فرخنده میلاد باسعادت امام هادی (ع)مبارکباد

خانه خبرها

زندگينامه امام هادي (ع)

ولادت امام

نام شريف دهمين امام شيعيان حضرت امام هادي عليه السلام، علي است. در ميان القاب فراوان آن امام، «هادي» شهرت بيشتري دارد. کنيه امام هادي عليه السلام ابوالحسن است. سال ولادت حضرت هادي 212 يا 214 هـ.ق است و محل ولادتش، جايي به نام صريا در نزديکي مدينه . پدر بزرگوار امام هادي، حضرت امام محمد جواد عليه السلام است و مادر بزرگوارش بانويي به نام سمانه مغربيه از دوران کودکي امام هادي جز چند واقعه، چيزي در تاريخ ثبت نشده است. با شهادت امام جواد عليه السلام در سال 220 هـ.ق، حضرت هادي در سن هشت يا شش سالگي به امامت رسيدند. اگر چه حضرت هادي 42 سال بيشتر عمر نکرد، اما دوران 34 ساله امامت او نسبت به دوران امامت برخي ديگر از ائمه عليهم السلام طولاني‌تر است. پدر بزرگوار امام هادي عليه السلام در مواردي به امامت فرزندش تصريح فرموده است. امام هادي به‌دليل قابليت و لياقت و عنايت الهي، از جايگاهي رفيع نزد خداوند برخوردار است.

امامت در کودکي و حاکمان معاصر

دوران امامت حضرت هادي عليه السلام همزمان بود با سلطه‌ي شش تن از حاکمان عباسي، و همين موضوع، شرايط ويژه‌اي را براي او ايجاد کرد. از طرفي امام مي بايست در شرايط خفقان و ارعاب حکومت عباسي، به رسالت الهي خويش عمل کند که ارتباط با ياران و دوستان و هدايت آنان گوشه‌اي از اين رسالت مهّم محسوب مي‌شد؛ و از طرفي به گونه‌اي عمل کند که حساسيّت حاکمان عباسي برانگيخته نشودبر اين اساس دوران سي و چهار ساله امامت امام هادي اگر چه طولاني است اما وي به علت محدوديت‌هاي ايجادشده از ناحيه حاکمان عباسي، پيوسته در مراکز نظامي تحت نظر و مراقبت ويژه بود و کمتر امکان ارتباط علني و آزاد با يارانش را داشت تبعيد امام به سامراء ، يکي از از فشارهايي است که حکومت عباسي عليه وي اعمال کرده بود؛ و علت اين که به امام هادي و نيز به فرزندش امام حسن عسکري عليه السلام عسکرين مي گويند حضور اجباري و ناخواسته اين دو بزرگوار در محلّه‌هاي نظامي و تحت مراقبت نيروهاي امنيتي و دستگاه ستم‌پيشه‌ي عباسي بوده است.

فضايل امام

در چنين وضعيتي، امام هادي عليه السلام به تناسب موقعيت‌هاي مختلف مکاني و زماني، گاهي با استفاده از نفوذ معنوي و تاثير فوق‌العاده نفساني خويش صحنه هايي را براي اتمام حجت و تبيين حق و هدايت افراد به تماشا مي‌گذاشتند. درايت و بينش توحيدي و برخورد اصولي و حکيمانه امام در زمان حکومت عباسيان باعث شد که دقيق‌ترين و عالي‌ترين معارف توحيدي و اعتقادي براي جهان اسلام به يادگار بماند. گذشته از پاسخ امام هادي عليه السلام به پرسش‌هاي گوناگون مردم و نيز احتجاجات آن حضرت در زمينه‌هاي مختلف، زيارت معروف به جامعه کبيره که معرّفي و تبيين مقامات امامان معصوم عليهم السلام است نيز از سخنان ارزشمند به‌جا مانده از آن امام بزرگوار است. حضرت هادي همچون ساير امامان شيعه در دوران امامت خود نمونه‌هاي فراواني از معجزات ، مکارم اخلاق، استجابت دعاها. کلمات و سخنان حکيمانه آموزنده و حيات‌بخش در زمينه هاي متنوع را در تاريخ به ثبت رساندند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها