حضرت فاطمه زهرا(س) در کلام مقام معظم رهبری

خانه خبرها

به مناسب شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله عليها بخشي از بيانات مقام معظم رهبري درمورد مادرسادات را در ادامه مي توانيد ملاحظه کنيد :

بهتر است در عزاي حضرت زهرا (سلام‏ اللَّه‏ عليها) شرح مصيبت بخوانيم که گريه آور است، مسأله‏ ديگر، مسأله‏ روضه‏ هاست. روضه‏ خوانى و سينه‏ زنى بايد باشد؛ اما نه در هر عزايى. اين را بدانيد که روضه خواندن و گريه کردن - آن سنت سنيه - مربوط به همه‏ ائمه نيست؛ متعلق به بعضى از ائمه است. حالا يک وقت در جمع و مجلسى کسى روضه‏ يى مى‏ خواند، عده‏‌اى دلشان نرم مى ‏شود و گريه مى‏ کنند؛ اين عيبى ندارد. اصلاً عزادارى کردن يک حرف است، روضه‏ خوانى و سينه‏ زنى راه انداختن يک حرف ديگر است.

روضه‏ خوانى و سينه‏ زنى راه انداختن، مخصوص امام حسين است؛ حداکثر مربوط به بعضى از ائمه است؛ آن هم نه به اين وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بيست ‏و يکم ماه رمضان، سينه‏ زنى و عزادارى و برپايى جلسات خوب است؛ ولى مثلاً در مورد حضرت موسى‏ بن جعفر (عليه‏السّلام) - با اين‏که وفات آن بزرگوار از وفاتهاى داراى روضه‏ خوانى است - من لزومى نمى‏بينم که سينه ‏زنى بشود؛ يا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلام‏اللَّه‏ عليها) مناسبتى ندارد که ما بياييم نوحه‏ خوانى و سينه‏ زنى کنيم؛ بهتر اين است که در آن موارد، شرح مصايبشان گفته بشود. شرح مصايب، گريه‏ آور است.

 فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌عليها) مجمع همه‌ خيرات

اين خير کثيرى که خداوند متعال در سوره‌ى مبارکه‌ى کوثر مژده‌ى آن را به پيامبر اکرم داد و فرمود: «انّا اعطيناک الکوثر» - که تأويل آن، فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌عليها) است - درحقيقت مجمع همه‌ى خيراتى است که روزبه‌روز از سرچشمه‌ى دين نبوى، بر همه‌ى بشريت و بر همه‌ى خلايق فرو مى‌ريزد. خيلى‌ها سعى کردند آن را پوشيده بدارند و انکار کنند، اما نتوانستند؛ «واللَّه متمّ نوره و لو کره الکافرون».

ما بايد خودمان را به اين مرکز نور نزديک کنيم؛ و نزديک شدن به مرکز نور، لازمه و خاصيتش، نورانى شدن است. بايد با عمل، و نه با محبت خالى، نورانى بشويم؛ عملى که همان محبت و همان ولايت و همان ايمان، آن را به ما املاء مى‌کند و از ما مى‌خواهد.

با اين عمل، بايد جزو اين خاندان و وابسته‌ى به اين خاندان بشويم. اين‌طور نيست که قنبرِ درِ خانه‌ى على (عليه‌السّلام) شدن، کار آسانى باشد. اين‌گونه نيست که «سلمان منّا اهل‌البيت» شدن، کار آسانى باشد.

ما جامعه‌ى مواليان و شيعيان اهل‌بيت(عليهم‌السّلام)، از آن بزرگواران توقع داريم که ما را جزو خودشان و از حاشيه‌نشينان خودشان بدانند؛ «فلان ز گوشه‌نشينان خاک درگه ماست». دلمان مى‌خواهد که اهل‌بيت درباره‌ى ما اين‌طور قضاوت کنند؛ اما اين آسان نيست؛ اين فقط با ادعا به دست نمى‌آيد؛ اين، عمل و گذشت و ايثار و تشبه و تخلق به اخلاق آنان را لازم دارد.

 نسل حضرت زهرا سلام الله عليها نسل يازده خورشيد فروزان


مصداق کوثر براى نبى‌اکرم، چيزهاى گوناگون است. يکى از برجسته‌ترين مصاديق کوثر، وجود مقدس فاطمه‌ى زهراست؛ که خداوند متعال در اين وجود مبارک، دنباله‌ى معنوى و مادى پيامبر را قرار داد.

برخلاف تصور دشمنان ملامتگر، اين دختر بابرکت، اين وجود ذى‌جود، آن‌چنان مايه‌ى بقاى نام و ياد و مکتب و معارف پيامبر شد که از هيچ فرزند برجسته و باعظمتى، چنين چيزى مشاهده نشده است. اولاً از نسل او يازده امام و يازده خورشيد فروزان، معارف‌ اسلامى را بر دلهاى آحاد بشر تابانيدند؛ اسلام را زنده کردند؛ قرآن را تبيين کردند؛ معارف را گسترانيدند؛ تحريفها را از دامن اسلام زدودند و راه سوء استفاده‌ها را بستند.

حسين‌بن‌على (عليه‌السّلام) يکى از ذراره‌هاى فاطمه‌ى زهرا سلام الله عليها

يکى از اين يازده امام، حسين‌بن‌على (عليه‌السّلام) است که پيامبر طبق روايت فرمود: ((انا من حسين و حسين سفينة النّجاة و مصباح الهدى)). با آن‌ همه آثار و برکاتى که در آن شخصيت، در آن شهادت و بر آن قيام در تاريخ اسلام مترتب شده است، او يکى از ذراره‌هاى فاطمه‌ى زهراست.

يکى از اين‌ خورشيدهاى فروزان، امام باقر، و يکى ديگر امام صادق (عليهماالسّلام) است که معارف اسلامى، مرهون زحمات آنهاست. نه فقط معارف شيعى، که ائمه‌ى‌ معروف اهل سنت، يا بى‌واسطه، يا باواسطه، بهره‌مندان از فيض دانش آنها هستند. اين کوثر فزاينده‌ى روزبه‌روز درخشنده‌تر، نسل عظيم پيامبر را در تمام اقطار اسلامى پراکند؛ که امروز هزاران، بلکه هزاران هزار خاندانهاى مشخصِ شناخته شده‌ى در همه‌ى دنياى اسلام، نمودار بقاى نسل جسمانى آن بزرگوارند؛ همچنان که هزاران مشعل هدايت در دنيا نمودار بقاى معنوى آن مکتب و آن وجود مقدسند؛ اين کوثر، فاطمه‌ى زهراست. سلام خدا بر او، درود همه‌ى انبيا و اوليا و فرشتگان و آفريدگان پروردگار بر او تا روز قيامت.

فاطمه‌ى‌ زهرا (سلام‌الله عليها) عارف‌ترين انسانها به مقام پيغمبر و اميرالمؤمنين (ع)

اگر آن روز امت اسلامى، نصب پيغمبر را درست و با معناى حقيقىِ خودش درک مى‌کردند و تحويل مى‌گرفتند و دنبال على‌بن‌ابى‌طالب (عليه‌السّلام) راه‌ مى‌افتادند و اين تربيت نبوى استمرار پيدا مى‌کرد.

و بعد از اميرالمؤمنين هم انسانهاى معصوم و بدون خطا، نسلهاى بشرى را مثل خود پيغمبر، پى‌درپى زير تربيت الهىِ خودشان قرار مى‌دادند، بشريت خيلى زود به آن نقطه‌يى مى‌رسيد که هنوز به آن نقطه نرسيده است؛ علم و فکر بشرى پيشرفت مى‌کرد؛ درجات‌ روحى انسانها بالا مى‌رفت؛ صلح و صفا در بين انسانها برقرار مى‌شد و ظلم و جور و ناامنى و تبعيض و بى‌عدالتى از بين مردم رخت برمى‌بست.

اين‌که فاطمه‌ى‌ زهرا (سلام‌الله عليها) - که در آن زمان عارف‌ترين انسانها به مقام پيغمبر و اميرالمؤمنين بود - فرمود اگر دنبال على راه مى‌افتاديد، شما را به چنين سرمنزلى‌ هدايت مى‌کرد و از چنين راهى مى‌برد، به همين خاطر است؛ ولى بشر زياد اشتباه مى‌کند.

ايام منصوب به حضرت زهرا سلام الله عليهما فرصت مناسبي براي تأمّل در مفاهيم اسلامى

در دنيا و در رسانه‌هاى جمعى عالم، در طول سالهاى متمادى، کسانى که نه براى زن، نه براى جنس انسان و نه براى کرامتهاى انسانى، جز در محاسبه‌ با پول‌ ارزشى قائل نيستند - که متأسّفانه در تمدن کنونى مغرب، نقش مهمى را در همه‌ عرصه‌ها ايفا مى‌کنند - مسأله‌ زن را هم براى خودشان در ميدانهاى مختلف به‌ صورت يک سرمايه و يک وسيله‌ سوداگرى درآوردند؛ روى آن بحث مى‌کنند، فرهنگ‌سازى مى‌کنند، تبليغ مى‌کنند و ذهنهاى مرد و زن همه‌ دنيا را در سر دو راهىِ يک وسوسه و گمراهىِ بزرگ قرار مى‌دهند. در چنين شرايطى، جا دارد زن مسلمان با تأمّل در مفاهيم اسلامى و ارزشگذاريهاى اسلامى و با دقّت در خطوطى که در نظام اسلامى براى پيشرفت زنان و مردان پيش‌بينى شده است، هويّت خود را بازيابى کند و قامت رساى استدلال را در مقابل سفسطه‌ها و وسوسه‌هاى عوامل صهيونيسم و سرمايه‌گذارى و زراندوزى به نمايش درآورد. فاطمه‌ زهرا سلام‌الله عليها قلّه‌ اين فضائل اسلامي

خودِ الگو ي فاطمه‌ى زهرا سلام‌الله عليها که در دوران کودکى، در بعد از هجرت پيغمبر به مدينه، در داخل مدينه و در همه‌ى قضاياى عمومى آن روز پدرش‌ -که مرکز همه‌ حوادث سياسى اجتماعى بود - حضور داشت، نشان‌دهنده‌ نقش زن در نظام اسلامى است. البته فاطمه‌ زهرا سلام‌الله عليها قلّه‌ اين فضائل است.

 شما دخترانِ فاطمه هستيد؛ فرزندان فاطمه‌ زهرا هستيد؛ دنباله‌روان فاطمه‌ زهرا هستيد

بدانيد امروز در هيچ جاى دنيا زنانى که مثل اين مادران شهداى ما، مادر دو شهيد، مادر سه شهيد، مادر چهار شهيد باشند، نيستند. در جامعه‌ ما، مادرانى‌ با اين خصوصيات که از پدرها بهتر و قويتر و آگاهانه‌تر ايستادند، در اين ميدان بسيارند. اين همان تربيت اسلامى است؛ اين همان دامان پاک و مطهّر و نورانى‌ فاطمه‌ زهرا سلام‌الله عليهاست. شما دخترانِ فاطمه هستيد؛ فرزندان فاطمه‌ زهرا هستيد؛ دنباله‌روان فاطمه‌ زهرا هستيد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها