مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور در دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها

« به گزارش خبرنگار روابط عمومي »  مراسم اختتاميه بيست‌ونهمين جشنواره سراسري قرآن کريم دانشجويان کشور ، سوم شهريورماه در سالن آيت‌الله حيدري دانشگاه ايلام با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي، دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني کشور، دکتر سيد ضياء هاشمي، معاون فرهنگي وزارت علوم ، مهندس محمدرضا مرواريد استاندار ايلام، رياست محترم دانشگاه ايلام آقاي دکتر صحرايي و جمعي از مسئولان و دانشجويان با تلاوت جواد هاشم‌زاده، نفر اول رشته تحقيق اين جشنواره از دانشگاه شيراز آغاز شد.

 

دبير اطلاع رساني بيست و نهمين جشنواره سراسري قرآن کريم دانشجويان کشور:

در سخناني شرايط برگزاري جشنواره و ميزباني دانشگاه ايلام را تشريح نمودند 

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمدباقر هاشمي، دبير اطلاع‌رساني بيست‌ونهمين جشنواره سراسري قرآن دانشجويان کشور در اين مراسم ضمن خير مقدم به حضار با اشاره به اينکه 1117 دانشجو در اين جشنواره شرکت کردند، اظهار کرد: اين جشنواره با 60 درصد افزايش شرکت‌کننده در مقايسه با دوره قبلي در 5 بخش شفاهي، کتبي، پژوهشي، ادبي و هنري برگزار شد.
وي با بيان اينکه جشنواره بيست‌ونهم قرآن دانشجويان در 35 رشته برپا شد، گفت: 832 اثر از اين دانشجويان به دبيرخانه جشنواره ارسال شد که با حضور 45 داور استاني، کشوري نفرات برتر شناخته شده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي افزود: اميدواريم با برپايي اين برنامه‌ها به اهداف مورد نظر که همان توسعه و ترويج فرهنگ قرآني اسلامي، اعتلاي اخلاق و ايمان ديني در دانشگاه‌ها، ايجاد انس و الفت دانشجويان با قرآن و مفاهيم والاي اين کتاب آسماني، تقويت فضاي قرآني و معنوي در دانشگاه‌ها، ارج نهادن به فعاليت‌هاي قرآني و تشويق نخبگان قرآني و شناسايي و معرفي استعدادهاي برجسته قرآني است در عمل دست يابيم.
معاون نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ايلام با بيان اينکه تربيت افراد قرآني از سوي وزارت علوم زمينه‌ساز دست‌يافتن به جامعه قرآني است، گفت: با توجه به اينکه اساس و مبناي نظام جمهوري اسلامي بر پايه آموزه‌هاي ديني، نبوي و علوي است مي‌توانيم با قرآني ساختن جامعه اين نظام را متعالي بسازيم که لازمه آن تلاش و اهتمام همگاني است.
وي بيان کرد: بايد با شتاب بيشتر در راستاي رسيدن به جامعه قرآني تلاش کرد تا در سايه قرآن بتوانيم در مقال تهاجم فرهنگي و توطئه‌هاي مختلف دشمنان ايستادگي و مقاومت کنيم، اگر قرآني عمل کنيم در همه امور سرآمد خواهيم بود.

استاندار ايلام:

توجه به قرآن و عترت در کنار هم زمينه‌ حل مشکلات بشر را فراهم مي‌سازد

« به گزارش خبرنگار روابط عمومي » مهندس محمدرضا مرواريد، استاندار ايلام در مراسم اختتاميه بيست‌ونهمين جشنواره سراسري قرآن کريم دانشجويان کشور که در دانشگاه ايلام برگزار شد، اظهار داشت: قرآن به عنوان آخرين وحي به انسان، کامل‌ترين مباحث را در همه امور در خود دارد.
وي افزود: در آيات قرآن، انسان مورد خطاب قرار گرفته و محور است و بر اساس آموزه‌هاي اين کتاب آسماني، انسان از خداست و در نهايت به سوي خالق بر مي‌گردد.
مهندس مرواريد با بيان اينکه بحث اصلي قرآن رسيدن انسان به حيات طيبه است، گفت: همه آموزه‌هاي قرآن از سوي خداوند براي رساندن انسان به اين زندگي پاک است.
استاندار ايلام با اشاره به اينکه قرآن با سفارش به تفکر و سير در آفاق و انفس رابطه نزديکي با علم و دانش دارد، بيان کرد: دانشمندان بزرگ ايران همه قرآني بودند و پيشتازان علم معمولاً از قرآن شروع کرده‌اند.
وي با بيان اينکه در قرآن يک‌سونگري وجود ندارد، گفت: در طول تاريخ گروه‌ها و کساني که تنها يک بعد را در نظر گرفتن  مثل خوارج و در عصر حاضر نيز مثل طالبان، القاعده و داعش که با پرچم لااله‌الاالله غيرانساني‌ترين اقدامات و جنايات را انجام مي‌دهند حاصل تفسير غلط از آموزه‌هاي قرآن است.
نماينده عالي دولت در استان ايلام با تأکيد بر اينکه توجه به آموزه‌هاي ائمه معصومين(ع) زمينه درک حقايق و معارف قرآني را فراهم مي‌سازد، تصريح کرد: اگر در کنار قرآن، عترت را که قرآن ناطق هستند مورد توجه قرار دهيم مشکلات بشر حل خواهد شد.
مهندس مرواريد در پايان با بيان اينکه قرآن کتاب عقلانيت و خردورزي است، گفت: اگر فضاي جامعه قرآني باشد و آموزه‌هاي اين کتاب آسماني را در عمل پياده کنيم در نهايت به جامعه سالم خواهيم رسيد و براي تمام جوامع مسلمان جهان.

دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني:

جاي هنرهاي تجسمي و نمايشي در جشنواره‌هاي قرآني خالي است

« به گزارش خبرنگار روابط عمومي » حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي، قائم مقام رئيس و دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني کشور در مراسم اختتاميه بيست‌ونهمين جشنواره سراسري قرآن کريم دانشجويان کشور که در دانشگاه ايلام برگزار شد، با بيان اينکه مهمترين کارکرد يک دانشجو هويت‌سازي است، اظهار داشت: اين هويت‌سازي بسيار مهم و حائز اهميت است، به منظور تحقق اين امر بايد يک اراده استوار براي اين حرکت هويت‌ساز داشته باشيم.
وي با بيان اينکه هويت آکادميک، مهمترين هويت دانشجو در دانشگاه است، گفت: دانشگاه به عنوان محلي براي کسب علم و دانش بهترين مکان براي هويت‌بخشيدن به دانشجويان در کشور است.
دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني کشور با تبيين نقش قرآن در هويت بخشي به دانشجويان، افزود: ترويج قرآن در فضاي دانشگاه ابتدا باعث توسعه و شکل‌گيري فرهنگ در دانشگاه‌ها مي‌شود، سپس مقدمه‌ آزاد‌انديشي و گسترش فرهنگ در جامعه هدف که همان دانشجويان هستند فراهم مي‌سازد.
حجت‌الاسلام محمدي بيان نمود: دانشگاهي از نظر قرآن خوب مي‌نمايد که آزادي انديشه و گفتار داشته باشد و در هويت‌بخشي به دانشجويان نقش مؤثري را ايفا کند.
وي با اشاره به آيه 200 سوره آل عمران، «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى کسانى که ايمان آورده‏ايد صبر کنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى کنيد و از خدا پروا نماييد اميد است که رستگار شويد»، گفت: در اين آيه کساني مورد خطاب هستند که داراي ويژگي‌هاي صبر، مرابطه و تقوا باشند؛ در حوزه ايمان اگر اين سه حاصل شود رستگاري به وجود مي‌آيد.
قائم مقام شوراي توسعه فرهنگ قرآني کشور با تبيين معناي صبر در فضاي علم‌اندوزي، افزود: صبر يعني ذلت کشيدن در راه کسب علم در فضاي دانشجويي، دانش‌آموزي و دانش‌پژوهي.
وي همچنين در ادامه بيان کرد: برترين مرابطه ايجاد يک فضاي گفتماني در ارتباطات علمي و در کنار آن ايجاد فضايي پاک در يک ارتباط منطقي معقول الهي است تا نيازمندي‌هاي فرد برآورده شود و بدترين مرابطه ايجاد فضاي ارتباط انديشه‌اي يا همان ارتباط ظاهري است.
حجت‌الاسلام محمدي گفت: آن چيزي که در هويت آکادميک دانشجويان براساس فرهنگ قرآني تعريف مي‌شود بر سه پايه توسعه، فرهنگ و قرآن استوار است.
دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني کشور با بيان اينکه در بخش قرآن و هنر در جشنواره‌هاي قرآني خلاء احساس مي‌شود، بيان کرد: در جشنواره‌هاي قرآني کشور جاي هنرهاي تجسمي و نمايشي خالي است؛ قرآن با معارف خود بر عقل‌ها نفوذ مي‌کند و با هنر خود در قلب همگان جاي‌مي‌گيرد، فلسفه هنر در قرآن اصلاً باز نشده است و همچنان سر به مهر باقي مانده است.
وي گفت: پس از انقلاب به طور متوسط صدها فيلم ساخته شده است و که شايد کمتر از 10 فيلم آن با موضوعات قرآني بوده است، جالب است بدانيد فيلم‌هاي قرآني پر بيننده‌ترين و پر درآمدترين فيلم‌ها در ايران و ديگر کشورهاي مسلمان بوده و همه اينها به خاطر محتواي غني قرآن و عمق انديشه‌اي است که خداوند تعبيه کرده است؛ لذا جا دارد که به مسائل قرآني در حوزه هنر توجه بيشتري شود.
حجت‌الاسلام محمدي با اشاره به اينکه آخرين معجزه جاودان الهي از جنس کلام است، اظهار کرد: دليل اين موضوع اين است که برترين و زيباترين نوع هنر، هنر استماع و شنوايي است؛ لذا قرآن در غالب يک چيز شنيدني نازل شده تا همگان با آهنگ آن آشنا شوند و روحشان صيقل يابد.
دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني کشور، تأکيد کرد: دانشگاه به عنوان مرکز انديشه در جامعه، وظيفه استخراج و تبديل اين موضوعات قرآني به محصول واسط و در آخر تبديل به محصول نهايي بر عهده دارد.
وي با بيان اينکه هر جامعه که از ايمان به خدا و کتاب الهي و عمل به آن بهره ببرد قطعاً موفق خواهد شد، بيان داشت: کار قرآنيان در کشور کاري راهبردي است و در فضاي دانشگاه نيز احياي دانش قرآن‌بنيان بايد يکي از اهداف ما باشد تا در سايه قرآن تمدن‌ساز بتوانيم دانشگاه قرآني داشته باشيم.

معاون فرهنگي وزارت علوم:

عمل به قرآن، ويژگي قرآنيان حقيقي است

« به گزارش خبرنگار روابط عمومي »آقاي دکتر سيد ضياء هاشمي، معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در مراسم اختتاميه جشنواره سراسري قرآن کريم دانشجويان کشور که در دانشگاه ايلام برگزار شد، اظهار نمود: اميدوارم برگزاري اين برنامه‌هاي قرآني زمينه‌اي را فراهم سازد که جزو متصلان به قرآن، اين حبل الهي باشيم و در نهايت عاملي براي سعادت و عاقبت به خيريمان شود.
وي افزود: اين حبل الهي فقط قرار نيست مايه تبرک باشد، ما بايد براي انس و بهره‌گيري از اين کتاب آسماني به قرآن توجه ‌کنيم و نه فقط براي تبرک جستن.
دکتر هاشمي فعاليت‌هاي قرآني را در جامعه کاري ارزشمند دانست و گفت: اگر قرار باشد تنها به ظواهر و جاذبه‌هاي ظاهري قرآن نگاه کنيم حق قرآن را ادا نکرده‌ايم.
معاون فرهنگي وزارت علوم با بيان اينکه قرآن کتاب تفقد است، ادامه داد: قرائت، تفسير و آشنايي با قرآن بايد براي انسان راه‌گشا باشد، زيرا اين کتاب يک کتاب عادي نيست، بنابراين ما بايد از اين کتاب بهره ببريم.
وي توجه به آموزه‌هاي قرآن در عمل را ويژگي قرآنيان حقيقي دانست و گفت: دانشگاه‌ها مي‌توانند زمينه‌ساز حرکت‌هاي بزرگ قرآني باشند.
دکتر هاشمي در ادامه به نامه درخواست دانشجويان براي افزايش سهميه قرآني دانشگاه‌ها اشاره و بيان کرد: با توجه به درخواست مکتوب دانشجويان، تلاش و پيگيري خواهيم کرد سهميه قرآني دانشگاهيان افزايش پيدا کند.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها