جلسه سخنرانی دکتر سید صادق طباطبائی

خانه خبرها

سه شنبه 1/2/88 دکتر طباطبائی با مقایسه تمدن اسلامی در قرن سوم و چهارم هجری با تمدن غربی در قرن 17 و 18 گفت: تحولات جهان اسلام باعث شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی شد و پیچیده ترین مسائل علمی توسط دانشمندان اسلامی بررسی و تبین شد.

در جلسه سخنرانی دکتر طباطبایی که جمعی از دانشجویان و کارکنان حضور داشتند وی به تاریخ شکل گیری اسلامی پرداخت و گفت: دستاوردهای تمدن اسلامی در قرون 17و 18 به اروپا انتقال یافت و بزرگترین کتابهای دانشمندان جهان اسلام ترجمه و در دانشگاههای اروپا تدریس شد.

وی تاکید کرد: به طور یقین در شکل گیری تمدن غرب دستاوردهای تمدن اسلامی نقش کلیدی داشته است.

دکتر طباطبایی با اشاره به مراحل شکل گیری تمدن غرب گفت: با اختراع ماشین چاپ، تحولی اساسی در تمدن غرب شکل گرفت و این امر تکنولوژی و انبوه تولید را به دنبال داشت پدید آمد و بدین لحاظ زندگی انسان را دگرگون ساخت و در این برخورد، فرهنگ با چالشهای بی شماری روبرو شد.

وی تاکید کرد: فرهنگ غربی بنا به ماهیت خود سعی در نابودی فرهنگ و نظامهای ارزشی دارد که در این مرحله دو گزینه برای فرهنگهای ارزشی وجود دارد: اول تسلیم که با مبادی فرهنگهای ارزشی مغایرت دارد و دوم: تلاش جهت حفظ ارزشها و مقابله با شبیخون فرهنگی غرب است.

وی افزود: انسان وقتی باورهای فرهنگی و ارزشی خود را از دست داد قدرت دفاعی خود را از دست  می دهد و سلطه دیگران را می پذیرد.

دکتر طباطبایی در ادامه گفت: آنچه که در کشور اسلامی ما می تواند در مقابله با شبیخون فرهنگی غرب تاثیر گذار باشد استفاده درست و بجا از باورها و ارزشهای اسلامی می باشد که از مبادی محکمی برخوردار است و به قول شهید مطهری هرجا که اسلام با برخوردهای عقلانی مواجه شده به پیروزی رسیده ولی متاسفانه هجمه فرهنگی غرب از مبادی عقلی بدور است و بدین لحاظ باید با برنامه ها و انسجام خاصی نگذاریم این هجمه غربیها به فرهنگ ارزشی کشورمان آسیب برساند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها