در نشست خبری با اصحاب رسانه؛ رئیس دانشگاه ایلام عملکرد 17 ماهه دانشگاه را تشریح کرد

خانه خبرها
دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام در نشست خبري با اصحاب رسانه، که صبح امروز در محل سالن جلسات حوزه رياست برگزار گرديد، عملکرد 17 ماهه دانشگاه را تشريح کرد.

  به گزارش روابط عمومي، دکتر علي‌محمدي در اين نشست با گراميداشت روز شهيد، اظهار داشت: اقتدار و عظمت ايران اسلامي مرهون و مديون شهداء، خانواده‌هاي معززشان و جانفشاني ايثارگران و رزمندگان است.

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه نقش رسانه‌ها در سطح جامعه بسيار تأثير گذار است، افزود: رسانه‌ها ظرفيت بسيار عظيمي براي تبيين مسائل و حقايق جامعه هستند و اگر مي‌خواهيم کشور بيش از پيش به توسعه و بالندگي برسد، بايستي از اين ظرفيت، حداکثر استفاده به عمل آيد.

دکتر علي‌محمدي با اشاره به اينکه رسانه‌هاي غربي در تلاش هستند تا در جوامعي که با آنها همراه نيستند، روايت‌هاي جعلي و کذب را به مخاطبان تحميل کنند، بيان داشت: نقش رسانه‌هاي داخلي در مقابله با اين گونه رسانه‌ها بسيار حائز اهميت است و مي‌طلبد، که در برابر  شيطنت‌هاي آنان، به بهترين شکل ممکن اطلاع‌رساني، تنويز افکار و جهاد تبيين صورت گيرد.

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه در جهاد تبيين اصلي‌ترين مخاطب مقام معظم رهبري دانشگاهيان و نخبگان هستند، يادآور شد: وظيفه و رسالت اصحاب فرهيخته رسانه‌ها براي تحقق جهاد تبيين بسيار خطير و مؤثر است و ضرورت دارد، که بيش از پيش پاي کار بيايند.

دکتر علي‌محمدي در خصوص تأسيس دانشگاه ايلام، بيان داشت: پيشينه تأسيس دانشگاه ايلام به سال 1355 برمي‌گردد، که ابتدا به عنوان دانشکده مستقل دامپروري و شاخه‌اي از دانشگاه رازي کرمانشاه شروع به فعاليت نموده و پس از انقلاب فرهنگي به دانشکده کشاورزي تغيير نام يافت. با توجه به پيشينه کهن تاريخي استان ايلام، موقعيت استراتژيک و وجود استعدادهاي ناب، تأسيس دانشگاه در استان ايلام يک مطالبه همگاني بود، تا اينکه در جريان سفر مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه‌اي به استان ايلام در سال 1369؛ فرمان تأسيس «دانشگاه بزرگ ايلام» توسط ايشان صادر شد، که بعد از طي مراحل اداري در نهايت در سال 1371 دانشگاه ايلام تأسيس گرديد.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه در طول مدت اين 30 سال؛ خدمات، زحمات و تلاش‌هاي زيادي در اين مجموعه علمي به بار نشسته است، اضافه کرد: هم‌اکنون بيش از هشت هزار دانشجو در مقاطع مختلف در اين دانشگاه به تحصيل اشتغال دارند و 229 نفر از اساتيد نيز مشغول انجام وظيفه هستند.

رئيس دانشگاه ايلام با اشاره به اينکه در تلاش هستيم که در سال آينده تعداد اساتيد اين دانشگاه را به 250 نفر افزايش دهيم، ادامه داد: در اين دانشگاه 400 نفر کارمند نيز مشغول انجام وظيفه مي‌باشند.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه در راستاي تکريم ايثارگران و تسريع در اجراي قانون، تبديل وضعيت ايثارگران شاغل در اين دانشگاه بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و اجرايي شد، تأکيد کرد: دانشگاه ايلام در زمينه تبديل وضعيت ايثارگران در سطح دانشگاه‌هاي کشور و در سطح دستگاه‌هاي استان، حائز رتبه اول است.

رئيس دانشگاه با اشاره به اينکه دانشگاه ايلام با بيش از 11 ميليارد تومان کسري بودجه مواجه بوده است، گفت: خوشبختانه با تلاش‌ها و رايزني‌هاي مستمر و با مساعدت مسئولان استاني و همراهي همکاران وزارت علوم، 11 ميليارد و پانصد ميليون تومان براي جبران اين کسري بودجه، تأمين شد و بدهکاري‌هاي دانشگاه پرداخت شده است و الان از اين بابت هيچ‌گونه مشکلي وجود ندارد.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه بهسازي، نوسازي، مرمت، تجهيز و تکميل پروژه‌هاي مختلفي در دانشگاه ايلام در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: نوسازي و بهسازي مجتمع دانشگاه واقع در جاده مهران از جمله اين پروژه‌هاست، که قريب 9 سال به اين پروژه اعتبار تعلق نگرفته بود و نهايتاً طي رايزني‌ها و پيگيري‌هاي زيادي که صورت گرفت، مبلغ 9 ميليارد تومان براي مرمت، بهسازي و تجهيز آن تأمين گرديد و اميدواريم که اين پروژه هر چه زودتر به بهره‌برداري برسد و ميهمانان و دانشجويان خارجي که متأهل هستند، از اين مجموعه استفاده کنند.

رئيس دانشگاه ايلام با اشاره به اينکه متأسفانه در جريان دور اول سفر رئيس جمهور به استان، هيچ پروژه‌اي براي دانشگاه ايلام لحاظ و مصوب نشده بود، افزود: با همراهي و همکاري دکتر بهرام‌ نيا استاندار پرتلاش ايلام و طي رايزني‌ها و پيگيري‌هاي مفصل و مکاتبات مکرر،  خوشبختانه با عنايت وزارت علوم، مبلغ 20 ميليارد تومان براي تکميل پروژه دانشکده علوم پايه در نظر گرفته شد، که تاکنون مبلغ 7 ميليارد تومان آن تخصيص يافته است.

دکتر علي‌محمدي ادامه داد: براي تکميل پروژه توسعه دانشکده علوم انساني، براي فاز اول اين پروژه 15 ميليارد تومان از وزارتخانه و 10 ميليارد تومان از منابع استاني لحاظ شده است و براي تکميل کل پروژه 45 ميليارد تومان مورد نياز است.

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه يکي از چالش‌هايي که دانشگاه ايلام با آن مواجه بود، فرسودگي تجهيزات و وسايل سرمايشي و گرمايشي بوده است، خاطرنشان ساخت: در اين مدت بيش از 3 ميليارد تومان براي تعويض و بهسازي وسايل سرمايشي و گرمايشي دانشگاه هزينه شده است.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه در تلاش هستيم تا در راستاي تحقق قانون «جواني و جمعيت» خوابگاه متأهلي را احداث کنيم، اظهار داشت: طراحي خوابگاه متأهلين با اعتبار 3 ميليارد ريال انجام گرفت، که ان شاء الله در سال آينده احداث آن آغازمي‌گردد.

رئيس دانشگاه ايلام، يادآور شد: همچنين در اين مدت کم تکميل فضاي اداري طبقه اول ساختمان مرکزي با اعتبار 9 ميليارد ريال، تعمير و تجهيز بلوک 3 و 5 خوابگاه شهيد چمران با اعتبار با اعتبار 8 ميليارد و 400 ميليون ريال،  احداث فاز اول پروژه زمين ورزشي روباز پرديس خوابگاهي خواهران دختران با اعتبار 10 ميليارد ريال، راه‌اندازي ساختمان اداري و کتابخانه دانشکده الهيات و معارف اسلامي با اعتبار 9 ميليارد ريال و فاز يک مقاوم سازي ساختمان دانشکده فني و مهندسي با اعتبار 6 ميليارد ريال انجام گرفته است.

دکتر علي‌محمدي با اشاره به ديدارش با همراهي دکتر بهرام نيا استاندار ايلام با دکتر زلفي گل وزير علوم، تحقيقات و فناروي در ابتداي هفته جاري، گفت: در نتيجه اين رايزني، وزير علوم مبلغ 100 ميليارد ريال براي توسعه فضاي سبز و محوطه‌سازي دانشگاه ايلام اختصاص داد.

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه بر پايه ويرايش 2022 ميلادي رتبه‌بندي جهاني دانشگاهي «گرين‌متريک» درباره توسعه پايدار، دانشگاه ايلام در ليست دانشگاه‌هاي سبز جهان جاي گرفت، اظهار داشت: بر اساس اين نظام رتبه‌بندي، 1050 دانشگاه و مؤسسه از سراسر جهان ارزيابي شده‌اند، که  45 دانشگاه و مؤسسه ايراني در ليست سبزترين‌هاي جهان جاي گرفته‌اند، که از ميان آن‌ها، دانشگاه ايلام رتبه 33  ملي را کسب کرد.

دکتر علي‌محمدي با اشاره به اينکه در سال جاري بودجه دانشگاه ايلام 49/8 درصد افزايش يافته است و اين اتفاق در سطح دانشگاه‌هاي کشور کم نظير است، تصريح کرد: علاوه بر بودجه مصوب خود دانشگاه، با از طرق مختلف نيز 80 ميليارد تومان اعتبار براي اين مجموعه علمي جذب شده است.

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه درآمدزايي مصوب اين دانشگاه براي سال ‌جاري حدود 18 ميليارد تومان بوده است، تأکيد کرد: درآمدزايي اصولي جزء اولويت‌هاي اين دانشگاه است و خوشبختانه تاکنون بيش از 22 ميليارد تومان درآمد اختصاصي حاصل شده است.

دکتر علي‌محمدي با اشاره به اينکه به منظور درآمدزايي بيشتر و ايجاد اشتغال مناسب در استان، احداث کارخانه «فرآوري بيتومين و محصولات مشتق از آن» با مشارکت دانشگاه هاي منطقه 5 کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: قطعاً با احداث اين کارخانه، زمينه درآمدزايي و اشتغال پايدار در استان فراهم خواهد شد.

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه انتصاب مديران جوان و کادرسازي براي آينده جزء اولويت‌هاي اين دانشگاه است، خاطرنشان ساخت: استفاده از ظرفيت و توانمندي زنان در سطوح مختلف مديريتي اين دانشگاه، در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون 11 نفر از بانوان توانمند به عنوان مدير در مجموعه‌هاي مختلف دانشگاه ايلام مشغول انجام وظيفه هستند.

دکتر علي‌محمدي با اشاره به اينکه در جريان اغتشاشات اخير، خوشبختانه دانشگاه ايلام خوب درخشيد و يکي از آرام‌ترين دانشگاه‌هاي کشور بود، تصريح کرد: اين توفيق، ماحصل همراهي و همکاري دانشجويان عزيز و همه دانشگاهيان دانشگاه ايلام بوده است، که جا دارد به پاس اين توفيق ارزشمند، مراتب تقدير و تشکر خود را از همه اين عزيزان بعمل آورم.

رئيس دانشگاه ايلام حضوري شدن کلاس‌هاي آموزشي دانشگاه در ابتداي سال جاري بعد از وقفه‌اي دو ساله، بيان داشت: بعد از ابلاغ وزارت علوم، همکاران اين جانب ظرف مدت 10 روز زمينه حضوري شدن کلاس‌هاي آموزشي تمام مقاطع تحصيلي را فراهم کردند.                             

دکتر علي‌محمدي با با بيان اينکه فرآيند اخذ مجوز رشته‌هاي جديد تحصيلي بر اساس نياز جامعه و بازار کار مورد بازنگري قرار گرفت، اظهار داشت: در اين مدت کم مجوز 7 رشته تحصيلي در مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد اخذ شد و براي اخذ مجوز سه رشته تحصيلي در مقطع دکتري تخصصي و کارشناسي ارشد نيز اقدام گرديد، که ان شاء الله در سال 1402 محقق مي‌شود.

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه برنامه جذب دانشجويان نخبه کشوري در مقاطع مختلف تحصيلي در دستور کار قرار دارد، گفت: رايزني‌هاي لازم براي جذب دانشجويان ممتاز، نخبه و دارندگان رتبه‌هاي برتر کشوري در دانشگاه ايلام براي مهرماه سال آينده انجام شده، تا از محل درآمدهاي اختصاصي و کمک خيرين، به آنان بصورت ماهيانه کمک هزينه تحصيلي پرداخت شود.

دکتر علي‌محمدي با اشاره به تدوين شيوه‌ نامه‌هاي جديد براي اعضاي هيأت علمي، يادآور شد: به جهت ايجاد انگيزه و تشويق اعضاي هيأت علمي براي انجام فعاليت‌هاي آموزشي و تسهيل در فرآيند امور مربوط به آنان، دستورالعمل انتخاب سرآمدان آموزشي در سطح دانشگاه، دانشکده و گروه‌هاي، اصلاح آيين نامه انتخاب مدرس برتر آموزشي و تدوين فلوچارت مراحل تبديل وضعيت اعضاي هيات علمي و ابلاغ به دانشکده‌‌ها به منظور شفاف‌سازي و رفع ابهام در طي نمودن مراحل اداري تبديل وضعيت انجام گرفت.

رئيس دانشگاه ايلام با اشاره به اينکه بر اساس نظام رتبه بندي علمي معتبر سايمگو در سال 2022  دانشگاه ايلام در سطح جهان در رتبه 699 قرار دارد، بيان کرد: رتبه دانشگاه ايلام طي سال 2021 در نظام رتبه‌بندي سايمگو (Scimago Institutions Rankings)  در جهان 775 بود، که در سال 2022 در اين نظام رتبه‌بندي، با 76 پله صعود به رتبه 699 جهاني ارتقا پيدا کرده است.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه با اقدامات تشويقي، تدوين شيوه‌نامه‌هاي جديد و بازنگري در آئين‌نامه‌هاي پژوهشي، روند چاپ مقالات دانشگاه افزايش يافته است، يادآور شد: چاپ مقالات 1 Q  و 2Q  که شامل چارک اول و دوم مي‌باشد، رشد 32 درصدي داشته است.

رئيس دانشگاه ايلام توسعه زيست بوم فناوري و نوآوري را يکي از اقدامات مديريت کنوني دانشگاه عنوان کرد و گفت: با پذيرش بالغ بر 35 واحد فناور جديد در مرکز رشد واحدهاي فناوري دانشگاه، افزايش 100 درصد و 70 درصدي پرداخت وام به واحدهاي فناور مستقر در مرحله رشد و پيش رشد، تهيه شيوه حمايت از فعاليت‌هاي پژوهشي، فناوري و نوآوري اصيل و ارزنده، برگزاري چهار رويداد استارتاپي کشاورزي، خلاقيت دانش آموزي دختران، خلاقيت دانش آموزي پسران دبيرستاني، گياهان دارويي و معطر استان ايلام و خـدمـات شهـــري، برگزاري دو رويداد ايده شو «از فن و حرفه تا صنعت» و «گياهان دارويي استان ايلام»، برگزاري 69 مورد کارگاه‌ آموزشي و تهيه مقدمات راه‌اندازي خانه خلاقيت، شاهد توسعه زيست بوم و فناوري و نوآري در دانشگاه ايلام هستيم، که اتفاق مي‌تواند در روند توسعه استان نقش محوري داشته باشد.

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه با همکاري و همراهي پارک علم و فناوري، احداث پرديس مشترک پارک علم و فناوري در مساحتي حدود شش هکتار در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: همکاري و همراهي مجموعه‌هاي علمي مي‌تواند استان را بيش از پيش در مدار توسعه قرار دهد.

دکتر علي‌محمدي با اشاره به اينکه مأموريت‌گرايي و پرهيز از روزمره‌گي، سرلوحه کار دانشگاه ايلام است، يادآور شد: برنامه راهبردي ما در همين راستا و به منظور توسعه همه‌جانبه دانشگاه است.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه دانشگاه ايلام در حوزه فرهنگي و اجتماعي نيز تلاش‌هاي مضاعف و مطلوبي داشته است، اضافه کرد: ترويج فرهنگ ايثار و شهادت با استفاده از شگردهاي مختلف، همچون اجراي برنامه تجليل از 13 فرمانده ايلامي دوران دفاع مقدس، اجراي طرح ايده شو با محوريت صنايع دستي و هنرهاي تجسمي،  برگزاري انتخابات 14 کانون فرهنگي و هنري، راهيابي 7 نفر از دبيران انجمن‌هاي علمي دانشجويي به عنوان عضو شوراي شبکه مرکزي اتحاديه‌هاي مربوطه، انجام مقدمات برگزاري همايش ملي تبيين انديشه دفاعي مقام معظم رهبري، اجراي 5 مورد پويش‌هاي استاني و کشوري، برگزاري 5 مورد نمايشگاه فرهنگي و هنري، برگزاري 143 نشست علمي و تخصصي، برگزاري 39 مورد اردوي علمي، تفريحي – زيارتي،  برگزاري 25  مورد کرسي آزادانديشي  و انتشار 9 مورد نشريه دانشجويي از جمله اين فعاليتها است.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه در حوزه دانشجويي دستاوردهاي خوبي شکل گرفته است، بيان داشت: اسکان کامل دانشجويان متقاضي در خوابگاه‌هاي دانشجويي، تعميرات اساسي و رفع مشکلات موتورخانه‌هاي خوابگاه‌هاي دانشجويي با اعتبار چهار ميليارد ريال، راه‌اندازي سامانه جديد اسکان دانشجويي و دستگاه‌هاي حضور و غياب خوابگاه‌هاي دانشجويي، تجهيز آشپزخانه سلف سرويس خواهران با اعتبار هفت ميليارد ريال، راه‌اندازي اتوماسيون تغذيه دانشجويي،  واگذاري کامل سلف سرويس‌هاي دانشجويي و آشپزخانه‌ها به بخش خصوصي، راه اندازي کافه رستوران (ويژه خواهران)، کسب عنوان 77 مقام دانشجويان ورزشکار در مسابقات کشوري، منطقه‌اي و استاني، راهيابي 6 دانشجوي دانشگاه به اردوي تيم‌هاي ملي،  ارتقا سرانه فضاهاي ورزشي خريد شش ميليارد ريال وسايل و تجهيزات ورزشي، احداث زمين ورزشي روباز در پرديس خوابگاهي خواهران (در حال تکميل)، کسب عنوان «مرکز مشاوره برتر» دانشگاه‌هاي سراسر کشور توسط مرکز مشاوره دانشگاه  و کسب عنوان فعال کشوري توسط مرکز بهداشت و درمان از جمله دستاودرهاي اين حوزه است.

رئيس دانشگاه ايلام نوسازي و بهسازي سلف سرويس‌ها و خوابگاه‌هاي دانشجويي را يک دستاورد مهم براي ارتقاي خدمات رفاهي به دانشجويان دانست و گفت: ارتقاء (بازسازي و نوسازي) خوابگاه‌هاي دانشجويي انديشه و الغدير با اعتبار 40 ميليارد ريال، پروژه تعميرات سلف سرويس دختران با اعتبار 7 ميليارد و 360 ميليون ريال و صنعتي‌سازي آشپزخانه دانشگاه با اعتبار 8 ميليارد ريال و خريد 7 ميليارد ريال تجهيزات مربوطه، در سال 1401 انجام گرفت.

دکتر علي‌محمدي با تقدير و تشکر از زحمات همه رؤسا و مديران سابق دانشگاه ايلام و با تأکيد بر اينکه همه اين توفيقات حاصل خردجمعي و مشارکت و همراهي همه دانشگاهيان دانشگاه و مساعدت مسئولان استاني و وزارت عتف بوده است، اظهار داشت:  در اين رابطه هيچ نمره‌اي به عملکرد خود نمي‌دهم و آن را به همکاران، دانشجويان، رسانه‌ها و قاطبه مردم واگذار مي‌کنم.
رئيس دانشگاه ايلام با اشاره به اينکه همه مديران بايد از نقد و گلايه رسانه ها استقبال کنند، تصريح کرد: مديران نبايد تنها منتظر مدح و ستايش رسانه‌ها باشند، بلکه بايستي انتقادات و گلايه‌هاي رسانه‌ها را به خوبي پذيرا باشند و در راستاي اصلاح امور گام بردارند.

دکتر علي‌محمدي با اشاره به اينکه دانشگاه‌هاي استان سهمي در پژوهش‌هاي حوزه نفت و گاز ندارند، افزود: رايزني‌هايي گسترده‌اي با مقامات وزارت نفت در خصوص ورود دانشگاه ايلام براي انجام پژوهش‌هاي مربوط به نفت و گاز انجام شده و در صورت توافق و امضاي تفاهم نامه بين وزارتخانه‌هاي نفت و علوم، تحقيقات و فناوري، دانشگاه ايلام نيز به جمع دانشگاه‌هاي پژوهشگر اين حوزه اضافه خواهد شد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها