روز همبستگی و همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی

خانه خبرها

9 مهر، سالروز شهادت نوجوان غيور فلسطيني،‌ محمد الدوره را روز همبستگي با كودكان و نوجوانان فلسطيني ناميده‌اند تا ياد و خاطره اين مردان كوچك دفاع از سرزمين‌هاي مقدس گرامي داشته شود.
12 سال پيش در سال 2000 ميلادي در چنين روز "محمد الدره" نوجوان 12 ساله فلسطيني هنگامي که پشت پدرخود مخفي شده بود تا از آتش نظاميان صهيونيستي در امان باشد ، توسط يک سرباز مسلح به سلاح گرم با شليک چند گلوله دربرابر ديدگان پدر، مردم و شبکه هاي خبري به شهادت رسيد .
رژيم صهيونيستي سالهاي متمادي است که سياست مخرب و گسترده اي را عليه کودکان فلسطيني آغاز کرده و با بازداشت، قتل و شکنجه کودکان فلسطيني به بهانه هاي پوچ و واهي، آنان را در ورطه خطر جدي قرار داده است. ارتش اشغالگر صهيونيستي و نيروهاي امنيتي اين رژيم براي بازداشت و زنداني کردن کودکان فلسطيني از راهها و روشهاي گوناگون استفاده مي کنند که در واقع مي توان گفت همه آنها نوعي ربودن کودک از کوچه، خيابان و خانه و کاشانه آنان است. مهمترين هدف اسرائيل از بازداشت و زنداني کردن کودکان فلسطيني خارج کردن آنها از افکار مقاومت و مبارزه جويي عليه صهيونيست هاست (1).امروز بزرگ‌ترين جرم نوجوانان فلسطين زاده شدن در سرزمين مادريشان است و برخورد نظاميان اشغالگر صهيونيستي با آنها چنان زننده و غيرانساني است كه رسانه‌هاي دنيا را جرات پخش آن نيست. به عنوان نمونه مي‌توان به بازداشت هزاران نوجوان فلسطيني كه سني بين 13 تا 18 سال داشته‌اند را در سال‌هاي انتفاضه الاقصي بيان كرد كه از آغاز و در هنگام بازداشت انواع اهانت، شكنجه، رفتار خشونت‌آميز و غيراخلاقي در زندان‌ها و مراكز بازجويي با آنها شده است(2). نيروهاى امنيتى اين رژيم از هيچ جنايتى همچون بازداشت، شكنجه و محروم كردن آنان از ابتدايى‏ترين امكانات بهداشتى و مواد غذايى سالم و كافى عليه كودكان كوتاهى نمى‏كنند. برخورد نيروهاى اشغالگران صهيونيستى در برابر كودكان فلسطينى چنان زننده و غير انسانى است كه گويا اين نيروها با بمب هسته‏اى و سلاح كشتار جمعى مواجه شده‏اند كه مارك كودك فلسطينى بر روى آن چسبانده‏اند!(3).
در سال
1947 سازمان ملل طي قطعنامه اي روز 29
نوامبر را روز همبستگي با مردم و کودکان فلسطيني اعلام کرد. از آن زمان در اين روز همگي مردم دنيا توجه خود را به فلسطين و کودکان فلسطيني معطوف مي کنند. اين سرزمين از سال ها پيش توسط اسرائيل اشغال شده است. مردم اين کشور حق دارند که دوباره به خانه هايشان بازگردند و از حقوقي که از آن محروم شده اند برخوردار شوند. اما هر روز بر شمار قربانيان اين کشور اضافه مي شود. اين در حالي است که مردم فلسطين از ابتدايي ترين امکانات بهداشتي و مواد غذايي سالم و کافي محروم هستند. نيروهاي اسرائيلي با کودکان فلسطيني بسيار بدرفتاري مي کنند. دولت اسرائيل قصد دارد با شکنجه و زنداني کردن کودکان فلسطيني به همه مردم و کشورهاي دنيا نشان دهد که به قوانين سازمان ملل توجهي نمي کند و هيچ ارزشي براي خواسته کشورهاي دنيا قائل نمي شود. کودکان فلسطيني در کشور خودشان امنيت ندارند و اگر وارد خيابان ها شوند نيروهاي اسرائيلي آنها را از کوچه و خيابان مي دزدند . سازمان ملل طي گزارشي اعلام کرد کودکان فلسطيني بيش از پيش در جريان حملات اسرائيل کشته مي شوند و شمار کودکان قرباني در اين درگيري ها دو برابر شده است. شيوع اضطراب، ناهنجاري هاي خواب و خوراک در بين اين کودکان به شدت افزايش يافته است(4). اين رژيم با شكنجه، بازداشت و سركوب كودكان فلسطينى به جهانيان نشان مى‏دهد كه هرگز به قوانين بين‏المللى و دلايل منطقى پايبند نبوده و به خواسته‏هاى جامعه بين المللى نيز در اين خصوص اهميتى قايل نخواهد بود. دشمن صهيونيستى در پنجاه سال گذشته بويژه در سالهاى اخير و دوران انتفاضه فلسطينيان، كودكان و قشر جوان سرزمين فلسطين كه آينده سازان اين سرزمين هستند را هدف كين خود قرار داده است(2).
پس از اعلام روز شهادت محمد الدوره به عنوان روز همبستگي با کودکان و نوجوانان فلسطيني توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، اين روز به عنوان نمادي از دادخواهي دانش آموزان ايراني از مستکبران جهان و اعلام همدردي و همبستگي ميان دانش آموزان ايراني و کودکان و نوجوانان مبارز فلسطيني تبديل شده است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها