شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

آموزه‌های رفتاری اهل بیت علیهم‌السلام حلال مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه امروز است

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی اکبرنژاد استاد تمام دانشگاه ایلام، گفت: سیره اهل بیت علیهم‌السلام برای حل چالش‌های امروزی در سطح خانواده و جامعه راهکار کاربردی دارد و  اگر این آموزه‌های غنی در خصوص مسائل اجتماعی و حقوق بشر در کانون توجه قرار گیرد و با زبان امروزی برای مردم تبیین گردد، حلال مشکلات اجتماعی و فرهنگی دنیای امروز خواهد بود.

   به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر اکبر نژاد استاد تمام دانشگاه ایلام با بیان اینکه در دو بعد در انتقال فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام کار قابل توجهی صورت نگرفته است، افزود: یکی از رفتارهایی که در انتقال فرهنگ می‌تواند خیلی مؤثر باشد این است که متولی این انتقال خودش باید نسبت به انجام ارزش‌ها مقید باشد، اما متأسفانه برخی از آنهایی که متولی حوزه فرهنگی هستند، کمتر نشانه‌های رفتاری فرهنگی ائمه اطهار علیه‌السلام در رفتار آنها دیده می‌شود.

استاد تمام دانشگاه ایلام ادامه داد: برای اینکه ارزش‌های رفتاری مبتنی بر سیره اهل بیت علیهم‌السلام به درستی به متن جامعه منتقل شود، باید افرادی که متولی حوزه فرهنگی هستند در هر سطحی، رفتارشان رنگ و بویی مبتنی بر فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام داشته باشند، تا این مفاهیم در جامعه به فرهنگ تبدیل شود.

دکتر اکبرنژاد با بیان اینکه کار فرهنگی باید اثرگذاری در نگرش و رفتار ایجاد ‌کند، لذا تعهد افراد متولی برای تحقق این فرآیند نقش کلیدی دارد، یادآور شد: بعد دوم در انتقال این ارزش‌ها، بیان آنها در قالبی هنرمندانه و کاربردی است، تا جامعه بتواند بهره لازم را ببرد، که اگر این رویکرد اتفاق افتاد، مبانی فرهنگی به سهولت به جامعه منتقل می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی با تأکید بر اینکه اسلام و سیره اهل بیت علیهم‌السلام برای حل چالش‌های امروزی هم در سطح خانواده و جامعه راهکار کاربردی دارند، گفت: متأسفانه نتوانسته‌ایم در حد انتظار این ارزش‌ها را به لایه‌های مختلف جامعه انتقال بدهیم و اگر جامعه از متون روایات و مبانی ناب اسلام و الگوهای رفتاری اهل بیت علیهم‌السلام در شرایط مختلف آگاهی کسب کند و به باور برسد، می توانیم انتظار تأثیرگذاری این فرهنگ نورانی را در حل مشکلات آنان داشته باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین اکبر نژاد ادامه داد: حالا میزان این تأثیرگذاری به چه نحوی باشد، به نحوه برخورد متولیان فرهنگی با مسایل فرهنگی و اجتماعی و میزان تعهد آنها و نیز چگونگی انتقال سیره اهل بیت به جامعه بستگی دارد. 

دکتر اکبرنژاد ضمن تأکید بر اینکه در سیره اهل بیت علیهم‌اسلام می‌توان مؤلفه‌هایی برای تربیت و هدایت جامعه پیدا کرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در هر دو حوزه انتقال و الگوسازی موفقیت زیادی نداشته‌ و بستر قابل قبولی هم ایجاد نکرده‌ایم، که این مفاهیم را به گونه‌ای اثر بخش؛ انتقال دهیم.

استاد تمام دانشگاه ایلام، یادآور شد: نباید فقط روی مسایل به صورت کلی گویی بحث کرد، چرا که اسلام فقط کلی گویی ندارد، بلکه برای تمام امور و باید و نبایدهای زندگی هم اسلام و هم مبانی ناب سیره اهل بیت علیهم‌السلام برنامه کاربردی دارند، که باید بصورت دقیق و در قالب زبان امروز تبیین گردد.

حجت‌الاسلام و المسلمین اکبر نژاد در ادامه به کارکرد رسانه‌ها در حوزه فرهنگ و اجتماع اشاره کرد و یادآور شد: رسانه‌های غربی سالهاست که بر افکار عمومی تسلط دارند و ادعای عدم کارایی آموزه‌های دینی برای زندگی  را تبلیغ می‌کنند، که یک ادعای نادرست می‌باشد، چرا که در مبانی اهل بیت علیهم‌السلام، آموزه‌هایی غنی در خصوص مسائل جامعه و حقوق بشر وجود دارد، که می‌تواند در کانون توجه قرار گیرد و حلال مشکلات اجتماعی و فرهنگی دنیای امروز باشد.

عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی تصریح کرد: تبلیغات سوء رسانه‌های معاند و غربی علیه مبانی دینی قابل انتظار است، اما جای تاسف آنجاست که برخی رسانه‌های خودی هم در این حوزه خوب عمل نکرده‌اند و تنها به مسائل سیاسی پرداختند و بواقع بسیاری از مطالب منتشر شده به ظاهر فرهنگی هم، تحت تاثیر سیاست زده گی قرار گرفتند.

آموزه‌هاي رفتاري اهل بيت عليهم‌السلام  حلال مشکلات فرهنگي و اجتماعي جامعه امروز است