یاداشت تحلیلی دکتر مهدی اکبرنژاد: عزتمندی دولت - ملت در قیام امام خمینی (ره)

خانه خبرها
حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر مهدي اکبرنژاد استاد تمام دانشگاه در يک ياداشت تحليلي، تأکيد کرد با پيروزي نهضيت امام خميني (ره) دوران حقارت در برابر بيگانگان پايان يافت و به جاي آن کرامت دولت - ملت شکل گرفت رابطه عزتمندانه و مطالبه‌گرانه ملت با حاکميت ايجاد گرديد.

  

  به گزارش روابط عمومي دانشگاه، متن ياداشت حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر مهدي اکبرنژاد استاد تمام دانشکده الهيات و معارف اسلامي به شرح ذيل است:

    عزتمندي دولت - ملت در قيام امام خميني  (ره) از اصول مسلم و بديهي اسلام اصل عزتمندي مسلمانان مي‌باشد، تا بدانجا که در برخي روايات فرمودند به انسان مؤمن بسياري از امور واگذار شده، ولي هرگز اختيار کوتاه آمدن از اين اصل به او داده نشده است.

با مرور بر تاريخ 200 ساله معاصر ايران، با دو اتفاق تلخ در تاريخ اين کشور مواجه مي‌باشيم، از يکسو تحقير و ناديده انگاشتن مردم از سوي حاکمان و احساس حقارت و کوچک‌پنداري هيئت حاکمه در مقابل قدرت‌هاي بيگانه، که به حوادث و رويدادهاي ناگواري براي مردم ياران در تاريخ معاصر تبديل شد.

 کيست که فراموش کند، که مواجه حاکمان و دولت‌هاي متعدد در اين 200 ساله پيش از انقلاب سراسر نشان از احساس زبوني و خفت آنان در برابر بيگانگان داشته است؟ به راستي ايران پهناور در دوران صفويه کجا و ايران کوچک شده در عصر قاجاريان و پهلوي کجا؟ حافظه تاريخي ملت هرگز قراردادهاي ننگين پشت سرهم و تحميل شده از سر استيصال بر اين کشور را فراموش نخواهد کرد. تلخي مواجه قدرت‌هاي بزرگ در جنگ جهاني دوم با حاکمان ايران و تعويض آنان در چند روز و بي‌اعتنايي به شاه جوان تازه کار در نشست تهران از حافظه تاريخي اين کشور پاک نخواهد شد و البته به همين شيوه تحقير مردم از سوي حاکميت و بي نقش بودن و هيچ انگاشتن آنان در گردونه حکومت‌داري، واقعيت تلخ ديگري در تاريخ اين کشور بوده است.

امام خميني (ره) پرورش يافته مکتب عزت طلب اسلام و امام حسين (ع) هرگز نمي‌توانست، زبوني در برابر قدرتهاي خارجي و ظلم در حق مردم را تحمل کند، لذا ابتدا با نصيحت و سپس با تندي گوشزد کرد، از آغاز نهضت اسلام، حضرت امام (ره) بر اين حقيقت تأکيد داشت. حتي در خطاب به شاه و سران حاکميت مي‌فرمود: «ما مي‌خواهيم شما آقا باشيد نه نوکر» و در همين راستا، قانون ننگين کاپيتولاسيون هرگز از حافظه تاريخي ملت ايران پاک نخواهد شد. با پيروزي انقلاب اسلامي اين واقعيت تلخ از اين کشور رخت بر بست و به جاي آن کرامت دولت - ملت شکل مي‌گيرد و شعار نه شرقي و نه غربي در گفتار و در عمل تحقق مي‌يابد و رابطه عزتمندانه و مطالبه‌گرانه ملت با حاکميت ايجاد مي‌گردد.

 شخص امام خميني (ره) با صداقت و صراحت تمام خود و حاکمان را خادم مردم معرفي مي‌کند، نقش ملت در پيدايش ارکان حکومت از ابتدا تاکنون بر کسي پوشيده نيست، اين يکي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي براي جامعه بوده، که البته پرداختن به زواياي اين مهم، فرصت‌هاي بيشتري را مي‌طلبد، ولي اين مختصر شايد يکي از ابعاد قيام بزرگ امام (ره) را يادآور شود. درود بيکران بر آن روح بزرگ و بزرگوار.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها