قیام امام حسین (ع) از دیدگاه امام خمینی(ره)

خانه خبرها

*سيدالشهدا (عليه السلام) ، با چند نفر از اصحاب،چند نفر از ارحامشان،از مخدراتشان قيام كردند. چون قيام  لله  بود اساس سلطنت آن خبيث را به هم شكستند. در صورت،ايشان كشته شدند،لكن اساس سلطنت را شكستند،اساس سلطنتي كه مي خواست اسلام را به صورت سلطنت طاغوتي درآورد. (1)

*سيدالشهدا (عليه السلام) مذهب را بيمه كرد. با عمل خودش اسلام را بيمه كرد. (2)

*شخصيت عظيمي كه از عصاره ي وحي الهي تغذيه و در خاندان سيد رسل،محمد مصطفي (صلي الله عليه وآله وسلم) و سيد اولياء،علي مرتضي (عليه السلام) تربيت و در دامن صديقه ي طاهره (سلام الله عليها) بزرگ شده بود،قيام كرد و با فداكاري بي نظير و نهضت الهي خود،واقعه ي بزرگي را به وجود آورد كه كاخ ستمگران را فرو ريخت و مكتب اسلام را نجات بخشيد.(3)

*سيدالشهداء كه همه ي عمرش را و همه ي زندگيش را براي رفع منكر و جلوگيري از حكومت ظلم و جلوگيري از مفاسدي كه حكومت ها در دنيا ايجاد كردند،تمام عمرش را صرف اين كرد و تمام زندگيش را صرف اين كرد كه اين حكومت،حكومت جور،بسته شود و از بين برود؛معروف در كار باشد،منكرات از بين بروند. (4)

*كربلا و نام مبارك حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) را زنده نگه داريد،كه در اين صورت اسلام زنده نگه داشته مي شود.(5)

*انقلاب اسلامي ايران،پرتويي از عاشورا و انقلاب عظيم الهي آن است. (6)

*اين مطلبي كه الآن القاء كرده­اند به جوان­هاي ما كه تا كي گريه و تا كي روضه و اين­ها، اين­ها نمي فهمند روضه چيست و اين اساس تا حالا چه طور نگه داشته شده است.

اين را نمي دانند و نمي­شود هم بهشان فهماند. اين ها نمي فهمند كه اين روضه و اين گريه‌آدم ساز است. انسان درست مي كند اين مجالس روضه.

اين مجالس عزاداري سيدالشهداء و آن تبليغات بر ضد ظلم اين تبليغ ر ضد طاغوت است. بيان ظلمي كه به مظلوم شده تا‌آخر بايد باشد. (7)

*سيدالشهدا (عليه السلام) مذهب را بيمه كرد. با عمل خودش اسلام را بيمه كرد. (8)

*اگر سيدالشهداء‌ (عليه السلام) نبود ، اين رژيم طاغوتي را اينها تقويت مي كردند و به جاهليت بر مي گرداندند،اگر حالا من و تو هم مسلم بوديم،مسلم طاغوتي بوديم،نه مسلم امام حسيني. امام حسين (عليه السلام) اسلام را نجات داد. (9)

*درحالي كه شهادت حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) از همه ي خسارتها بالاتر بود،ولي چون او مي دانست كه چه مي كند و كجا مي رود و هدفش چيست،فداكاري كرد و شهيد شد. امام حسين (عليه السلام) با خون خود اسلام را زنده كرد،شما به تبعيت از او اسلام را ضمانت كنيد. (10)

* همه بايد بدانيم كه آنچه موجب وحدت بين مسلمين است. اين مراسم سياسي عزاداري ائمه ي اطهار (عليهم السلام) و به ويژه سرور شهيدان حضرت ابي عبدالله الحسين (عليه السلام) است كه حافظ مليت مسلمين به ويژه شيعيان اثني عشر مي باشد. (11)

* محرم چه ماه مصيبت‏زا و چه ماه سازنده و کوبنده‏اي است. محرم ماه نهضت بزرگ سيد شهيدان و سرور اولياي خداست که با قيام خود در مقابل طاغوت، تعليم سازندگي و کوبندگي به بشر داد و راه فناي ظلم و شکستن ستمکار را به خدايي دادن و خدايي شدن دانست و اين، خود سرلوحه تعليمات اسلام است براي ملت ما تا آخر دهر.

* محرم ماهي است که به وسيله سيد مجاهدان و مظلومان اسلام، زنده شده و از توطئه عناصر فاسد و رژيم بني‏اميه که اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند، رهايي بخشيد. اسلام از اول پيدايش، با خون شهيدان و مجاهدان آبياري شد و به ثمر رسيد.

* محرم ماهي است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قيام کرده و به اثبات رسانده است که در طول تاريخ، هميشه حق بر باطل پيروز شده است.

* ماه محرم براي مذهب تشيع، ماهي است که پيروزي در متن فداکاري و خون به دست آمده است.

* در صدر اسلام، پس از رحلت پيغمبر ختمي مرتبت ـ پايه‏گذار عدالت و آزادي ـ مي‏رفت که با کج‏روي‏هاي بني‏اميه، اسلام در حلقوم ستمکاران فرو رود و عدالت در زير پاي تبهکاران نابود شود که سيدالشهداء عليه‏السلام نهضت عظيم عاشورا را بر پا کرد.

* تمام انبيا براي اصلاح جامعه آمده‏اند... سيدالشهدا روي همين ميزان آمد، رفت و خودش و اصحاب و انصار خودش را فدا کرد... جامعه بايد اصلاح بشود. بايد عدالت در جامعه تحقق پيدا بکند... براي اين بود شهادتش، براي اين بود که اقامه بشود عدل الهي.

* سيد الشهدا هم کشته شد، نه اينکه رفتند يک ثوابي ببرند. ثواب براي او خيلي مطرح نبود، آن‏طور رفت که اين مکتب را نجاتش بدهد. اسلام را پيشرفت بدهد، اسلام را زنده کند.

*زندگي سيدالشهدا، زندگي حضرت صاحب (سلام اللّه‏ عليه)، زندگي همه انبياي عالم همه‏شان اين معنا بوده است که در مقابل جور، مي‏خواستند حکومت عدل را درست کنند.

* سيدالشهداء ديدند که مکتب دارد از بين مي‏رود. قضيه قيام سيدالشهداء و قيام اميرالمؤمنين در مقابل معاويه، مسئله‏اي نيست که بخواهند يک مملکت بگيرند. همه عالم پيش آنها هيچ است... مقصد آنها اين نيست که کشورگشايي بکنند.

* آن حضرت (سيدالشهداء) در فکر آينده اسلام و مسلمين بود. به خاطر اينکه اسلام در آينده و در نتيجه جهاد مقدس و فداکاري او در ميان انسان‏ها نشر پيدا کند و نظام سياسي و نظام اجتماعي آن در جامعه ما برقرار شود. او مبارزه کرد و فداکاري کرد.

* هر چه روز عاشورا، سيدالشهدا عليه‏السلام به شهادت نزديک‏تر مي‏شد، افروخته‏تر مي‏شد و جوانان او مسابقه مي‏دادند براي اينکه شهيد بشوند. همه هم مي‏دانستند که بعد از چند ساعت ديگر شهيدند... براي اينکه آنها مي‏دانستند کجا مي‏روند. آنها مي‏فهميدند براي چه آمدند، آگاه بودند که ما آمديم اداي وظيفه خدايي را بکنيم؛ آمديم اسلام را حفظ کنيم.

* سيدالشهداء براي اينکه مي‏ديد جهاد در راه خداست و براي خداست و چون جهاد براي خداست، عزيزاني که از دست مي‏دهد، از دست نداده است. اينها ذخايري هستند براي عالم بقا.

* شهادت سيد مظلومان و هواخواهان قرآن در عاشورا، سرآغاز زندگي جاويد اسلام و حيات ابدي قرآن کريم بود. آن شهادت مظلومانه و اسارت آل اللّه‏، تخت يزيديان را که با اسم اسلام، مي‏خواستند اساس وحي را به خيال خامِ خود محو کنند، براي هميشه به باد فنا سپرد و آن جريان، سُفيانيان را از صحنه تاريخ به کنار زد.

* سيدالشهداء عليه‏السلام ، نهضت عظيم عاشورا را برپا کرد و با فداکاري و خون خود و عزيزان خود، اسلام و عدالت را نجات داد و دستگاه بني‏اميه را محکوم و پايه‏هاي آن را فرو ريخت.

* سيدالشهداء عليه‏السلام با همه اصحاب و عشيره‏اش قتل عام شدند، لکن مکتبشان را جلو بردند. شکست در مکتب نبود، پيشروي بود، يعني بني‏اميه را تا ابد شکست داد. سيدالشهدا عليه‏السلام با نثار خون خودشان آن رژيم را، رژيم فاسد را شکست داد. (12)


 

عرفان / گرد آوري: گروه دين و انديشه سايت تبيان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/Religion_Thoughts.html

نويسنده:سيد اميرحسين کامراني راد

منابع و مآخذ:

1. صحيفه ي نور،ج7،ص36

2. صحيفه ي نور،ج10،ص 216

3. صحيفه ي نور،ج12،ص 181

4. صحيفه ي نور،ج20،ص 190

5. كلمات قصار،امام خميني (رحمت الله عليه) ص 58

6. همان

7. صحيفه ي نور،ج10،ص 31

8. صحيفه ي نور،ج10،ص 216

9.صحيفه ي نور،ج7،ص 236

10. صحيفه ي نور،ج7،ص 54

11. صحيفه ي نور،ج9،ص 201

12. برگرفته از کلمات قصار امام خميني(رحمت الله عليه)

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها