دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه: هدف از وحدت حوزه ودانشگاه رسیدن به جامعه پیشرفته اسلامی است که این دومرکز علمی باید در راستای تحقق آن گام بردارند.

خانه خبرها

مراسم گراميداشت وحدت حوزه و دانشگاه با حضور دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه، حجت الاسلام سراج مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و اساتيد حوزه و دانشگاه شب دوشنبه 27/9/91 در محل سالن آيت الله حيدري برگزار گرديد.

در ابتداي مراسم دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه با تبريک روز وحدت حوزه و دانشگاه و گراميداشت ياد و خاطره شهيد آيت الله دکتر مفتح و خير مقدم به ميهمانان و حاضرين در مراسم اظهار داشت: با وجود گذشت سه دهه، هنوز در تحقق آرمان اصيل وحدت حوزه ودانشگاه  موفقيت کامل به دست نياورده­ايم و اگر در اين باره به کاوش و تحقيق بپردازيم براي آن  علتهاي متعددي را مي­توان  بر شمرد.

رئيس دانشگاه به سابقه طرح اين موضوع در جامعه پرداخت و بيان داشت: تا مدتها اين بحث مطرح بود که  که مراد از  وحدت حوزه و دانشگاه چيست؟

بعد از سالها رهبر معظم انقلاب اسلامي  مثل هميشه پيش قدم شدند وگفتتند که مراد از وحدت اين است که اين دو نهاد در هدف،  وحدت داشته باشند.  و آن هدف، ايجاد  جامعه پيشرفته اسلامي است که اين دو ارگان بايد در راستاي تحقق آن گام بردارند.

دکتر علي محمدي تاکيد کرد: چرا با وجود اينکه ضرورت وحدت را همه متوجه شده­اند؛ هنوز شاهد تحقق اين موضوع به صورت کامل نبوده­ايم؟.

رئيس دانشگاه يکي از  اين دلايل اصلي را پرداختن به حاشيه­ها و دوري از هدف اصلي  عنوان کرد و گفت: طي ساليان متمادي جناحهاي سياسي، جامعه و  علي الخصوص  مراکز  علمي  را  درگير  صف بنديها و زد و بندهاي سياسي نموده و حاشيه را جايگزين متن کردند و اين امر يکي از دلايل اصلي عدم تحقق اين آرمان اصيل مي­باشد که مورد تاکيد حضرت امام خميني(ره) بوده و از مطالبات  مقام معظم رهبري(مدظله العالي) است.

دکتر علي محمدي دومين  علت  را  ماهيت علوم وارد شده از غرب دانست و  اظهار داشت: دروسي که در دانشگاههاي ما تدريس مي­شود بر اساس اصول و مباني غربي که تک بعدي، مادي و  بر انسان محوري وکنار زدن دين و معنويت از اجتماع مبتني است؛ بنياد نهاده شده است  در حالي که انسان از ديدگاه اسلام، دو ساحتي و خدا محور مي­باشد. بنابراين  تا زماني که اين دروس  علي الخصوص در حوزه علوم انساني؛ اسلامي سازي و بومي سازي نشود؛   امکان تحقق وحدت بين دانشگاه و حوزه  به شکل کامل نخواهد بود.

 دکتر علي محمدي با اشاره به اقدامات انجام شده در اين باره در چند سال اخير گفت: خوشبختانه در چند سال اخير انديشمندان، اساتيد و بزرگان  جامعه ما متوجه اين  حقيقت شده­اند و گامهاي جدي براي رفع اين کاستي بر داشته اند و اميد داريم که روزي تمام علوم در جامعه ما بومي و اسلامي شود.

رئيس دانشگاه تصريح کرد: مطلب مهمي که در اين بين نقش اصلي را دارد؛ باور حوزويان و دانشگاهيان به اين موضوع است و در اين راستا دانشگاهيان و حوزويان بايد  به صورت متقابل همديگر را باور نمايند .

 رئيس دانشگاه توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري به عنوان يک نظريه پرداز حکيم در جهان اسلام را ضروري دانست و بيان داشت: رهبري با شناخت درست و اگاهي کاملي که از اوضاع جامعه دارند؛ نظريات درست، دقيق و جامعي  را مطرح مي نمايند و در اين راستا توجه و پيروي از نظرات ايشان  در امور مختلف و از جمله موضوع وحدت حوزه و دانشگاه مي­تواند براي ما راهگشا باشد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها