سه شنبه‌های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

خانه خبرها
سه شنبه‌هاي کتاب دانشگاه ايلام (معرفي کتب تأليفي و ترجمه‌اي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام)

عنوان کتاب: انفورماتيک کشاورزي، خودکارسازي با  اينترنت اشياء و يادگيري ماشين

مؤلفان: آميتاوا چودوري، آريندام بيسواس، مانيش پراتيک، و آملان چاکرابارتي

مترجمان: مهندس رستم فتحي و دکتر کامران خيرعلي پور دانشيار دانشگاه ايلام

کتاب «انفورماتيک کشاورزي، خودکارسازي با  اينترنت اشياء و يادگيري ماشين» توسط آقايان مهندس رستم فتحي و دکتر کامران خيرعلي پور دانشيار دانشگاه ايلام ترجمه و شده است.

     بخش کشاورزي تلاش مي‌کند نياز بشر به غذا را، هم از نظر کمي و هم از نظر کيفي، برآورده نمايد. با وجود اين، افزايش بهره‌وري و حفاظت از محيط زيست در هر فعاليتي به منظور نيل به اهداف توليد پايدار الزامي مي‌باشد. بنابراين به کارگيري دانش و فناوري روز براي توليد پايدار محصولات کشاورزي ضروري مي‌باشد. اين موضوع بر به کارگيري کشاورزي دقيق به عنوان يک فناوري جديد تاکيد ميکند تا با استفاده از دقيق‌ترين فناوري‌ها و روش‌ها به درستي و به موقع از منابع مختلف استفاده شود و فرايند توليد محصول به بهترين شکل ممکن مديريت شود. در اين راستا، کشاورزي هوشمند، کشاورزي ديجيتال، کشاورزي خودکار، و اينترنت اشياء کشاورزي براي نيل به اهداف کشاورزي دقيق معرفي شدهاند. در کشاورزي هوشمند سعي ميشود، دادههاي مربوط به عمليات مختلف جمعآوري شده و بر اساس نتايج حاصل از تحليل آنها تصميمات مناسبي براي مديريت صحيح آن‌ها اتخاذ گردد. کشاورزي ديجيتال بر به کارگيري سامانه‌ها در کشاورزي به منظور به دست آوردن سيگنال‌هاي ديجيتال و کشاورزي خودکار بر اجرا و کنترل عمليات کشاورزي با کمترين اتکا بر تجربه نيروي کار تاکيد دارد. اينترنت اشياء کشاورزي کمک ميکند تا از فضاي اينترنت براي پايش و کنترل عمليات مختلف کشاورزي استفاده گردد. نظر به اهميت کشاورزي و ضرورت به کارگيري فناوريها و دانش روز در ارتقا اين بخش، تصميم گرفته شد تا کتاب انفورماتيک در کشاورزي ترجمه گردد.

کتاب انفورماتيک کشاورزي مشتمل بر 12 فصل مي باشد. فصل «1» در مورد الگوريتمهاي پيشرفته يادگيري ماشين از جمله هوش مصنوعي و نقش آنها در کشاورزي بخصوص پيش‌بيني محصول بحث مي‌کند. تاثير ابزارهاي اينترنت اشياء در کشاورزي هوشمند و کاربردهاي آن مانند نظارت بر شرايط آب و هوايي، خودکارسازي گلخانه، مديريت محصول، نظارت در گاوداري‌ها، و مديريت کشاورزي در فصل «2» آمده است. فصل «3» مربوط به خودکارسازي کشاورزي به ‌وسيله اينترنت اشياء است. اين فصل بر برنامه‌هاي درسي دانشگاهها در زمينه انفورماتيک کشاورزي و حوزه‌هاي مرتبط تمرکز دارد. در فصل «4» نقش جمع‌آوري و مديريت داده‌ها و اطلاعات مبتني بر حسگرهاي بي‌سيم و اينترنت اشياء در مديريت توليد محصول در کشاورزي هوشمند حتي در مزارع کوچک مورد بحث قرار گرفته است. پايش برخط پارامترهاي ‌محيطي در کشاورزي دقيق به منظور تجسم بلادرنگ و دسترسي به پارامترهاي آب و هوايي حتي از مکان‌هاي دور و پردازش هوشمند آن‌ها به منظور شناسايي و انطباق الگوهاي آبياري با تغييرات مختلف آب و هوايي با استفاده از راه‌حل‌هاي مبتني بر اينترنت اشياء موضوع مورد بحث در فصل «5» کتاب است. فصل «6» و «7» به ترتيب به شناسايي بيماريهاي گياهان و علفهاي هرز به کمک هوش مصنوعي مربوط است. در فصل «8» سامانهاي معرفي شده است که با استفاده از حسگر بتواند ترکيبات و رطوبت خاک را پايش نموده و هشدار لازم را به تلفن همراه کشاورز ارسال نمايد و همچنين از پهپاد براي پايش وضعيت محصول استفاده شود و داده‌هاي مختلف توليد شده در فضاي ابري ذخيره ‌شده تا به وبسايت‌ يا برنامه‌هاي کاربردي بر روي تلفن همراه ارسال ‌شود. در فصل «9» کاربرد يکپارچه شبکه حسگري بي‌سيم مبتني بر اينترنت اشياء در کشاورزي و روش بهينه‌سازي ترکيبي براي حل مسائل بهينه‌سازي مورد بحث قرار گرفته است.

فصل «10» مربوط به طراحي پهپاد است و پيکربندي آن شامل اندازه و شکل پهپاد و تطبيق مناسب پيشرانه‌ها و پروانه‌هاي برقي بدون جاروبک مورد بررسي قرار گرفته است. چالش‌هاي امنيتي در برنامههاي کاربردي کشاورزي با قابليت اينترنت اشياء از جمله توليد و انتقال امن داده‌ها در فصل «11» تشريح شده است. فصل «12» به مديريت بهينه عمليات مختلف توليد محصول از جمله آبياري، کاربرد آفت‌کش‌ها، کاشت، و برداشت دقيق مي‌پردازد، که با پيشبيني زودهنگام شرايط آب و هوايي توسط برنامه کاربردي تلفن‌ همراه کشاورز، برنامه‌ريزي مناسب آبياري، کنترل آفات، و ديگر عمليات ها توليد محصول به حداکثر و ضايعات به حداقل برسد.

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفي کتب منتشر شده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام همراهي کنيد.

 

روابط عمومي دانشگاه ايلام

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها