وزیر علوم، تحقیقات و فناوری : دانشگاه مسئول در قبال جامعه ،باید اختیار کافی داشته باشد

خانه خبرها

وزير  محترم علوم، تحقيقات و فناوري در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه تهران گفت:دانشگاه در قبال جامعه مسئول است بنابراين بايد اختيارات  کافي براي  انجام امور خود  داشته باشد و اين مسئله ناقض مسئوليت‌هاي مراجع بالادستي نيست ولي ما هنوز درگير اين مباحث هستيم که اگر دانشگاه عهده‌دار مشورت به وزير علوم براي انتخاب رئيس شود  اختيارات و جايگاه مراجع بالادستي نقض مي‌شود.

جناب آقاي دکتر رضا فرجي دانا افزود : دنيا به اين باور رسيده است که دانشگاه با جمع نخبگان بايد اختياراتي داشته باشد که در مسير مصالح جامعه از اين اختيارات بهره ببرد، اين تجربه دنيا است و ما نبايد نسبت به آن بي‌تفاوت بوده و به آن پشت کنيم. 
وي خاطرنشان کرد: وقتي بحث مشورت‌گيري از دانشگاهيان براي رسيدن به فهرستي از اسامي براي تصدي مسئوليت دانشگاه مطرح بود به تشکيل شوراي منتخبان رئيس دانشگاه رسيديم که  بر اساس آن نمايندگاني از اعضاي هيات علمي گرد هم آمدند و گزينه‌هايي را معرفي کردند و حتي امروز  موضوعات ديگر دانشگاه نيز مي‌تواند به اين شورا ارجاع شود. 
جناب آقاي دکتر فرجي‌دانا تصريح کرد: زماني که تربيت فرزندانمان را به اعضاي هيات علمي مي‌سپاريم چطور مي‌توانيم بگوييم اين افراد در انتخاب رئيس دانشگاه فاقد صلاحيت هستند؟ چه کسي اين مسئله را از ما مي‌پذيرد که دو هزار عضو هيات علمي دانشگاه تهران که در حال تربيت تعداد زيادي از فرزندان مملکت هستند صلاحيت انتخاب رئيس دانشگاه را ندارند؟ 
وزير علوم با بيان اينکه توسعه علمي در بستر رضايتمندي برآمده از مشارکت جمعي محقق مي‌شود گفت: اگر دانشگاهيان رئيس دانشگاه را از خود بدانند با مشکلات دانشگاه نيز کنار مي‌آيند، زماني که عده‌اي از اعضاي هيات علمي صلاحيت فردي را براي رياست دانشگاه مشخص کرده‌اند مگر مي‌شود ما از کنار آن بگذريم؟ . 
وي با تشکر از دکتر  محمدحسين اميد سرپرست سابق دانشگاه تهران که زمينه تشکيل شوراي مشورتي تعيين رياست دانشگاه را فراهم کرد گفت: جلسات اين شورا تجربه موفقي بود که سبب بروز وحدت در دانشگاه شد. 
فرجي‌دانا افزود: ما دانشگاه پاسخگو مي‌خواهيم به مشکلات جامعه واکنش نشان دهد و اميدوارم دانشگاهي را ببينيم که چراغ‌هايش به سبب فعاليت تا صبح خاموش نشود. 
وي اضافه کرد: مزيت دانشگاه جامع اين است که مي‌تواند از پيوند حوزه‌هاي مختلف بهره ببرد و گفتمان علم و فناوري که مقام معظم رهبري پرچمدار آن است نيز بدون همدلي اعضاي هيات علمي تحقق نمي‌يابد. 
آقاي دکتر فرجي‌دانا گفت: اميدوارم آيندگان حرکت ما به سمت علم و فناوري را قضاوت کنند نه ايستايي و عدم پويايي. 
وزير علوم با اشاره به ضرورت تحقق شعار سال گفت: گفتمان‌سازي يک کار فرهنگي است که پرداختن به آن در کنار اقتصاد جايگاه ويژه‌اي دارد. 
وي در حاشيه اين مراسم و در  جمع خبرنگاران  با بيان اينکه مشورت براي تعيين رياست دانشگاه‌ها تضادي با اصول شوراي عالي انقلاب فرهنگي ندارد اظهار داشت: مشورت جزئي از اصول ديني ما است و شورا نيز اين مسئله را نقض نکرده بلکه مورد توجه شورا است؛ ولي ما هرگز مسئله‌اي تحت عنوان انتخابات نداشتيم و نخواهيم داشت و فقط مشورت گسترده‌اي از اعضاي هيات علمي داشتيم که کاملا مورد تاييد شورا است و خبرنگاران نيز بايد دقت کنند در انعکاس اخبار عنوان انتخابات را به کار نبرند چون از جانب من هيچ گاه انتخاباتي صورت نگرفته است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها