مصاحبه حجه الاسلام والمسلمین صفرلکی درزمینه ریشه­هاوروند تحولات انقلاب اسلامی

خانه خبرها

آنچه درذيل مي آيد مصاحبه حجه الاسلام والمسلمين صفرلکي مسوول نهادنمايندگي مقام معظم رهبري  دردانشگاه ايلام مي­باشد که 7سئوال درزمينه ريشه­هاوروند تحولات انقلاب اسلامي  طرح وايشان به طور مبسوط پاسخ لازم راارائه کرده است.

آقاي دکتر به عنوان اولين سئوال علل نارضايتي مردم از رژيم شاه و شروع نهضت

 اسلامي را  در چه چيزهايي مي دانيد؟

الف)عدم توجه شاه به مباني ديني

ب) اسلام ستيزي حکومت پهلوي در انواع مختلف

ج) ايجاد نظام طبقاتي و فقر مزمن و فراگير اکثريت مردم ايران

د) محروميت روستاها که به علل مختلف از جمله برقراري  سيستم کدخدا منشي از حقوق اجتماعي زيادي برخوردار نبوده و در نتيجه سياستهاي اقتصادي ناکارآمد فقر و بيکاري در روستاها  فراگير بود. در نتيجه عده زيادي به شهرها مهاجرت کردند و اين امر خود معضلات جديدي از جمله بيکاري و حاشيه نشيني در شهرها را به دنبال داشت.

ذ- وابستگي به قدرتهاي خارجي علي الخصوص آمريکا

بعد از کودتاي مرداد1332 و سقوط دولت مصدق که با دسيسه آمريکا و انگليس و همکاري نزديک شاه و دربار صورت گرفت. سياست رژيم بر اتکاء وابستگي تمام عيار به ايالات متحده آمريکا قرار گرفت و آمريکايي ها در امور نظامي و دفاعي، اقتصادي، فرهنگي، و سياسي مملکت نفوذ کرده و نقش تأثيرگذار در تصميم گيري ها را برعهده داشتند. اين امر باعث شد که رژيم پهلوي از مردم فاصله بگيرد و توده مردم و دانشگاهيان و فعالان سياسي دچار سرخوردگي شوند.

2- نقش گروههاي مختلف در وقوع انقلاب اسلامي را به چه نحو ارزيابي مي نماييد؟

تمام گروهها و مردم در روند انقلاب اسلامي نقش داشتند که نقش دو قشر روحاني و دانشگاهي تأثير گذارتر بود. چون روشنگر امور براي مردم بوده و به نوعي رهبران فکري جامعه به حساب مي آمدند.

3- وضعيت دانشگاهها و آموزش عالي قبل و بعد ار انقلاب اسلامي را ارزيابي نماييد؟

دانشگاهها در قبل از انقلاب به عنوان مصرف کننده علوم غربي عمل مي کردند و گرايش به توليد علم به ندرت در آنها اتفاق مي افتاد ولي پس از انقلاب، دانشگاه به عنوان کادرساز نظام اسلامي و پايگاه انقلاب مطرح شد. هم اکنون نيز به عنوان توليد کننده علم  به عنوان پيشقراول نظام عمل مي کند.

4- روند سقوط شاه چگونه انجام گرفت؟ تحليلي درباره نقش امام خميني (ره) ارائه فرماييد؟

مبارزه مردم ايران که در خرداد 1342 به رهبري مرجعيت ديني و روحانيت شروع شده بود، ريشه در قيامها و انقلابهاي ديني تاريخ و علي الخصوص قيام امام حسين (ع) در کربلا داشت. آنچه با سرکوبي قيام 15 خرداد براي مردم نمايان گشت اين بود که  مسائل براي مردم روشن شده و ماهيت استبدادي و وابسته رژيم پهلوي براي همگان آشکار گشت. و در نتيجه مردم خواهان پايان حکومت شاهنشاهي و استقرار حکومت اسلامي گرديدند و اين ايده از اعتقاد  آنان شکل مي گرفت حضرت امام(ره) هم ولايت فقيه را مطرح کردند که مجموعه اين روند در سال56 با حوادثي که پيش آمد از جمله شهادت آيت الله مصطفي فرزند حضرت امام (ره) و مقاله توهين آميز احمد رشيدي مطلق عليه امام(ره) در روزنامه اطلاعات باعث شد که مردم را به واکنش نشان داده  و زمزمه سقوط شاهنشاهي  مطرح گردد که اين امر بعنوان يک خواسته عمومي مطرح شد و در همين راستا تحرکات زيادي در جامعه صورت گرفت که قيام 19 دي سال56 مردم قم صحنه اي درخشان در اين روند مي باشد. و وقتي سال 57 آغاز گرديد مردم بصورت علني در برابر رژيم طاغوت به پا خواستند و در مراسمات مذهبي از جمله تاسوعا و عاشوراي سال 57 مردم بصورت ميليوني بدرخواست حضرت امام در خيابانها حضور يافته و خواستار برقراري حکومت اسلامي و سقوط رژيم شاهنشاهي شدند.

اين حوادث سبب شد شاه چندين نخست وزير را بصورت پياپي (آموزگار، شريف امامي، زاهدي، بختيار) تغيير دهد و در نهايت محمدرضا درتاريخ 24/10/57 از ايران فرار کرد و هر چند دولت بختيار که چهره اي ملي- مذهبي بود و مي خواست به صورت مزورانه اي  انقلاب را مصادره نمايد،  اما هوشياري مردم اين توطئه را خنثي کرد و در اين بين مجموعه ارتش هم با درک واقعيات جامعه و بخصوص با دريافت نامه ها و پيامهاي حضرت امام (ره) به سيل خروشان مردم پيوست و در 22 بهمن 57 رژيم پهلوي از صحنه سياسي ايران حذف گرديد.

اما تحليل نقش حضرت امام(ره) در اين زمينه را بايد با شناخت ويژگيهاي شخصيتي ايشان انجام گيرد.

امام خميني(ره) در حوزه علميه قم به عنوان عالمي صاحب سبک و انديشه و مرجعي بي نظيرمطرح بود که اين امر مشروعيت و مقبوليت فراواني براي ايشان در بين علما، روحانيون و تمام اقشار مردم به ارمغان آورده بود.

امام(ره) عالم در زمينه فقه و علوم اسلامي و آشنا به تاريخ اسلام وايران بود و بخوبي در جريان تمام امور سياسي، اقتصادي، فرهنگي و واقعيات جامعه قرار داشت ،همچنين حضرت امام(ره) از لحاظ شخصيتي انساني فعال، قاطع، مخلص، متواضع، بادرايت، شجاع و صبور بود که اگر ويژگيهاي علمي ايشان را در کنار ويژگيهاي فردي او قرار دهيم شخصيت منحصر به فرد ايشان نمايان مي گرددو به همين خاطر اکثر روحانيون، مردم، روشنفکران، گروههاي سياسي، نظامي، دانشگاهيان و... ايشان را با افتخار بعنوان رهبري نهضت اسلامي قبول کردند و چون از مشروعيت و مقبوليت سياسي و ديني برخوردار بودند حکومت شاه در برخورد با ايشان با چالش فراوان روبرو بود و در سقوط شاه و مجموعه حوادث مربوط به آن نقش محوري را بر عهده داشتند و براي اينکه درايت و شجاعت ايشان شناخته شود به دو نکته اشاره مي شود: اول موضوع دولت بختيار که براي تصاحب انقلاب بر سر کار آمد و وقتي ايشان براي امام پيام فرستاد و خواستار مذاکره شد امام با قاطعيت گفتند پس از استعفاي بختيار با  ايشان مذاکره مي کنم و دوم زماني که امام تصميم گرفت به ايران بيايد اوضاع ناآرام بود و خيلي ها به امام گفتند هنوز زمان رفتن به ايران نيست  اما امام  باقاطعيت تصميم به بازگشت گرفتند و ورود ايشان به ايران حاکي از شجاعت و درايت ايشان بود زيرا روند سقوط حکومت پهلوي را تکميل و تسريع کرد و نيروهاي انقلابي و اسلامي روحيه گرفتنه و بساط رژيم پهلوي را برچيدند و در مجموع نقش امام موثر، کليدي،جدي و خارق العاده بود.

5- در مورد بحرانها و چالشها در تاريخ انقلاب اسلامي توضيحي ارائه فرماييد و نقش ولايت فقيه در اين زمينه را چگونه ارزيابي مي نمائيد؟

ولايت فقيه و پيروي از آن همواره راهگشاي معضلات و بحرانهاي نظام اسلام بوده است. در زمان حوادث انقلاب و زماني که حکومت نظامي برقرار بود و ورود مردم به خيابانها ممنوع بود با حکم امام مبني بر شکستن حکومت نظامي فرصت تفکر از حاکمان رژيم گرفته شد  و انقلاب قدمهاي روبه پيروزي را سريع طي کرد. پس از انقلاب در زمان جنگ نيز بارها و بارها شاهد احکام مختلف و فتاواي حضرت امام در راهگشايي  اموربودند. پس از امام نيز رهبري انقلاب در مواقع مختلف که نظام مي خواست به بن بست برسد با استفاده از احکام حکومتي و مقبوليت ولي فقيه در بين  مردم نظامرا از گردنه هاي مهمي عبور داده است.

6- آقاي دکتر درباره مقايسه رهبري کنوني انقلاب با حضرت امام(ره) چه ارزيابي داريد؟

عقيده اينجانب اين است که اگر حضرت امام الان زنده بود دقيقا در مورد انقلاب و نظام همان کاري را ميکرد که امام خامنه اي انجام مي دهد زيرا هر دو بر اساس دين و بر مبناي تکليف عمل ميکنند.

7- توضيحي درباره وضعيت امروز نظام و جايگاه آن در جهان ارائه فرماييد؟

نظام مقدس جمهوري اسلامي به عنوان يکي از قدرتمندترين نظام هاي منطقه اي مطرح بوده و مي توان گفت تنها نظام مبتني بر دموکراسي و آراي ملت در جهان است که بر مبناي قوانين دين مقدس اسلام اداره مي شود در هيچ جاي دنيا در مدت 30 سال تعداد برگزاري انتخابات به اندازه ايران نبوده است. با توجه به پيشرفت  محيرالعقول کشور در عرصه هاي تکنولوژي وفن آوريهاي هاي جديد، نانو، انرژي هسته اي،سلولهاي بنيادي ، پزشکي ،اقتصادي،نظامي و ديگر امور علمي يکي از کشورهاي  مطرح منطقه و دنيا مي باشد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها