فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت پژوهش و فناوری

خانه خبرها

مقام معظم رهبري:

- علم و تحقيق كليد قطعي پيشرفت كشور است.
- تحقيق علمي فقط به معناي فراگيري و تقليد نيست، تحقيق ضد تقليد است.
- پيشرفت كشور نيازمند حركت علمي بسيار قوي است.
- توليد علم و تحقيقات، حيات آينده كشور است.
- براي خدمت رساني بهتر به مردم، کارهاي دقيق پژوهشي لازم است.
-عنصر تحقيق و پژوهش در همه جا به صورت يک اصل در مجموعه کارها بايد مورد توجه قرار گيرد.
-اگر ژرف يابي و پژوهش نباشد; نتيجه اش يک جا ايستادن، در جا زدن و با دنياي پيرامون خود به تدريج بيگانه تر شدن است.
-توليد علم، فقط انتقال علم نيست؛ نوآوري علمي در درجه اوّلِ اهميت است. اين را من از اين جهت مي‏گويم که بايد يک فرهنگ بشود. اين نو انديشي، فقط مخصوص اساتيد نيست؛ مخاطب آن، دانشجويان و کلّ محيط علمي هم است. البته براي نوآوري علمي - که در فرهنگ معارف اسلامي از آن به اجتهاد تعبير مي‏شود - دو چيز لازم است: يکي قدرت علمي و ديگري جرأت علمي. البته قدرت علمي چيز مهمي است. هوش وافر، ذخيره علمي لازم و مجاهدت فراوان براي فراگيري، از عواملي است که براي به دست آمدن قدرت علمي، لازم است؛ اما اين کافي نيست. اي بسا کساني که از قدرت علمي هم برخوردارند، اما ذخيره انباشته علمي آنها هيچ جا کاربُرد ندارد؛ کاروان علم را جلو نمي‏برد و يک ملت را از لحاظ علمي به اعتلاء نمي‏رساند. بنابراين جرأت علمي لازم است.... اگر بخواهيد از لحاظ علمي پيش برويد، بايد جرأت نوآوري داشته باشيد. استاد و دانشجو بايد از قيد و زنجيره جزميگري تعريفهاي علمي القاء شده و دائمي دانستن آنها خلاص شوند.

البته اشتباه نشود؛ من کسي را به آنارشيزم علمي و به مهمل‏گويي علمي توصيه نمي‏کنم. در هر زمينه‏اي، کساني که از دانشي برخوردار نيستند، اگر بخواهند به خيال خودشان نوآوري کنند، به مهمل‏گويي مي‏افتند. ما در زمينه برخي از علوم انساني و معارف ديني اين را مي‏بينيم. آدمهاي ناوارد بدون اين‏که از ذخيره و سواد کافي برخوردار باشند، وارد ميدان مي‏شوند و حرف مي‏زنند و به خيال خودشان نوآوري مي‏کنند؛ که در واقع نوآوري نيست، مهمل‏گويي است. بنابراين در زمينه مسائل علمي، من اين را توصيه نمي‏کنم. بايد فراگرفت؛ اما نبايد صرفاً مصرف کننده فرآورده‏هاي علمي ديگران بود. بايد علم را به معناي حقيقي کلمه توليد کرد. البته اين کار، روشمندي و ضابطه لازم دارد. مهم اين است که روح نوآوري علمي در محيط دانشگاه زنده شود و زنده بماند. خوشبختانه من اين شوق و ميل را در دانشجويان احساس کرده بودم و در اساتيد هم آن را مي‏بينم. اينها بايد دست به دست هم بدهد و سطح علمي کشور را بالا ببرد. آن وقتي که علم با هدايت ايمان، عواطف صحيح و معرفت روشن‏بينانه و آگاهانه همراه شود، معجزه‏هاي بزرگي مي‏کند و کشور ما مي‏تواند در انتظار اين معجزه‏ها بماند.

«بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه صنعتى امير كبير» -شجاعت علمي، نوآوري، پرهيز از نگاه تقليدي به پيشرفتهاي علمي غرب، «اعتماد به نفس شخصي و ملي» و پرکاري را ويژگيهاي لازم استادان دانشگاهها براي ايفاي وظايف سنگين خود خواندند و افزودند: علاج دردها و مشکلات کشور در پيشرفت علمي است. رهبر معظم انقلاب: علاج دردها و مشکلات کشور در پيشرفت علمي است (

-استعداد ايرانى و توانائيهاى ملى ايرانيان اقتضاء ميكند كه نوآوريها در بخش نيروهاى مسلح ما از جمله در ارتش جمهورى اسلامى ايران و نيروهاى سه‏گانه‏ى آن، روزبه‏روز بيشتر شود. پژوهش، نوآورى، كارآزمودگى، انضباط كامل، چيزهائى است كه بايست در اولين قلمهاى فهرست وظائف شما وجود داشته باشد.

« ‏بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در مراسم مشترك دانش‏آموختگى دانشگاههاى افسرى ارتش »

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها