دکتردانشجو:حرکت به سمت اسلامی تر شدن دانشگاهها رکن اصلی سیاستهای وزارت علوم است

خانه خبرها

وزيرمحترم علوم با تاکيد بر اينکه شفاف تر از هميشه اعلام مي کند که هيچ برنامه مدوني درباره تفکيک جنسيتي در دانشگاهها و وزارت علوم وجود ندارد، گفت: قانوني که مي گويد دانشجويان زن و مرد لازم است در کلاس هاي درس در دو رديف جداگانه بنشينند را اجرا مي کنيم.

به گزارش جهان به نقل از مهر، دکترکامران دانشجو امروز سه شنبه در جمع روساي دانشگاهها در سازمان مرکزي دانشگاه پيام نور با بيان اينکه حرکت به سمت اسلامي تر شدن دانشگاهها رکن اصلي سياستهاي وزارت علوم است گفت: از حرکت به سمت اسلامي تر شدن دانشگاهها عقب نشيني نخواهيم کرد حال هر چه مي خواهند جو بسازند. ما با آن آقا بالاسري معامله کرده ايم و او بهترين تاجر است. قائل به اين هم نيستيم که آخرت خود را به خاطر دنياي احدي بفروشيم.

وزير علوم کابينه دهم با يادآوري اينکه اولين محور برنامه هايي که به مجلس شوراي اسلامي ارائه کرده است اسلامي شدن دانشگاهها بوده است، گفت: در روز معارفه ام گفتم که دغدغه دين دارم. البته اسلامي شدن دانشگاهها دو رکن دارد يکي محتوا و منابع و دروس که بايد اسلامي شوند و ديگري ظاهر و نمادها که بايد درست شوند. در اسلامي شدن دانشگاهها اصل بر اسلامي شدن محتواست اما از آنجا که عمده مسئوليتمان آنقدر نيست که بگوييم اول محتوا را درست مي کنيم و بعد به ظواهر و نمادها مي رسيم، لذا همزمان با اسلامي کردن محتوا در زمينه اسلامي شدن نمادها و ظواهر نيز ورود پيدا مي کنيم.

دکترکامران دانشجو در ارائه تحليل خود از موضوعات اصلي روزهاي اخير رسانه هاي کشور گفت: بالاخره موضوع اسلامي شدن دانشگاهها موضوع اصلي رسانه هايمان شد. اين خوب است اما خواهش مي کنم از دريچه صداقت به آن نگاه کنيد. سياست اگر عين ديانت است نمي تواند با صداقت تعارض داشته باشد.

اختلاط زن و مرد حرام است

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در برشماري و جمع بندي نظرات چند تن از مراجع عظام تقليد درباره اختلاط زن و مرد در محيط آموزشي گفت: اختلاط حرام است حال مرتب بروند روانشناس بياورند و اختلاط زن و مرد را توجيه کنند. برخي مي گويند حضرت امام (ره) فرموده اند که نبايد بين زن و مرد ديوار بکشيم. چه کسي گفته که ما مي خواهيم ديوار بکشيم؟

جداکردن دختران و پسران در کلاسهاي عمومي چه اشکالي دارد؟

وي افزود: جدا کردن دختران و پسران در کلاس هاي عمومي و در کلاس هايي که تعداد دختران و پسران به حدي است که بتوان جدايشان کرد چه اشکالي دارد. آنها که ناراحتند آيا مي ميرند؟ باز هم تعداد مخالفان انگشت شمار است. فردي از VOA  و BBC درباره اختلاط و مزاياي اختلاط زن و مرد صحبت مي کند اما ما آموزه هاي ديني را از مراجع ياد گرفته ايم و نگاهمان نيز به مراجع است.

طرح تفکيک جنسيتي در وزارت علوم وجود ندارد

وي تاکيد کرد: در وزارت علوم و دانشگاههايمان طرحي به عنوان طرح تفکيک جنسيتي به صورت مدون وجود ندارد. اسلامي شدن دانشگاهها را بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آيين نامه حدود شئونات اسلامي دنبال مي کنيم. واژه تفکيک جنسيتي نه از ما است و نه در وزارت علوم مدون شده است.

وزير علوم نگاه دلسوزان دين را به مصوبه 24 سال گذشته شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر اينکه دانشجويان زن و مرد لازم است در کلاس هاي درس در دو رديف جداگانه بنشينند دانست و گفت: کاري که مي خواهيم بکنيم اين است که دانشجويان زن و مرد در کلاس هاي درس در دو رديف جداگانه بنشينند پس ديوار نمي خواهيم بکشيم و مشارکت زن و مرد در امور پژوهشي و علم و دانش را هيچکس مخالفتي ندارد بلکه مناسبات بين زن و مرد به سبک غربي را اختلاط مي گوييم.

جداکردن کلاسهاي زنان و مردان در صورت عدم مشکل بودجه

وي به مصوبه ديگري از شوراي انقلاب فرهنگي اشاره کرد و گفت: هر گاه در دانشگاهي جداکردن کلاس هاي مخصوص زنان و مردان ممکن باشد و مشکلي از نظر بودجه و کيفيت تحصيل ايجاد نکند کلاسها بايد جدا شوند اين يک قانون است حال اگر دانشگاهي تشخيص داد که مشکلات بودجه اي برايش ايجاد نمي شود و تعداد دختران و پسران نيز آنقدر هستند که بتوانند کلاسهايشان را جدا کنند خوب جدا برگزار شود.

دانشجو تأکيد کرد: بله اين کار را انجام مي دهيم. مي خواهيم کلاس هاي درسي دانشگاه را اگر امکانات برگزاري جداگانه کلاس هاي زن و مرد وجود ندارد به اين ترتيب برگزار کنيم که دختران و پسران در دو رديف جداگانه بنشينند اما اگر در جايي امکاناتش وجود دارد کلاس هاي زن و مرد را جدا برگزار کنيم و قانون مي گويد مسئول اجراي آن روساي دانشگاهها هستند اما عده اي از اينکه اين قانون دارد اجرا مي شود مي سوزند گويا خوشحال بوده اند که اين قانون که مصوب 24 سال پيش است تاکنون اجرا نشده بوده و حال مي سوزند که چرا مي خواهد اجرا شود.

وزير علوم افزود: برخي مي گويند حالا در دانشگاه از اختلاط زن و مرد جلوگيري کرديد، کوچه و خيابان را که دانشجويان دختر و پسر با هم هستند چه کار مي کنيد. مگر من متولي کوچه و خيابان و پارک هستم و اصلا چرا دانشگاه را با کوچه و خيابان و پارک مقايسه مي کنند.

وي متخصصين علوم ديني را بارزترين، عميق ترين و مبارزترين شخصيت ها در تاريخ ايران اسلامي دانست و گفت: مديون مراجع هستيم و هر چند خودشان اين اصلا اين ادعا را ندارند. از مراجع ديني چه کساني مي خواهند در مسائل ديني عميق تر صحبت کنند. يکي از مسئولان اسبق مصاحبه کرده و گفته است که موضوع جلوگيري اختلاط زن و مرد بايد از مراجع قانوني اش پيگيري شود از اين مسئول اسبق بايد پرسيد که مگر قانون جلوگيري از اختلاط زن و مرد مربوط به 24 سال پيش نبوده و آيا از سوي يک مرجع قانوني تصويب نشده است؟ بايد از اين مسئول اسبق پرسيد که چرا خودت آن را اجرا نکردي. 24 سال است اين قانون روي زمين مانده و ما به عنوان وزارت علوم و دانشگاههايمان مي خواهيم چيزي که 24 سال روي زمين مانده را به تدريج به اجرا بگذاريم.

وزير علوم در پايان سخنانش به روساي دانشگاهها گفت: در ظواهر و مناسبات نيز به شما کمک مي کنيم تا آنچه را که مردم، متدينين، مراجع ، خانواده ها، اساتيد، دانشجويان، تشکل هاي دانشجويي و اساتيد که قاطبه ملت ايران هستند در زمينه اسلامي شدن دانشگاه در دانشگاههايمان اجرا کنيم.

به گزارش مهر، کامران دانشجو وزير علوم کابينه دهم در پايان سخنانش از روساي دانشگاهها پرسيد که آيا شفاف تر از اين مي شد درباره تصميم مان براي اجراي قانون جلوگيري از اختلاط زن و مرد در دانشگاه صحبت کرد؟

روساي دانشگاههاي دولتي حاضر در سالن برگزاري اين نشست با سر دادن "تکبير" موافقت خود را با شفاف و صريح بودن وزير علوم، تحقيقات و فناوري ابراز داشتند.

 به گزارش مهر، اين نشست با عنوان نشست روساي دانشگاههاي کشور با محور دانشگاه، دين مداري و تربيت عالم ملکوتي با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري در سازمان مرکزي دانشگاه پيام نور در حال برگزاري است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها