مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه: حماسه زمانی شکل می­گیرد که با امکانات کم و محدود به موفقیت دست یابیم، که اگر این مهم حاصل شود به عنوان یک اتفاق جاویدان در تاریخ ثبت خواهد شد.

خانه خبرها

اشاره: آقاي خليل لطفي مقدم از کارکنان با سابقه دانشگاه به مدت چهار ماه است که سمت مدير امور اداري و پشتيباني دانشگاه را برعهده دارد. در راستاي اطلاع رساني وظايف و عملکرد واحدهاي مختلف دانشگاه مصاحبه­اي با ايشان انجام گرفت که متن آن در ذيل امده است.

1- توضيحي در باره سوابق اجرايي خود ارائه فرماييد؟

اينجانب خليل لطفي مقدم، از سال 1373 تاکنون در دانشگاه افتخار حضور دارم، که در اين مدت در بخش­هاي مختلف  شامل: حراست، اداره اموال، اداره نقيله و خدمات، امور پژوهشي، اداره کارگزيني مشغول فعاليت بوده­ام و چهار ماه پيش به سمت مدير امور اداري و پشتيباني دانشگاه منصوب شده­ام. لازم به ذکر است که طي 14 سال گذشته در امر حفاظت آزمون­هاي استان نيز فعاليت داشته­ام.

2-وظايف اصلي مدير اموراداري و پشتيباني را تشريح فرمائيد؟

 مديريت اموراداري و پشتيباني دانشگاه داراي زيرمجموعه­هاي متعددي شامل: کارگزيني،تدارکات،خدمات و نقليه و انبار است که وظيفه تامين نيروي انساني و انجام امور پشتيباني تمام واحدهاي  دانشگاه را  بر عهده دارد و بدين لحاظ، گستردگي آن در تمام سطوح دانشگاه ديده مي­شود.    

     3-در مورد کميته ساماندهي   کارکنان(وظايف و اعضاء) توضيحي ارائه دهيد؟

اين کميته با حضور تعدادي از مديران و کارشناسان به منظور ساماندهي نيروهاي انساني، جهت تقويت نقاط قوت دانشگاه و استفاده بهينه از نيروهاي انساني شکل گرفته است. متاسفانه توزيع نامتعارف نيروي انساني در بخش هايي از دانشگاه وجود دارد  و براي  همين  بعضي از حوزه­ها با کثرت نيرو مواجه است، اما واحدهايي  هستند که با کمبود  نيرو  مواجه مي­باشند.

بررسيهاي انجام شده حکايت از آن دارد که توزيع کارکنان در حوزه هاي مختلف براساس نياز، چارت تشکيلاتي و تخصص افراد نبوده است و بدين لحاظ  افرادي هستند که در حوزه غير تخصص خود  فعاليت دارند و علاوه  بر اينکه  حوزه  مورد نظر در  اين  زمينه  متضرر  مي­شود، خود فرد هم اشتياق لازم براي فعاليت زياد را ندارد.

براي همين با رايزنيهاي انجام شده کميته ساماندهي کارکنان شکل گرفت، تا ضمن واقعي کردن نيازهاي نيروي انساني دانشگاه و توزيع نيروها، مبناها و الگوها و چارت دانشگاه  در نظر گرفته شود و سپس جابجايي نيرو صورت گيرد.

4-آيا  در وضعيت کارکنان شرکتي و قراردادي در سال جديد تغييراتي اعمال مي گردد؟

کارکنان شرکتي و قراردادي جزء نيروهاي زحمتکش و عملياتي دانشگاه مي­باشند. دولت به منظور ساماندهي اين کارکنان، اقداماتي مختلفي را انجام داده است و از جمله  در ساير ادارات و سازمانها تغييراتي در وضعيت انان انجام شده است، اما همانگونه که اطلاع داريد دانشگاه­ها به صورت هيأت امنايي اداره مي­شوند و قانون مربوط به تعيين وضعيت اين کارکنان هنوز در هيأت امنا به نتيجه کامل نرسيده است. بخش­هاي از فرآيند ساماندهي آنان از جمله ارسال آمار و اطلاعات مربوط به اين بخش به وزارت انجام شده که هنوز از طرف وزارت بي پاسخ مانده است. هرچند وزارت نيز محدوديت هايي در اين خصوص دارد، اما اميدواريم به زودي نتيجه آن  مشخص شود.

 5- معيارهاي  مورد نظر براي کارکنان دانشگاه اشاره بفرماييد؟

باتوجه به اين که رسالت اصلي دانشگاه، تربيت نيروي انساني ماهر و متخصص مورد نياز جامعه است و نيروي انساني نقش مهم وتعيين کننده در فرايند توسعه کشور دارد، بدين لحاظ جايگاه دانشگاه در سطح جامعه ممتاز بوده که کارکنان دانشگاه هم بايد از اين حيث ممتاز باشند، تا بتوانند به وظايف خود عمل نموده و رسالت واقعي خود را انجام دهند و  الحمدالله اکثريت کارکنان دانشگاه  داراي ويژگيهاي ناب اخلاقي و کاري هستند.

مهمترين ويژگي که کارکنان دانشگاه بايد  داشته باشند رعايت تمام و کمال مسائل ديني و فرهنگي مي باشد تا بتوانند وظايف خود را به نحو احسن انجام داده و موجبات رضايت ارباب رجوع را فراهم نمايند. ما بايد حد و مرزي براي خدمت و تلاش نشناسيم و تمام توان خود را براي ارتقاء جايگاه دانشگاه به کار ببريم چراکه بنا به فرمايش حضرت امام خميني(ره)،دانشگاه مبداء همه تحولات است ، و چنانچه اين تحولات در مسير پيشرفت و توسعه جامعه باشد قطعا رفاه و رضايت همگان را در پي خواهد داشت.

     6-چه برنامه اي براي تشويق کارکنان خلاق و فعال  داريد؟

ابتدا ما بايدشاخصه­هاي  کارکنان خلاق و فعال را تبيين نموده و تعريفي کامل در اين زمينه داشته باشيم و سپس به دنبال انطباق اين تعريف و شاخصه­ها بر افراد باشيم. چنانچه کارمند رسمي و پيماني موثر و خلاق بوده باشد، قانون ابزارهاي تشويقي مناسبي در اين زمينه پيش بيني کرده است و اگر اين کارمند شرکتي و يا قراردادي باشد  به تشخيص رئيس دانشگاه و ديگر مسئولين از آنان تقدير مي شود.

      7-چشم انداز دانشگاه را چگونه ارزيابي مي­کنيد؟

با برنامه­ريزي و تلاشي که دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه، معاونين، روساي دانشکده­ها، مديران و کارکنان دانشگاه داشته­اند، توانسته­ايم به پيشرفتهاي زيادي در حوزه­هاي مختلف اداري و مالي، پژوهشي و فناوري، آموزشي، فرهنگي، دانشجويي و عمراني دست يابيم و جايگاه دانشگاه در سطح کشور ارتقاء يابد و خصوصاً در طي دوسال گذشته روند توسعه دانشگاه شتاب بيشتري گرفته و براي همين دانشگاه موفق به کسب رتبه­هاي بالا در سطح کشور شده که مي توان در اين زمينه به قرار گرفتن دانشگاه در بين دوازده دانشگاه برتر در زمينه فرهنگي، کسب مقام اول روابط عمومي دانشگاه  در سومين جشنواره روابط عمومي­هاي دانشگاه­هاي سراسر کشور، افتخار آفريني انجمنهاي علمي در جشنواره ملي حرکت و همچنين موفقيت مرکز مشاوره  دانشگاه در غرب کشور اشاره کرد. بنده به نوبه خودم افتخاردارم که عضوي کوچک از اين مجموعه بزرگ هستم ومطمئنم دانشگاه در سالهاي آتي يکي از قطب هاي علمي کشور خواهد بود.

       8-در مورد برنامه­هايي آتي توضيح دهيد؟

همگام با ساير واحدها و قسمتهاي دانشگاه اين مديريت بر آن است با تعامل و همفکري با همه­ي مجموعه­ها،  تمام تلاش خود را براي خدمت رساني مطلوبتر و بهتر و انجام امور پشتيباني به کار ببرد تا روند توسعه دانشگاه هر چه بيشتر شتاب گيرد.

9-کلام آخر؟

با توجه به  هجمه سنگين اقتصادي و سياسي دشمنان عليه ملت ايران، وظيفه ما در اين برهه حساس­تر و سنگين­تر است  و براي همين بايد با  تاسي از رهنمودهاي مقام معظم رهبري همگام با ساير اقشار مردم در راستاي تحقق انتظارات رهبر انقلاب در زمينه جهاد سياسي و اقتصادي کوشا باشيم. حماسه زماني شکل مي­گيرد که با امکانات  کم و محدود به موفقيت دست يابيم و مطمئن هستيم اين دوران  قطعاً در تاريخ ثبت خواهد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها