دکتر علی محمدی:خود سازی نیاز به برنامه ریزی، رعایت اعتدال و تداوم دارد

خانه خبرها

پاتوق دانشجويي با حضور دکتر علي­محمدي رئيس دانشگاه در جمع دانشجويان شرکت کننده در طرح ضيافت انديشه دانشجويي پيرامون ضرورت خودسازي­ و روش آن عصر روز دوشنبه 9/5/91برگزار گرديد.

در اين نشست دکتر علي­محمدي رئيس دانشگاه با استناد به سخنان بزرگاني که اين مسير را به درستي طي کرده­اند، راه رسيدن به حق تعالي و آرام گرفتن در جوار قرب او را، محبت داشتن به پروردگار عالم و اولياي او، به ويژه اهل­البيت عليهم السلام دانسته و متذکر شدند: عشق به خداوند، پيمودن اين مسير سنگلاخي را آسان و ميسور مي­کند. اگر عشق  و محبت کافي به خدا نباشد از بين بردن رذايل اخلاقي سالها زحمت و مرارت مي خواهد؛ چيزي که نوعاً از عهده انسانهاي راحت طلب برنمي آيد. مرکب اين راه سخت، عشق است.

رئيس دانشگاه با طرح اين سؤال که عشق از کجا به دست مي­آيد  و از چه راهي انسان عاشق مي­شود، چنين پاسخ داد: ديدن جمال و زيبايي­هاي معشوق، ايجاد عشق مي­کند.عشق به رب نياز به ديدن جمال خداوند دارد. پس معرفت به حق مسبب عشق خواهد بود. هر چقدر انسان به رب العالمين معرفت پيداکند، محبتش به او بيشترخواهد شد.اگر زندگينامه اولياي الهي  و واصلان به حق را با دقت مطالعه کنيم، مشاهده مي­کنيم که در درون همه آنها، عشق به خداوند موج مي زند که ناشي از معرفت آنان به خالق هستي است.

دکتر علي محمدي افزود: دست يابي به معرفت، نيازمند عمل به تکاليف و توجه به فرامين حضرت حق است. و لذا اگر از اين بزرگان سؤال شود که چه بايد کرد؛ مي­فرمايند: واجبات را انجام دهيد و محرمات را ترک کنيد. انجام دستورات الهي و سر نهادن به اوامر و نواهي او، کم­کم محبت به او را درقلب انسان زياد مي­کند و با استمرار آن، بصيرت  و معرفت و در نهايت عشق به محبوب واقعي حاصل خواهد شد.

دکتر علي محمدي براي موفقيت در انجام تکاليف و ترک  محرمات، توجه به چند امر ضروري دانست: الف-داشتن برنامه؛ برنامه داشتن، شخص را ترغيب به اجرا مي­کند و با تحريک انگيزه او، اراده اش را استحکام مي بخشد. ب- رعايت اعتدال و دوري از افراط؛ ورود در اين راه براي افراد مبتدي و جوان نبايد با افراط همراه باشد. شدت به خرج دادن در انجام اعمال براي جواني که در آغاز راه است مسلماً  آسيب هاي غير قابل جبراني به همراه دارد. بايد يک برنامه منطقي با تعيين اعمال سبک در نظر گرفت تا در ادامه راه انگيزه انسان از بين نرود. ج - استمرار وتداوم درعمل؛ اگر برنامه­ريزي درست انجام شود، عمل به تکاليف هم استمرار خواهد داشت. در صورتي يک عمل خاص تاثير خود را خواهد گذاشت که مستمرا انجام شود؛ چنانکه در روايت آمده است، براي تاثيرگذاري يک عمل عبادي، حداقل بايد يک سال آن را انجام دهيم.

دکتر علي­محمدي  در ادامه با اشاره به حديثي منقول از معصومين عليهم السلام مبني براينکه هر عبادت کمي که ادامه يابد، از عبادت زيادي که ادامه نيابد، بهتر است، گفت: براي تزکيه و تربيت نفس، دوام مهم است نه شدت و سختي عمل.

ايشان در بخشي ديگر از سخنان خود، توسل به اهل­البيت عليهم السلام و دل سپردن به ولايت آنان را موتور حرکت در اين راه دانسته و افزود: به عقيده بنده در عصر حاضر اگر کسي نسبت به رهبري و ولايت مقام معظم رهبري (مدظله العالي) ترديد داشته و يا بي­توجه باشد، نمي تواند مسير خودسازي را بپيمايد و به جايي نخواهد رسيد.

در پايان اين نشست، دکتر علي محمدي به نمونه هايي از سخنان تمجيدآميز برخي از بزرگان در باره رهبر معظم انقلاب پرداخته و ضرورت شناخت دانشجويان نسبت به خصوصيات بلند اخلاقي و عرفاني و علمي ايشان را گوشزد نمود.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها