بیانیه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار استادان دانشگاه ها

خانه خبرها

 

بسمه تعالي

بيانيه وزارت علوم تحقيقات و فناوري در استقبال از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار  استادان دانشگاه ها

«عامل اصلى كه به يك ملت اقتدار  مي‌بخشد، علم است. علم، هم ميتواند اقتدار اقتصادى ايجاد كند، هم ميتواند اقتدار سياسى ايجاد كند، هم ميتواند آبرو و كرامت علمى براى يك ملت در چشم جهانيان به وجود بياورد»
مقام معظم رهبري  92/5/15

خداوند منّان را شاکريم که در ماه مبارک رمضان، ماه بارِش فيوضات الهي، يک بار ديگر زمينه توفيق ديدار و گفتگوي استادان دانشگاه‌ها با مقام معظم رهبري (مدظله العالي) که به حق پرچمدار توسعه علمي کشور هستند، فراهم شد و فرصتي براي طرح نظرات آنان و استماع رهنمودهاي راهگشاي معظم‌له به دست آمد. بي گمان ارشادات ايشان که همواره توجه ويژه-اي به مقوله دانش و فناوري و پيشرفت علمي کشور داشته‌اند، به عنوان سياست راهبردي و محور برنامه‌ريزي‌ها و اقدامات نصب‌العين مسئولان آموزش عالي کشور است. بر همين اساس، وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري اين رهنمودها را سرلوحه فعاليت‌هاي خود قرار داده و برنامه اين وزارت در دولت تدبير و اميد نيز با همين نگاه تهيه و به تاييد نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي رسيده است.  
فرمايشات معظم‌له در اين ديدار تاکيد مجددي بر لزوم تقويت و تسريع حرکت علمي کشور و ضرورت تلاش دوچندان مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي براي شتاب بخشيدن به اين حرکت سرنوشت‌ساز است.  
وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري با الهام از رهنمودهاي مقام معظم رهبري و التزام به تحقق منويات ايشان مبني بر توسعه علمي کشور و نيل به اهداف سند چشم‌انداز و افق‌هاي ترسيم شده توسط معظم‌له، بر موارد زير تاکيد مي‌کند:
الف) تضمين و تداوم حرکت پرشتاب علمي کشور به منظور حرکت در مرزهاي دانش در سطح ملي و جهاني و انطباق اين حرکت با نيازهاي جاري جامعه، مستلزم ارتباط سازمان‌يافته مراکز علمي با نيازهاي ملي و منطقه‌اي و نيز توسعه اقتصاد دانش بنيان است. وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري، اهداف راهبردي ذيل را وجهه همت خود قرار داده و تلاش مي‌کند شتاب بيشتري را در مسير دستيابي به اين اهداف پديد آورد:
-استقرار جامعه دانش بنيان، عدالت‌محور و برخوردار از انسان‌هاي شايسته، فرهيخته و نخبه
- كسب جايگاه اول علم و فناوري در جهان اسلام و احراز جايگاه برجسته علمي در جهان 
- هم‌خواني پيشرفت علم و فنآوري در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي و فنآوري با پيشرفت‌هاي علمي جهان و نيازهاي توسعه ‌اي كشور و آمايش سرزمين 
- کيفيت بخشي به آموزش عالي و برقراري ارتباط مؤثر بين دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشى و فناوري با صنعت و بخش‌هاى مختلف جامعه
-  توانمندسازى بخش غيردولتى براى مشاركت در توليد علم و فناورى 

ب) وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري جهت جذب و حمايت از نخبگان علمي و جلوگيري از مهاجرت آنان و فراهم آوردن بسترهاي لازم جهت مشارکت اين نخبگان در سازندگي و توسعه پايدار کشور، فعاليت‌هاي گسترده‌اي را آغاز کرده و خود را موظف به حمايت هدفمند مادى و معنوى از نخبگان و نوآوران علم و فناورى مي‌داند.

ج) وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري در جهت ايجاد  تحول بنيادين در علوم انساني و دستيابي به سطوح عالي توليد دانش در اين حوزه‌، در طول ماه‌هاي گذشته با همکاري نهادهاي مربوط اقدامات موثري را براي تقويت جايگاه و منزلت اين علوم، اصلاح و بازنگرى متون و برنامه‌هاي درسي و روش‌هاى آموزشى، ارتقاي كمى و كيفى مراكز و فعاليت‌هاى پژوهشى و ترويج نقد، نظريه‌پردازى و آزاد‌انديشى آغاز کرده است. فعال‌سازي فرآيند اجراي سند دانشگاه اسلامي‌، مديريت فعال و کارآمد شوراي اسلامي‌شدن دانشگاه‌ها و همچنين تشکيل کميسيون‌هاي تخصصي متعدد جهت تحقق آرمان تاريخي وحدت حوزه و دانشگاه، از آن جمله است. 

د) وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري با اعتقاد به لزوم تامين فضاي فرهنگي و علمي مناسب در دانشگاه‌ها و جلوگيري از تبديل شدن آنها به محيطي سياست زده و محل جولان جريان‌ها و احزاب سياسي، در عين باور به ضرورت رشد فهم و مشارکت سياسي دانشجويان، تاکيد بر گفتمان اعتدال و عقلانيت را سرلوحه کار خود قرار داده و مهمترين و بهترين تبيين از مفهوم اعتدال را نيز در کلام مقام معظم رهبري مي‌يابد و در جهت تحقق آن گام برمي‌دارد. همانگونه که ايشان در پاسخ به نامه جمعي از دانش‌آموختگان و پژوهشگران حوزه علميه قم مي‌فرمايند: «آنگاه كه نخبگان ما نقطه تعادل ميان «هرج و مرج» و «ديكتاتوري» را شناسائي و تثبيت كنند، دوران جديد آغاز شده است. آري، نبايد از «آزادي» ترسيد و از «مناظره» گريخت و «نقد و انتقاد» را به كالاي قاچاق و يا امري تشريفاتي، تبديل كرد چنانکه نبايد بجاي مناظره، به «جدال و مراء» گرفتار آمد و بجاي آزادي، به دام هتاكي و مسئوليت گريزي لغزيد. آن روز كه سهم «آزادي»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق» همه يكجا و در كنار يكديگر ادا شود، آغاز روند خلاقيت علمي و تفكر بالنده ديني در اين جامعه است و كليد جنبش «توليد نرم‌افزار علمي و ديني» در كليه علوم و معارف دانشگاهي و حوزوي زده شده است.»

وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري، تحقق منويات مقام معظم رهبري را به منزله گشايش افق‌هاي نوين گسترش علمي، سياسي و ديني در دانشگاه‌هاي کشور دانسته وخود را ملزم به تلاش مضاعف در جهت تحقق گفتمان راهبردي ايشان براي ايجاد محيطهاي علمي  عقل‌محور، قانون‌گرا و آينده‌نگر و برخوردار از پويايي و عقلانيت و به دور از سياست‌زدگي مي داند تا دانشگاه پرچم‌دار انتقال ارزش‌هاي الهي به نسل‌هاي آينده ، تعميق اخلاق و معنويت، خودآگاهي، خودباوري و پويايي باشد. انشاءالله

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها