تشریح عملکرد دانشگاه ایلام در یک سال گذشته

خانه خبرها
دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام، گفت: با التزام به مأموريت گرايي دانشگاه ايلام، گام‌هاي ارزشمندي براي حل مشکلات و معضلات استان و استفاده از مزيت‌هاي موجود برداشته شده است.

   به گزارش روابط عمومي، دکتر طاهر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه دانشگاه ايلام بر اساس عنايت و دستور مقام معظم رهبري تأسيس شده است، اظهار داشت: در سال 1369 مقام معظم رهبري در جريان سفر خود به استان ايلام به عنوان اولين سفر استاني بعد از انتخاب به سمت رهبري، فرمان تأسيس دانشگاه ايلام  را صادر کردند، که بعد از شکل گيري مقدمات لازم، در نهايت  در سال 1371 راه‌اندازي گرديد. اين دانشگاه هم‌اکنون داراي 7500 دانشجو در 120 گرايش رشته تحصيلي در مقاطع کارداني، کارشناسي ، کارشناسي ارشد و دکتري، 224 عضو هيأت علمي و 427 کارمند مي‌باشد.

مديريت دانشگاه فرصتي مغتنم براي خدمت به جامعه علمي استان است

دکتر علي محمدي با بيان اينکه مديريت دانشگاه ايلام فرصتي براي خدمت است، که در اختيار اينجانب و همکارانم قرار گرفته، که اين فرصت زود گذر است و آنچه که ماندگار خواهد بود، آثار اين مديريت  است، يادآور شد: در طول يک سال گذشته تلاش کرديم، بر اساس برنامه راهبردي توسعه چهار ساله دانشگاه با تغيير رويکردها، در راستاي اعتلاي دانشگاه ايلام گام‌هاي مؤثري برداريم، که اميدواريم در پايان اين مسير؛ رضايت خداوند، عزيزان دانشگاهي و مردم استان را کسب کنيم.

مأموريت‌گرايي محور برنامه‌هاي تيم مديريتي دانشگاه ايلام مي‌باشد

رئيس دانشگاه ايلام، اهتمام به مأموريت گرايي را اولويت تيم مديريتي دانشگاه دانست و بيان داشت: مأموريت‌گرايي دانشگاه‌ها يکي از مطالبات جدي مقام معظم رهبري است و در اين راستا در تلاشيم تا به استناد اسناد بالادستي وزارت عتف، امکانات و ظرفيت‌هاي دانشگاه و بررسي چالش‌ها، معضلات، مشکلات و مزيت‌هاي استان ايلام، گام‌هاي مؤثري برداشته شود.

دکتر علي‌محمدي، افزود: انعقاد تفاهم نامه‌هاي متعدد مشترک با سازمان‌ها و ادارات استان ايلام، جذب فناوران، نوآوران و کارآفرينان در مجتمع فناوري و نوآوري دانشگاه و مرکز رشد واحدهاي فناوري، پذيرش تعدادي از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي به عنوان دستيار فناوري در شرکت‌هاي دانش بنيان و فناور، انعقاد تفاهم‌نامه با پارک علم و فناوري، همکاري با وزارتخانه‌هاي نفت و دفاع، همکاري با بنيادهاي مستضعفان و برکت، همکاري با نهادهاي حمايتي کميته امداد و بهزيستي، همکاري با بنياد نخبگان استان و سازمان محيط زيست و راه‌اندازي دفتر شرکت پالايش گاز ايلام، شرکت پتروشيمي ايلام، شرکت گاز ايلام و شرکت توزيع برق ايلام در مجتمع فناوري و نوآوري به منظور تعامل گسترده‌تر و ارتقاء سطح روابط؛ از جمله اقدامات دانشگاه ايلام در اين زمينه بوده است.

دکتر علي‌محمدي انجام پژوهش‌هاي کاربردي و تقاضا محور و مأموريت‌گرا نمودن اساتيد را يکي از ابزارهاي اصلي  دانشگاه براي ايفاي مأموريت‌هاي محوله و تأثيرگذاري بر روند توسعه پايدار استان و کشور دانست و گفت: متأسفانه تاکنون توجه جدي به اين مقوله نشده و تحقيقات انجام شده، اکثراً رافع نيازها نيست و فقط در گوشه کتابخانه‌ها بايگاني شده‌اند.

اختصاص 25 درصد پايان نامه‌هاي دوره‌هاي تحصيلات تکميلي به موضوعات تقاضا محور

رئيس دانشگاه ايلام، يادآور شد: با استفاده از مکانيسم‌هاي مختلف و از جمله اختصاص موضوعات 25 درصد پايان نامه‌ها و رساله‌هاي دوره‌هاي کارشناسي ارشد و دکتري به موضوعات تقاضا محور و ترغيب و تشويق اعضاي هيأت علمي براي انجام تحقيقات در راستاي رفع چالش‌ها و معضلات سعي شد، به رسالت حقيق دانشگاه در اين زمينه جامعه عمل پوشانده شود.

با توسعه فناوري و نوآوري به دنبال مشارکت جدي در حل مشکلات استان هستيم

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه در راستاي تحقق شعار امسال (توليد، دانش بنيان، اشتغال آفرين) يکي از لوازم اصلي بهره‌گيري از مزيت‌هاي استاني و رفع معضلات و مشکلات مطرح موجود همچون بيکاري؛ توسعه فناوري و نوآروي است، گفت: توسعه نوآوري و فناوري در دانشگاه مناسب­ترين بستر براي تأثيرگذاري در توسعه پايدار استان  است، که خوشبختانه در يک سال گذشته قدم‌هاي ارزشمندي در اين زمينه برداشته شده است، که  مي‌توان به تهيه شيوه حمايت از فعاليت‌هاي پژوهشي، فناوري و نوآوري اصيل و ارزنده به نحوي که به اين گونه فعاليت‌ها پايه تشويقي پژوهشي اعطا مي‌گردد، اخذ مجوز دو شرکت دانش بنيان، تسهيل در روند جذب واحدهاي فناور با پذيرش بالغ بر 20 واحد فناور جديد در مرکز دانشگاه، پذيرش و بکارگيري 20 دانشجو و فارغ‌التحصيل دانشگاه به عنوان دستيار فناور در شرکت‌هاي دانش بنيان، برگزاري  کارگاه‌هاي مختلف آموزشي با حضور اساتيد، کارآفرينان و نخبگان مطرح کشور و استان با هدف توانمندسازي مهارتي دانشجويان و راه‌اندازي و بازطراحي سامانه‌هاي مجتمع نوآوري و فناوري دانشگاه براي جذب فن‌آوران و نوآوران در نقاط مختلف استان از جمله اين اقدامات بوده است.

رئيس دانشگاه برگزاري استارتاپ کشاورزي و تهيه مقدمات برگزاري استارتاپ خلاقيت دانش آموزي را در اين راستا عنوان کرد و اظهار داشت: رويداد استارت‌آپي کشاورزي با هدف بسترسازي و پرورش مهارت ايده‌پردازي و فرصت‌شناسي در ميان افراد علاقمند در حوزه کشاورزي، آشنايي دانشجويان، دانش‌آموختگان و کارشناسان کشاورزي با ايده‌ها و فناوري‌هاي بازارمحور، انتقال تجربيات مربيان و متخصصان کسب و کار به صاحبان ايده و نوآوران در بخش کشاورزي و حمايت از ايده‌هاي منتخب در جهت ايجاد کسب و کار و توليد ثروت پايدار در بخش کشاورزي با شرکت 102 ايده در تاريخ 7 الي  9 خرداد سال جاري در دانشگاه ايلام برگزار گرديد.

دکتر علي‌محمدي، افزود: با هدف پشتيباني، راهبري و شبکه‌سازي استعدادهاي برتر خلاق و آشنايي و آماده‌سازي نوجوانان براي بازار کار واقعي و ايجاد فرهنگ کارآفريني و اقتصاد دانش بنيان، براي نخستين بار رويداد استارتاپي خلاقيت دانش آموزي، در دو بخش دختران و پسران در دانشگاه ايلام در حال برگزاري است.

کاهش ميانگين سن مديريت در دانشگاه

رئيس دانشگاه بازنگري در روند انتصابات را يکي ديگر از رويکردهاي اصلي مديريت دانشگاه ايلام عنوان کرد و گفت: تعدادي از اعضاي هيأت علمي و کارکنان جوان در سمت‌هاي مختلف دانشگاه منصوب شدند، از اين رو براي اولين بار شاهد کاهش سن مديريت در دانشگاه ايلام هستيم.

استقرار فضاي همدلي و دوستي باعث برجستگي اقدامات و فعاليت‌هاي دانشگاهي شد

رئيس دانشگاه ايلام استقرار فضاي همدلي و دوستي را يکي ديگر از رويکردهاي مديريت دانشگاه در يک سال گذشته دانست و بيان داشت: بر اساس دستور قرآن همه مؤمنان موظف به برخورد کريمانه با همنوعان خود هستند و بر اين اساس، تيم مديريتي دانشگاه از همان ابتدا سعي کرد شأن و کرامت، همه اعضاي خانواده بزرگ دانشگاه ايلام را حفظ نمايد و فضاي همدلي و دوستي را در محيط دانشگاه حاکم نمايد، که اين موضوع علاوه بر اينکه باعث برجستگي اقدامات و فعاليت‌ها مختلف انجام شده دانشگاه در حوزه‌هاي مختلف شده، مورد تمجيد مقامات عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هم قرار گرفته است.

ايجاد مقدمات برگزاري حضوري کلاس‌هاي درسي در آغاز سال جاري ظرف 10 روز

دکتر علي‌محمدي حضوري شدن کلاس‌هاي آموزشي دانشگاه ايلام را يکي از مهمترين رويدادهاي دانشگاه ايلام در يک سال گذشته عنوان کرد و بيان داشت: پديده کوويد 19 در سطح گسترده دانشگاه‌ها را تحت تأثير قرار داد و باعث تعطيلي دو ساله کلاس‌هاي حضوري دانشگاه  شد. فرسودگي امکانات و تجهيزات کلاس‌هاي درسي، عدم رسيدگي لازم به خوابگا‌ه‌ها و اماکن ورزشي و عدم آمادگي روحي و رواني دانشجويان براي حضور در کلاس‌ها، از جمله تبعات اين موضوع بود. با اين وجود مديريت دانشگاه در مدت 10 روز با تجهيز کلاس‌هاي درس و خوابگاه‌هاي دانشجويي، زمينه برگزاري حضوري کلاس‌هاي تمامي مقاطع تحصيلي در دانشگاه را به خوبي فراهم کرد. جا دارد از همه مديران و کارکنان شريف دانشگاه و بويژه معاونان محترم دانشجويي و آموزش و تحصيلات تکميلي تقدير و تشکر لازم را داشته باشم،

انجام قرارداد اجراي 35 طرح پژوهشي

دکتر علي‌محمدي جهت دهي به تحقيقات دانشگاهي را يک دستاورد مهم دانست و گفت: سعي شد با بازنگري آيين‌نامه پژوهانه و ارتقاء اعضاي هيأت علمي در راستاي تشويق آنها به انجام فعاليت‌هاي پژوهش و فناوري اصيل و با کيفيت، تهيه و تدوين شيوه‌نامه تشويقي فعاليت‌هاي پژوهشي اصيل و ارزنده اعضاي هيأت علمي دانشگاه، بازنگري شيوه‌نامه اجرائي حمايت از پايان‌نامه‌ها و رساله‌هاي دانشجويان تحصيلات تکميلي که بتواند هزينه‌هاي اجراي پروژه‌هاي دانشجويي را پوشش دهد، بازنگري شيوه‌نامه جذب دستيار پژوهشي در راستاي کمک به پژوهشگران دانشگاه براي تسهيل و انجام پروژه‌هاي تحقيقاتي بيشتر، حمايت از 28 هسته پژوهش و فناوري در زمينه‌هاي علوم انساني، کشاورزي و مهندسي، بازنگري شيوه‌نامه جذب دانشجوي پسا دکتري، بازنگري شيوه‌نامه پايه استحقاقي ساليانه اعضاي هيأت علمي، خريد سه ميليارد تومان تجهيزات آزمايشگاهي، کارگاهي و زيرساخت فناوري اطلاعات، پرداخت معوقات پژوهانه و تشويقي فعاليت‌هاي پژوهشي و فناوري اعضاي هيأت علمي و دانشجويان تحصيلات تکميلي؛ اساتيد و دانشجويان را به سمت تدوين تحقيقات بهتر و مسأله محور ترغيب گرديدند، که عقد قرارداد 35 طرح پژوهشي براي سال 1400 و 1401 با اين رويکرد انجام گرفته است.

کسب جايگاه هشتم دانشگاه‌هاي کشور در زمينه پذيرش دانشجوي غير ايراني

رئيس دانشگاه توسعه ديپلماسي علمي با انعقاد سه تفاهم‌نامه همکاري با دانشگاه‌هاي عراق و ايتاليا را از ديگر اقدامات انجام شده برشمرد و يادآور شد: دانشگاه ايلام جايگاه هشتم دانشگاه‌هاي کشور در زمينه پذيرش دانشجوي غيرايراني را کسب کرده است.

اعزام 9 عضو هيأت علمي دانشگاه به فرصت مطالعاتي

دکتر علي‌محمدي با اشاره به از سرگيري اعزام  اعضاي هيأت علمي و دانشجويان به فرصت‌هاي مطالعاتي و تحقيقاتي، يادآور شد: 9 تن از اعضاي هيأت علمي دانشگاه به فرصت مطالعاتي و مأموريت پژوهشي به مقصد کشورهاي آلمان، کانادا، انگلستان و مالزي در چارچوب اهداف بين المللي کردن دانشگاه اعزام شدند. همچنين هشت دانشجوي دانشگاه براي گذراندن فرصت تحقيقاتي به داخل و خارج کشور اعزام گرديدند.

رشد 49/8 درصد رديف بودجه دانشگاه ايلام

رئيس دانشگاه افزايش بودجه را تحول اساسي براي توسعه دانشگاه ايلام دانست و اظهار داشت: خوشبختانه  با تلاش‌هاي صورت گرفته رديف بودجه دانشگاه ايلام 49/8 درصد رشد يافت، که جزو بالاترين رشد بودجه دانشگاه‌هاي کشور بوده است.

دکتر علي‌محمدي، افزود: اعتبار هزينه‌اي دانشگاه با 49/8 درصد و اعتبار طرح‌هاي عمراني 18/6 درصد افزايش يافت.

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه درآمدهاي اختصاصي دانشگاه در سال 1401 حدود 71 درصد رشد داشته است، گفت: تلاش در جهت افزايش درآمدهاي اختصاصي دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌هاي اصلي وزارت علوم در دولت مردمي سيزدهم است و در اين راستا همکاران اينجانب تلاش مستمري براي تنوع بخشي و افزايش درآمدهاي اختصاصي انجام دادند، که خوشبختانه 71 درصد رشد داشت.

14 پروژه عمراني در دست اقدام است

دکتر علي‌محمدي در تشريح وضعيت طرح‌هاي عمراني دانشگاه، گفت: يکي از پروژه‌هاي مهم در حوزه تأسيسات زيربنايي، مديريت مصرف منابع آبي و طرح جامع مديريت سبز در دانشگاه، تعويض 500 متر از خط لوله دانشگاه با اعتبار حدود 10 ميليارد ريال است.

رئيس دانشگاه ايلام، افزود: تکميل تعميرات بلوک سوم خوابگاه شهيد چمران، نوسازي و بازسازي خوابگاه‌هاي دانشجويي الغدير و انديشه، بازسازي شبکه تأسيسات قديمي محوطه ساختمان دانشکده پيرادامپزشکي، انجام مطالعات احداث خوابگاه مـتأهلين، تعويض لوله‌هاي فرسوده کانال‌هاي تأسيساتي محوطه و ساختمان اداري و آموزشي دانشکده الهيات و معارف اسلامي، تکميل بخش ناتمام طبقه اول سازمان مرکزي با زيربناي حدود 300 متر مربع، تعميرات اساسي  سلف سرويس خواهران، بازسازي و بهسازي کارواش دانشگاه و چاه آب هفت چشمه، تعميرات اساسي و رفع مشکلات موتورخانه‌هاي خوابگاه‌هاي دانشجويي، صنعتي‌سازي آشپزخانه با پيشرفت فيزيکي حدود 30% و فاز اول احداث زمين ورزشي روباز چند منظوره پرديس خواهران دانشگاه نيز با اعتبار حدود شش ميليارد ريال و با پيشرفت فيزيکي 50%، از جمله پروژه‌هاي در دست اقدام است.

دکتر علي‌محمدي، افزود: تکميل پروژه‌هاي دانشکده علوم پايه، توسعه دانشکده ادبيات و علوم انساني و همچنين تکميل محوطه‌سازي بوستان بلوط نيز در دستور کار دفتر طرح‌هاي عمراني دانشگاه مي‌باشند.

تحول برنامه‌هاي فرهنگي با واگذاري اجراي برنامه‌ها به دانشجويان

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه  سطح کمي و کيفي فعاليت‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي و اجتماعي دانشگاه در يک سال گذشته ارتقاء يافته است، اظهار داشت: اجراي سند اسلامي شدن دانشگاه به عنوان يکي از آرمان‌هاي حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري مدظله‌العالي،  پويايي برنامه‌ها و تلاش براي تربيت دانشجوي در تراز انقلاب اسلامي، اساس رويکرد ما در اين حوزه بوده است.

دکتر علي‌محمدي افزود: اعتماد به دانشجويان، واگذاري اجراي برنامه‌ها به دانشجويان، تقويت مباني معرفتي، گفتمان‌سازي و ايجاد زمينه براي خودسازي فردي و اجتماعي از جمله سازوکارها در اين زمينه است. 

رئيس دانشگاه، اضافه کرد: اجراي طرح حاميم براي دانشجويان فعال فرهنگي به مدت 10 روز در قم، درخشش موکب شهداي هسته‌اي دانشگاه در خدمات رساني به زائرين اربعين و تمجيد معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت عتف از عملکرد آن، پرداخت کمک هزينه اعزام به کربلاي معلي به 130 تن از اساتيد، کارکنان و دانشجويان و اعزام 93 تن از کارکنان به طرح ضيافت رضوي به مشهد مقدس براي اولين بار از جمله اين اقدامات شاخص بوده است.

دکتر علي محمدي اجراي برنامه‌هاي شاخص براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت را در اين راستا دانست و گفت: براي اولين بارمراسم  تجليل از 13 فرمانده ايلامي در دوران دفاع مقدس در سالروز آزاد سازي مهران قهرمان برگزار گرديد، که مورد استقبال گسترده دانشگاهيان، نخبگان و رسانه ها قرار گرفت.

اسکان صد درصدي دانشجويان متقاضي خوابگاه‌هاي دانشجويي

دکتر علي‌محمدي با اشاره به نوسازي و بهسازي دو خوابگاه الغدير و انديشه در تابستان سال جاري بيان داشت: با رايزني‌هاي انجام شده و کمک صندوق رفاه دانشجويان روند  ارتقاء  (بازسازي و نوسازي) سراهاي دانشجويي انديشه و الغدير در تابستان سال جاري انجام گرفت.

رئيس دانشگاه ايلام اسکان صد‌درصدي دانشجويان متقاضي خوابگاه‌هاي دانشجويي و حتي دانشجويان نوبت دوم در آغاز سال تحصيلي 1402-1401 را يک موفقيت مهم در حوزه دانشجويي دانست و گفت:  در حال حاضر دانشگاه ايلام داراي نه خوابگاه دانشجويي است، که پنج خوابگاه متعلق به برادران و چهار خوابگاه نيز متعلق به خواهران مي‌باشد، که در سال تحصيلي جديد ميزبان 2000 دانشجو بوده و همکاران بنده در اين حوزه، کليه دانشجويان روزانه، نوبت دوم و سنواتي را به صورت صددرصدي اسکان داده‌اند. لازم به توضيح است که از اين تعداد، حدود 30 درصد دانشجويان ورودي جديد دوره کارشناسي بوده‌اند، که در خوابگاه‌هاي شهيد مطهري (برادران) و انديشه (خواهران) اسکان داده شدند.

دکتر علي‌محمدي با اشاره به افزايش افتخارات کسب شده در حوزه دانشجويي و تربيت بدني در يک سال گذشته، گفت: مرکز بهداشت و درمان دانشگاه به عنوان مرکز  بهداشت و درمان فعال کشور و  مرکز مشاوره دانشگاه به عنوان مرکز مشاوره برتر کشور انتخاب شدند و دانشجويان دانشگاه نيز با کسب 77 عنوان مقام در مسابقات کشوري، منطقه‌اي و استاني و راهيابي شش تن از آنان به اردوهاي تيمهاي ملي، فصلي درخشان را در حوزه ورزش رقم زدند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها