دستاوردهای وزارت 4 ساله دکتر کامران دانشجو

خانه خبرها

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در دفاع از کارنامه چهارساله وزارت علوم گفت: کسب مقام اول شتاب رشد علمي در جهان، راه اندازي 25 دانشگاه تک جنسيتي، طرح آمايش سرزمين ، ايجاد دکتراي پژوهش محور و بازنگري سرفصل ها و دروس براي نخستين بار در دولت دهم انجام گرفت.

به گزارش خبرگزاري مهر، کامران دانشجو در حاشيه آيين نکوداشت دانش آموختگان غير ايراني در دانشگاه فردوسي مشهد در جمع خبرنگاران با بيان اينکه حدود 60 درصد توليدات علمي ايران پس از انقلاب اسلامي در چهار سال اخير صورت گرفته است، گفت: مواردي همچون طرح تحول در نظام آموزش عالي مبتني بر آمايش سرزمين و توسعه هدفمند آموزش عالي، تحول و بازنگري در سرفصل ها و برنامه هاي درسي دانشگاهي، ايجاد دکتراي پژوهش محور و ايجاد کميسيون توسعه و پژوهش آموزش قراني براي نخستين بار در دولت دهم انجام گرفت.

وي اظهار داشت: از ديگر مواردي که براي اولين بار در دولت دهم شاهد آن بوديم مي توان به ايجاد کميته دروس ارزش هاي دفاع مقدس، کسب مقام اول شتاب رشد علمي در جهان، ايجاد 18 سامانه براي سهولت در امر رسيدگي به امور دانشجويان، برقراري بيمه تکميلي دانشجويان و تهيه و اجراي آئين نامه کرسي هاي آزاد انديشي اشاره کرد.

وزير علوم در پاسخ به اين سوال که در دولت دهم براي اسلامي شدن دانشگاه ها چه اقداماتي صورت گرفته است، گفت: در اين خصوص بحث دانشگاه هاي تک جنسيتي را پيگيري کرده ايم و در اين مدت 25 دانشگاه تک جنسيتي در کشور تاسيس شده که 15 مورد دولتي و 10 دانشگاه نيز غيرانتفاعي بوده و بنا داريم اين دانشگاه ها را به 30 مورد افزايش دهيم تا در هر استان يک دانشگاه دخترانه داشته باشيم.

وي افزود : سند اسلامي شدن دانشگاه را نيز با تشکيل يک گروه کارشناسي قوي تدوين کرديم که در شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها نيز تصويب و به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارسال شده است.

دانشجو پيشرفت هاي بدست آمده در علوم مختلف در چهار سال اخير را نيز ناشي از وجود آرامش و پويايي در دانشگاه ها و حاکميت بينش اسلامي  عنوان کرد و گفت : در 5 ماه گذشته 2000 نشست انتخاباتي در دانشگاه ها در خصوص انتخابات رياست جمهوري و 1000 نشست نيز در خصوص انتخابات شوراها ي اسلامي شهر و روستا برگزار شده است.

وزير علوم با بيان اينکه در دولت دهم 1.5 ميليون متر مربع به فضاهاي آموزشي دولتي افزوده شده است، گفت: در سال 90 رتبه نخست توليد علم در منطقه را 14 سال زود تر از موعد پيش بيني شده در سند چشم انداز کسب کرديم و از 175 سند و مقاله ايراني که از ابتداي انقلاب تا کنون در پايگاه ISI ثبت شده است، 103 هزار سند يعني حدود 60 درصد آن در طول دولت دهم لحاظ شده است.

وي در ادامه گفت: در پايگاه علمي اسکوپوس نيز از مجموع 216 هزار سند و مقاله ايراني ثبت شده از ابتداي انقلاب تاکنون، 140 هزار مورد يعني حدود 65 درصد مربوط به 4 سال اخير بوده است.

دانشجو با بيان اينکه در طول دولت دهم رتبه هاي مختلف علمي مان در رشته هاي نانو ، بايو ، هوا فضا و ديگر موارد حدود 10 تا 15 درصد افزايش يافته است گفت : در اين مدت 18 هزار عضو هيات علمي جديد جذب کرده ايم و تعداد دانشيار هاي مان در دانشگاه ها از 1407 نفر به 2844 نفر رسيده و همچنين اعضاي هيات علمي با مرتبه استاد تمامي نيز از 790 نفر به 1350 نفر افزايش يافته است.

وي با بيان اينکه در طول دولت دهم حدود 3000 سرفصل و برنامه درسي دانشگاهي بازنگري شده است، گفت: در چهار سال گذشته 40 قطب علمي، 137 موسسه پژوهشي جديد، 41 مرکز رشد ، 2018 واحد فناور و 369 نشريه علمي پژوهشي با کسب مجوز از وزارت علوم فعاليت خود را آغاز کرده اند.

وزير علوم افزايش 9 برابري ميزان اعتبارات وام هاي دانشجويي نسبت به سال 1384 و استفاده 800 هزار نفر دانشجو از اين وام ها، افزايش انجمن هاي علمي دانشجويي از 2214 به 6204 انجمن، افزايش نشريات دانشجويي از 3200 نشريه به 5366 مورد، افزايش کانون هاي فرهنگي دانشجويي از 1564 مورد به 3216 کانون فرهنگي را از ديگر موارد انجام گرفته در دولت دهم ذکر کرد.

وي افزود : همچنين در اين مدت در صد رشد توليدات علمي ايران از 0.8 در صد در سال 88 به 2.2 در صد در سال جاري رسيده، در صورتي که جمعيت کشور ما فقط يک در صد از جمعيت جهان را تشکيل مي دهد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها