ها در دوران جنگ اول و دوم جهاني هستند. اين رويکرد قابل ستايش است.
با ذکر بخشي از اين فهرست بلند بالا، قصد بازخواني تاريخ را ندارم، بلکه مي خواهم از شما بخواهم از روشنفکران خود بپرسيد چرا وجدان عمومي غربي ها بعد از چندين دهه بيدار شده است. چرا بازبيني وجدان عمومي براي زمان هاي دور اجرا مي شود و براي مشکلات جاري نه؟ چرا اين تلاش ها براي جلوگيري از بيداري عمومي درباره مشکلات عمده مانند برخورد با فرهنگ و تفکر اسلامي صورت مي گيرد؟
شما به خوبي مي دانيد که تحقير و ترويج نفرت و ترس واهي از «ديگران» مبنايي عمومي براي همه سود بران سرکوبگر است. حال، از شما مي خواهم از خود بپرسيد چرا سياست قديمي گسترش «هراس» و نفرت، اسلام و مسلمين را با حجمي بي سابقه هدف گرفته است. چرا ساختار قدرت در دنيا مي خواهد انديشه اسلامي به حاشيه رانده شود و همچنان پوشيده بماند؟ کدام مفهوم و ارزش هاي اسلامي باعث اخلال در پيشرفت ابرقدرت ها مي شود و کدام منافع هستند که در سايه تحريف وجهه اسلام در امان مي مانند؟
حال خواست اول من اين است: درباره انگيزه هاي پشت پرده تخريب چهره اسلام تحقيق و مطالعه کنيد.

خواست دوم من اين است که در واکنش به سيلي از اقدامات صورت گرفته براي گمراه کردن و پيش قضاوت ها، تلاش کنيد تا اطلاعاتي مستقيم و دست اول از اين دين را به دست آوريد. منطق صحيح مستلزم اين است که شما درکي از طبيعت و جوهره آنچه که آنان شما را از آن مي ترسانند و مي خواهند از آن دوري گزينيد، داشته باشيد.

اصراري ندارم که شما قرائت من يا ديگر قرائت ها از اسلام را بپذيريد. چيزي که از شما مي خواهم اين است: اجازه ندهيد اين پويايي و حقيقت موثر در دنياي امروز با احساسات و پيش قضاوت ها در اختيار شما قرار بگيرد. به آنان اجازه ندهيد که با دو رويي، تروريست هاي مزدورشان را به عنوان نمايندگان اسلام معرفي کنند.

اطلاعات مربوط به اسلام را از منابع اصلي و اوليه آن دريافت کنيد. اطلاعات مربوط به اسلام را از قرآن و زندگي پيامبر بزرگ آن بگيريد. مي خواهم از شما بخواهم که به صورت مستقيم، قرآن مسلمانان را قرائت کنيد. آيا شما تا کنون آموزه هاي پيامبر اسلام (ص) و اصول انساني ايشان را مطالعه کرده ايد؟ آيا پيام اسلام را از منبعي غير از رسانه هاي دريافت کرده ايد؟
آيا تا کنون از خود پرسيده ايد که چگونه و بر چه مبنايي ، ارزش هاي اسلام توانست بزرگترين تمدن علمي و فکري را در دنيا ايجاد کند و در طول قرن ها بزرگترين دانشمندان و متفکران را بپروراند؟
من از شما مي خواهم اجازه ندهيد تصوير سازي موهن و متعرضانه گردابي احساسي بين شما و واقعيت ايجاد کند و باعث شود احتمال داشتن يک قضاوت بي طرفانه از شما سلب گردد. امروز جوامع رسانه اي مرزهاي جغرافيايي را در نورديده اند. با اين حال، اجازه ندهيد که آنان شما را با مرزهاي ذهني و ساختگي احاطه کنند.
هر چند که کسي به تنهايي نمي تواند اين خلاء هاي ايجاد شده را پر کند، هر کدام از شما مي توانيد پلي بين تفکرات و عدالت براي خلاء هاي ايجاد شده براي روشن کردن خود و اطرافيان خود استفاده کنيد. هر چند اين چالش بين اسلام و شما جوانان ناخواسته است، مي تواند سوال هايي جديد در ذهن هاي کنجکاو و جستجوگر شما ايجاد کند. تلاش براي يافتن پاسخ به اين سوال ها فرصتي مناسب براي يافتن حقيقت هايي تازه براي شما ايجاد مي کند.
از اين رو، فرصت را براي يافتن درکي صحيح و بي غرض از اسلام از دست ندهيد تا با حس مسئوليت پذيري شما به سوي حقيقت، نسل آينده بتواند تاريخ اين تعاملات بين اسلام و غرب را به صورتي وجداني روشن تر و رنجش و خشمي کمتر بنگارد.

سيد علي خامنه اي

بيست و يکم ژانويه دو هزار و پانزده

متن نامه مهم مقام معظم رهبري به جوانان اروپا و آمريکا
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها