روز ازدواج؛ سالروز ازدواج علی(ع) و فاطمه زهرا(س)

خانه خبرها

فاطمه زهرا (س) دختر پيغمبر اکرم (ص) و از دوشيزگان ممتاز عصر خويش بود. پدر و مادرش از اصيل‌ترين و شريف‌ترين خانواده‌هاي قريش بودند. از حيث جمال ظاهري و کمالات معنوي و اخلاقي از پدر و مادر شريفش ارث مي‌برد و به عاليترين کمالات انساني آراسته بود.

شخصيت و عظمت پيامبر اکرم روز به روز در انظار مردم بالا مي‌رفت و قدرت و شوکت او زيادتر مي‌شد به همين علت دختر عزيزش زهرا (س) همواره مورد توجه بزرگان قريش و رجال باشخصيت و ثروتمند قرارداشت و هر از چندگاه از او خواستگاري مي‌کردند.

اما پيامبر(ص) با خواستگاران طوري رفتار مي‌کرد که مي‌پنداشتند مورد غضب پيامبر قرارگرفته‌اند.

رسول خدا فاطمه را براي علي (ع) نگاه داشته بود و مايل بود از جانب او پيشنهاد شود. پيامبر از جانب خدا مأمور بود که نور را با نور به ازدواج درآورد.

به ميمنت همين ازدواج باشکوه، در تقويم جمهوري اسلامي ايران، اول ذيحجه روز ازدواج نامگذاري شده است.

از معصومين عليهم السلام رسيده که انسان براي اينکه زندگي آرام داشته و به سوي کمال حرکت کند، بايد ازدواج کند تا پاسخگوي يکي از نيازهاي خدادادي باشد و همچنين در قرآن کريم آياتي است که انسان مي تواند فوايد علمي ازدواج را از اين آيه شريفه بفهمد:«وَ مَن آياتِهِ أن خَلَقَ لَکُم مِن أنفسِکُم أزواجاً لتسکُنُوا إليها و جَعَلَ بَينَکُم مودهً و رحمهًَ؛ و از نشانه هاي خداوند اين است که همسراني از جنس خودتان برايتان خلق کرد تا در کنار آنان آرامش يابيد و بين شما مودت و رحمت قرار داد.»[1]

پس اين آيه مي فرمايد: براي اينکه انسان آرامش داشته باشد و بتواند پاسخگوي نياز فطري خود باشد بايد ازدواج کند. در غير اين صورت اين غريزه بسيار قوي به صورت هاي ديگر و خطرناک تر بروز خواهد کرد البته روشن است که فايده ازدواج منحصر به آرامش جنسي نيست بلکه اين يکي از فوايد ازدواج از نظر اسلام مي باشد.[2]
اهميت ازدواج در قرآن در ديدگاه قرآن، زندگي زناشويي و خلقت انسان بر مبناي زوجين(زن و شوهر)، از نشانه هاي خداوند در آفرينش به شمار مي رود. در سوره روم، شش مسئله در عالم خلقت به عنوان نشانه هاي وحدانيت خداوند در ربوبيت و الوهيت شمرده شده که يکي از آنها، خلقت«زوج» براي آدمي است: «وَ مَن آياتِهِ أن خَلَقَ لَکُم مِن أنفسِکُم أزواجاً لتسکُنُوا إليها و جَعَلَ بَينَکُم مودهً و رحمهَ؛ و از نشانه هاي خداوند اين است که همسراني از جنس خودتان برايتان خلق کرد تا در کنار آنان آرامش يابيد و بين شما مودت و رحمت قرار داد.»[3]

جفت آفريني زن و مرد، از اهداف بلند آفرينش و زمينه رشد و کمال آنهاست؛ چه اين که، هر يک از زن و مرد، به تنهايي ناقص بوده و به ديگري نيازمند است و همين احتياج است که آنها را به سوي هم جذب مي کند و با رسيدن به يکديگر به آرامش و سکون دست مي يابند.»

اين امر، اختصاص به انسان هاي عادي و معمولي ندارد، بلکه پيامبران نيز، که وارستگان جامعه اند، براي رعايت اصول تکويني خويش و ارضاي مشروع نياز هاي جنسي، به ازدواج رو آورده، جامعه ي کوچک«خانواده» را تشکيل مي دادند. قرآن کريم، پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم را مخاطب قرار داده، مي فرمايد:«وَ لَقَد أرسَلنا رُسُلاً مِن قَبلِکَ وَ جَعَلنَاکُهُم أزواجاً وَ ذُرِّيَّهً؛پيش از تو (نيز) پيامبراني فرستاديم، و براي آنها همسران و فرزنداني قرار داديم».[4]

ازدواج از نظر قرآن از چنان ضرورت و اهميتي برخوردار است که هيچ چيز- حتي تهي دستي- نمي تواند مانع اجراي آن شود:«وَ انکَِحُوا الايامي مِنکُم وَ الصَّالحينَ مِن عِبادِکُم وَ إمَائِکُم إن يَکُونُوا فُقَراءَ يُغنِهِم اللهُ مِن فَضلِهِ وَ اللهُ واسعٌ عليمٌ؛ مردان و زنان بي همسر و غلامان و کنيزان درست کارتان را همسر دهيد؛ اگر تنگ دست باشند، خداوند به لطف خود آنان را بي نياز مي سازد، خداوند گشايش دهنده اي آگاه است.[5]»[6]
ازدواج در قرآن خداوند در سوره نور آيه 32 مي فرمايد:«وَ انکَِحُوا الايامي مِنکُم وَ الصَّالحينَ مِن عِبادِکُم وَ إمَائِکُم إن يَکُونُوا فُقَراءَ يُغنِهِم اللهُ مِن فَضلِهِ وَ اللهُ واسعٌ عليمٌ؛ مردان و زنان بي همسر و غلامان و کنيزان درست کارتان را همسر دهيد؛ اگر تنگ دست باشند، خداوند به لطف خود آنان را بي نياز مي سازد، خداوند گشايش دهنده اي آگاه است.[7]»

در اين آيه شريفه خداوند با يک خطاب عمومي مي فرمايد: همه بايد در امر ازدواج دخالت کنند و بي تفاوت نباشند و بي همسران را همسر دهند و هيچگاه از فقر و تنگ دستي نهراسند زيرا خداوند خودش آنها را روزي خواهد داد و با اين عمل صالح(ازدواج) رضايت خداوند را کسب کنند و او-جل جلاله- از فضل خود آنان را از فقر نجات خواهد داد. حال اگر مردم خود را مورد خطاب اين آيه ي شريفه قرار دهند و تا آنجايي که برايشان مقدور است در امر ازدواج افراد مجرد اقدام کنند در اين صورت قدم بزرگي براي از بين بردن فساد و فحشاء برداشته و با اين کار خودپسندانه به سوي فساد رفتن جوانان را از بين خواهد برد. اسلام در امر ازدواج از انسان ها فراتر رفته و در ديگر موجودات از جمله حيوانات و گياهان هم مساله ي زوجيت را مورد توجه قرار داده و مي فرمايد:«وَ مِن کُلِّ شيءٍ خلقنا زوجينَ لَعَلَّکُم تَذَکَُرون؛ و از هر چيز دو زوج آفريديم شايد متذکر شويد.»[8]

باز خداوند مي فرمايد:«أوَ لَم يَرَوا إلي الأرض کم أنبتنا فيها مِن کُلِّ زوجٍ کريمٍ؛آيا آنها به زمين به ديده ي عبرت نگاه نکردند که چه اندازه در آن از گياهان جفت و پر فايده آفريديم؟».[9]

اسلام ازدواج را يک امر ضروري براي تمام موجودات مي داند و همين کافي است که ما متوجه تاکيد و اهميت اسلام به مساله ازدواج شويم.

تشکيل خانواده از نظر اسلام تا آن حد ضروري و مهم است که قرآن مجيد نسبت بين زن و شوهر را تشبيه به لباس کرده است يعني همان گونه که لباس براي هر فردي ضروري است ازدواج و تشکيل خانواده نيز چنين است لذا مي فرمايل:«هُنَّ لباسٌ لکم و أنتم لباسٌ لهُنَّ؛آنها لباس شما و شما لباس آنها هستيد[10].»[11]





--------------------------------------------------------------------------------

[1] .روم/21.

[2] .همسران نمونه(خسرو خسروي مازندراني)،ص13.

[3] .روم/21.

[4] .رعد/38.

[5] .نور/32.

[6] .ازدواج و مديريت خانواده(محمد نخعي مقدم،يوسف ملکي)؛ص32و33.

[7] .نور/32.

[8] .ذاريات،49.

[9] .شعرا،7.

[10] .بقره/187.

[11] .همسران نمونه،ص14.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها