دکترکامران دانشجو: لغو سقف پذیرش دانشجوی دکتری/ جذب 15هزار هیئت علمی در دستور کار

خانه خبرها

دکتردانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جمع روساي دانشگاهها به مواردي همچوي لغو سقف پذيرش دانشجوي دکتري و تقويت پژوهش دانشگاهها در راستاي توان دفاعي کشور تأکيد کرد و از ابلاغ حکم سازمان امور دانشجويان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکترکامران دانشجو امروز سه شنبه 26 مهرماه در نشست روساي دانشگاه‌ها گفت: برخي از روساي دانشگاه‌ها در رسانه‌ها عنوان مي‌کنند که مشکلات گوناگون دارند مگر قرار است شما بدون مشکل دانشگاه را مديريت کنيد. بله وظيفه ما در وزارت علوم اين است که بودجه‌ را در اختيار شما قرار دهيم اما شما هم بايد بتوانيد مشکلات دانشگاه را مديريت کنيد.

دکتردانشجو اضافه کرد: وقتي در رسانه‌ها مشکلمان‌ را عنوان مي‌کنيم آيا بايد اين مشکل در رسانه‌ها برطرف شود؟ آيا بايد مردم مشکل شما را حل کنند؟

نظام سرمايه داري و آمريکا به دانشگاههاي ما طمع دارند

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نظام سرمايه داري در آمريکا، گفت: نظام سرمايه داري و آمريکا به دانشگاه‌هاي ما طمع دارند اما دانشگاه‌هاي ما در خط ولايت حرکت مي‌کنند و بر دهان نظام سرمايه داري و آمريکا همانند گذشته مي‌زنند. امسال بايد 13 آبان را دانشگاه‌ها به گونه‌اي برگزار کنند که حس طمع دشمن کور شود. از روساي دانشگاه‌ها مي‌خواهم با استقبال از 13آبان و فراهم کردن شرايط مناسب نشان دهند که دانشگاه محلي براي طمع نيست.

دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به جذب نيروي متمرکز در دانشگاه‌ها گفت: روساي دانشگاه‌ها موظفند که در بعد آموزش با جذب نيمه متمرکز همکاري کنند. قبول داريم که ضعف‌ها و مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد اما اين مشکلات با کار کارشناسي برطرف مي‌شود. جذب نيمه متمرکز يک تحول بوده و روساي دانشگا‌ه‌ها بايد شخصاً به آن ورود يابند.

بايد در سال آينده 15 هزار هيئت علمي جذب کنيم

وي ادامه داد: ما بايد تا 2 سال آينده 15هزار استاد و اعضاي هيئت علمي جذب کنيم. امسال 10 هزار دکترا متقاضي جذب هستند و دانشگاه‌ها به اين افراد احتياج دارند پس فعال برخورد کنيد تا جذب شوند.

قصور دانشگاهها در زمينه پذيرش دانشجوي دکتري

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه با اشاره به ظرفيت پذيرش دانشجويان دکتري در دانشگاه‌ها، تاکيد کرد: جذب نيمه متمرکز دانشجويان دکتري در دانشگاه‌ها به سوي تخصصي شدن پيش مي‌رود. سياست وزارت علوم ايجاد ظرفيت براي تحصيلات تکميلي است. اگر دانشگاهي به عنوان مثال 5 نفر ظرفيت پذيرش در دکترا را داشته باشد اما تنها يک نفر را پذيرش کند و آن 4 نفر ديگر به کشورهاي خارجي که مي دانيم کدام کشورها هستند مهاجرت کنند، همه شما دانشگاه‌ها مقصر هستيد.

لغو سقف پذيرش دانشجوي دکتري

وي با تأکيد بر اينکه سقف‌هايي که براي پذيرش دانشجوي دکتري گذاشته شده است را لغو کنيد، گفت: تنها مساله‌اي که روي آن بايد توجه داشته باشيم و محدوديت قائل شويم اين است که اگر استادي نتوانست در متوسط زمان 5/4 ساله فارغ‌التحصيل دکتري تحويل جامعه دهد براي پذيرش دانشجوي دکتري در اين زمينه محدوديت قائل شويم.

دانشجو خطاب به روساي دانشگاه‌ها تاکيد کرد: اگر بگوييد امکانات نداريم و مشکل داريم اينها همه فرار از مسئوليت است. آقاياني بودند که مي‌گفتند ايران را چه به دکتري و دکتري را چه به ايران و هر کس مي خواهد دکتري بگيرد بايد سريعاً از کشور خارج شود. در حالي که ما در کشورمان نسبت به ساير دانشگاه‌هاي ديگر چيزي کم نداريم.

وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني اظهار داشت: بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني در راستاي سياست‌هاي شوراي تحول در علوم انساني است و ما مجري سياست‌هاي اين شورا هستيم پس بايد کمک کنيد و ماموريتي را هم که در اين زمينه داريد سريعتر انجام دهيد.

وي در اين باره اضافه کرد: بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني در اسلامي کردن دانشگاه‌ها نقش مهمي دارد که حتي آيت‌الله جوادي آملي هم به اين امر تاکيد دارد. همين آقايان جنبش‌هاي امروزي وال استريت تاکيد دارند که تغيير سرفصل‌ها سياسي است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ادامه سخنان خود در نشست روساي دانشگاه‌ها با اشاره به پژوهش و هدفمند کردن يارانه‌ها تاکيد کرد: روساي دانشگاه‌ها کمتر اجازه دهند که پژوهش در فضاي مجازي انجام شود مقام معظم رهبري فرمودند که پژوهش بايد 90 درصد به سمت مشکلات حوزه کاربرد پيش رود.

وي افزود: پايان نامه‌ها بايد به حل مشکلات حوزه کاربردي اختصاص يابد و اين امر بايد در تمام رشته‌ها حتي علوم انساني نمود يابد. ما حتي در حوزه کاربرد هم مي‌توانيم مقالات ISIبرآوريم. نگاه روساي دانشگاه ها بايد در اين زمينه تشويقي باشد.

ابلاغ آيين نامه تشويقي پژوهشي

دانشجو در اين بخش از سخنان خود به ابلاغ يک آيين نامه تشويقي در حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: ‌آيين نامه تشويقي حوزه پژوهش و کاربرد با همکاري معاونان آموزش و پژوهشي و بعد از تهيه ابلاغ مي‌شود.

وي همچنين با تاکيد بر دکتراي پژوهش محور در دانشگاه‌ها خطاب به روساي دانشگاه‌ها گفت‌: به سمت دکتراي پژوهش محور پيش برويد. ما داريم خودمان را در اين زمينه بيشتر آماده مي‌کنيم. يکي از ناشران خارجي اعضاي هيئت علمي ما را به حساب خود تحريم کردند و اين خيلي جالب است. اولاً که وقتي جاهاي ديگر ما را تحريم کردند چه شد؟ ملت ما با اين آپارتايدها محال است سر خم کند.

دانشگاهها موظف اند در راستاي توان دفاعي کشور پژوهش خود را تقويت کنند

دانشجو گفت: تمام دانشگاه‌ها موظفند در راستاي توان دفاعي کشور پژوهش خود را تقويت کنند و هم اکنون 30 دانشگاه کشور با مجموعه‌هاي دفاعي همکاري مي کنند.

وي ادامه داد: اين ناشر مي‌گويد چون با بخش دفاعي کشور همکاري مي کنيد پس تحريم هستيد اما خودشان با بخش دفاعي کشورشان که به نظر من بخش توطئه است همکاري مي‌کنند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري همچنين با اشاره به طرح جامع پژوهش خاطرنشان کرد: هر دانشگاه بايد تا آخر سال طرح جامع پژوهش را با کمک معاون پژوهشي خود ارايه دهد و دانشگاه‌ها بايد از سال آينده در اين زمينه حرکت کنند.

دانشجو درباره بخش حقوقي و امور مجلس دانشگاهها گفت: هر دانشگاه بايد با نمايندگان مجلس در استان‌ها تعامل داشته باشد و  با معاون امور حقوقي و مجلس وزارت علوم تعامل کنند اما بايد استقلال دانشگاه‌ها را حفظ کرد و نبايد وارد بازي‌هاي سياسي شد.

وي خاطرنشان کرد: کسي از بيرون نمي‌تواند به دانشگاه دستور دهد حتي مسئولان استاني به جز مواردي که در شوراي تامين مطرح مي‌شود هرچند رئيس دانشگاه موظف است نظرات سايرين را هم بشنود.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري همچنين به تصويب بودجه تفصيلي اشاره کرد و گفت: تصويب بودجه تفصيلي شما دانشگاه‌ها بايد تا آخر شهريور صورت گيرد و زمان حسابرسي تا مردادماه سال بعد است پس حسابرسان شما بايد گزارش دهند و نگذاريد اين گزارش‌ها چند سال روي هم بمانند.

ابلاغ حکم سازمان امور دانشجويان

دانشجو همچنين خبر از ابلاغ حکم سازمان امور دانشجويي وزارت علوم داد و يکي از مزيت‌هاي راه اندازي اين سازمان را عدم نياز مراجعه حضور ي دانشجويان همانند. سازمان سنجش دانست.

وي همچنين درباره راي شوراي مرکزي انضباطي گفت: راي شوراي مرکزي انضباطي براي دانشگاه‌هاي دولتي و غيردولتي لازم الاجراست من خطاب به معاونان آموزشي و دانشجويي خود مي گويم اگر کسي در اين زمينه به خصوص دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي کوتاهي مي‌کنند در در اختيار گذاشتن تمامي امکانات براي آنان تجديد نظر کنيد.

اجازه دهيد اگر کسي مي خواهد درباره تفکرات مارکسيستي سخن بگويد

دانشجو به کرسي‌هاي آزاد انديشي اشاره کرد و گفت: در اين زمينه فضاسازي غيرمنصفانه ايجاد نشود. من وقتي که شهريور 88 آمدم اولين آيين نامه کرسي‌هاي آزادانديشي را آذرماه 88 ابلاغ کردم و گفتم که اين آيين نامه مهم است. نبايد به دانشگاه‌ها از بيرون چيزي درباره کرسي‌هاي آزادانديشي ابلاغ شود. اجازه دهيد اگر کسي در اين کرسي‌ها مي‌خواهد درباره تفکرات مارکسيستي سخن بگويد، بگويد، چه اشکالي دارد. اين يک فرصت است نه تهديد و روسا موظفند شرايط را آماده کنند.

اجازه نمي دهيم معاند با نظام در داخل دانشگاه فعاليت کند

وزير علوم، تحقيقات و فناوري تاکيد کرد: ‌اگر کسي در اين زمينه نظم را رعايت نکرد اول تذکر دهيد و بعد برخورد کنيد. ما معاند با نظام را در داخل دانشگاه اجازه فعاليت نمي‌دهيم.

دانشجو همچنين با اشاره به همکاري روساي دانشگاه‌ها با تشکل هاي دانشجويي گفت: شما روساي دانشگاه ها بايد خودتان با تشکل‌هاي دانشجويي ديدار داشته باشيد و با آنان جلسه برگزار کنيد چه اشکال دارد که يک گروه 20 نفره با شما جلسه بگذارد. حرفشان را بشنويد.

دانشجو همچنين به ارتباط روساي دانشگاه‌ها به خانواده‌هاي دانشجويان اشاره کرد و تاکيد کرد: ارتباط با خانواده‌هاي دانشجويان حداقل دو بار در سال صورت گيرد و در اين زمينه حتماً هزينه کنيد. اگر خانواده‌ها با شما باشند در مسير فرهنگي درست قرار مي گيريد.

حتي يک نفر هم خارج از قانون بازنشستگي بازنشسته نشده است

وزير علوم، تحقيقات و فناوري همچنين درباره آيين نامه بازنشستگي اساتيد دانشگاه‌ها گفت:‌ در اين زمينه تا کنون حتي يک نفر هم خارج از مقررات بازنشسته نشده است. حتي يک نفر هم نبوده که بيايد و بگويد خارج از قانون بازنشسته شده است. اگر کسي نمي‌تواند از مرتبه مربي به استاديار ارتقا يابد با کمال احترام بازنشسته‌اش کنيد. البته همه اعضاي هيئت علمي و دانشجويان ما بايد به مرتبه علمي خود بيافزايند.

وي همچنين به 80 ميليارد توماني اشاره کرد که براي کارکنان در نظر گرفته شده است و در اين باره گفت: 30 ميليارد تومان از اين مبلغ به خزانه ابلاغ شد و 50 ميليارد تومان باقي مانده در حال مبادله قطعنامه است. همچنين 10 ميليارد تومان از 30 ميليارد تومان به دانشگاه‌هاي برتر اختصاص يافت.

دانشگاه پيام نور عزيزترين خانواده آموزش عالي است

دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود از دانشگاه پيام نور ياد کرد که عزيزترين خانواده آموزش عالي است و افزود: دانشگاه پيام نور در محروم‌ترين نقاط کشور شعبه دارد و در تحصيلات تکميلي به مراتب بهتر از دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي عمل کرده است. اين دانشگاه آموزش عالي را با ارزانترين قيمت به تمام نقاط کشور برده و از دانشگاه‌هاي دولتي و مادر مي خواهم براي رفع کمبودهاي اين دانشگاه‌ها با مراکز استاني پيام نور همکاري کنند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها