جامعه اسلامی نیازمند عمل به قرآن است

خانه خبرها
دانشيار دانشگاه ايلام، گفت: مهم‌ترين پيام‌هاي اساسي مبعث، توحيد، نفي مظاهر شرک، گسترش مکارم اخلاقي و دعوت به عقلانيت است.

    به گزارش روابط عمومي، حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمدرضا حسيني‌نيا دانشيار دانشگاه ايلام و مسئول دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: بر اساس آيه شريفه 107 سوره انبياء؛ «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين‏»، مبعث پيامبر(ص)، نه فقط براي پيروان آن جضرت بلکه براي همه جهانيان رحمت است و مبعث حاوي پيام‌هاي متعدد در ابعاد مختلف اخلاقي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي، علمي و عقلي است.

دانشيار دانشگاه ايلام، گفت: آيه 18 سوره زمر؛ «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ‏ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب‏؛ به سخن گوش فرا مي‏‌دهند و بهترين آن را پيروي مي‏‌کنند؛ اينانند که خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان»، پيروان اديان توحيدي و غير توحيدي بايد ابتدا سخنان آن حضرت را استماع کنند و آنگاه با نيروي عقل و قوه سنجش راه درست را انتخاب نمايند و از اهداف مهم بعثت پيامبر (ص) بهره‌مند شوند.

مسئول دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري تأکيد کرد: انسان در همه زمان‌ها نيازمند اجراي عدالت، عمل به قوانين مبتني بر سرشت آدمي است، جريان پيامبر خاتم و کتاب او قرآن کريم، مانند جريان خورشيد و ماه است و چنانکه خورشيد و ماه هر روز نور تازه‌اي را به زمين مي‌تابانند، قرآن کريم و دستورات پيامبر (ص) همچنان تازه است، آنچه در زمان تغيير کرده ابزار است و نه مباني و اصول، بايد ابزار را براي رسيدن انسان به هدف از بعث که کمال انسان است بکار گرفت.

دکتر حسيني‌نيا تأکيد کرد: از آنجا که گفتار، کردار و سيره انسان کامل دليل و حجت خداي متعال است، عمل به تمامي دستورات صريح و صحيح او مي‌تواند نقش مهمي در کمال و سعادت انسان ايفا نمايند و پيمودن مسير تکامل که هم تضمين‌کننده رفاه دنيوي و هم سعادت اخروي باشد، بدون آن ممکن نيست.

حجت‌الاسلام و المسلمين حسيني‌نيا ادامه داد: خداي متعال بر اساس آيه نوراني 21 احزاب؛ «لَقَدْ کانَ لَکُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ هر آينه براي شما در زندگي رسول خدا سرمشق نيکوئي است»، پيامبر خاتم را الگوي نيکو معرفي کرده و سيره حضرت در تمامي فضائل اخلاقي براي همه انسان‌ها در همه عصرها الگوست و مهمترين آن‌ها تواضع و فروتني، احترام به هم نوعان با هر دين و مسلک، امانتداري و صداقت، عدالت خواهي و عدالت گستري، احترام به همسران و فرزندان و ... است.

مسئول دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان با تاکيد بر اينکه همه مناسک ديني به نوعي با زندگي اخلاقي گره خورده است، تصريح کرد: به طور مثال قرآن کريم؛ نماز را مايه اجتناب از فحشا و منکر دانسته است، بنابراين تمامي مناسک ديني از نماز گرفته تا روزه، خمس، زکات، حج؛ جهاد، امر به معروف و نهي از منکر، تولي و تبري، همه و همه در صدد گسترش فضائل اخلاقي و زندگي اخلاقي هستند.

دانشيار دانشگاه ايلام تأکيد کرد: امروزه جامعه مسلمانان به وحدت، انسجام دروني، عمل به قرآن کريم و سيره عملي پيامبر (ص) در فضائل اخلاقي، ولايت‌پذيري و حرکت در مسير قانون، پرهيز از بي‌عدالتي و دوري از هر گونه ظلم، نوع دوستي، ايثار و از خودگذشتگي، حرکت جهادي براي پيشرفت و آباداني، داشتن بصيرت و دشمن شناسي و ايجاد روحيه اميد و نشاط در دل جوانان و تشويق آن‌ها به فعاليت جهادگونه در عرصه‌هاي علمي نياز دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمين حسيني‌نيا با تأکيد بر اينکه شناخت الگوهاي رفتاري و عيني نقش تعيين‌کننده‌اي در پيروي از آن‌ها دارد، تأکيد کرد: شناخت پيامبر خاتم به عنوان آورنده کامل‌ترين و جاوادنه‌ترين کتاب آسماني و مطالعه تمامي مراحل زندگي آن حضرت، چه پيش از بعثت و چه پس از آن، پيش از هجرت و پس از آن و شناخت رابطه آن حضرت با کشورهاي خارجي و قبايل و طوايف، با جوامع مختلف همه و همه مي‌تواند در زندگي فردي و اجتماعي ما انسان‌ها نقش مهمي را ايفا کند.

مسئول دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ادامه داد: از آنجا که اخلاق، اوصاف و آداب زندگي پيامبر همان قرآن کريم است، قرائت پيوسته قرآن کريم همان مطالعه اخلاق، اوصاف و آداب زندگي پيامبر خاتم است، شخصيت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلّم مستجمع همه اخلاقيات، اوصاف و آدابي است که مرور آن‌ها مايه تکامل و ترقي انسان در همه جوانب و ابعاد مختلف زندگي است، پيامبر (ص) نيز قبل به بعثت به بيست صفت برجسته متصف بود که عبارتند از: امين، راستگو، ماهر، با اصالت، شريف، والا مقام، سخنور، خردمند، با فضيلت، عبادت پيشه، بي‌اعتنا به دنيا، سخاوتمند، دلير و جنگاور، قانع، فروتن، بردبار، مهربان، غيرتمند، صبور، سازگار و نرمخو. ايشان با هيچ منجّم و کاهن و پيشگويي درنياميخت.

عضو هيأت علمي گروه قرآن و حديث دانشگاه ايلام تأکيد کرد: وجود آن حضرت پس از بعثت نيز در چهارمين آيه سوره قلم از قرآن کريم به عنوان دارنده خلق عظيم شمرده شده است؛ «وَ إِنَّکَ لَعَلي‏ خُلُقٍ‏ عَظيم‏» و جامعه امروزي ما هم بيش از پيش به اخلاق، اوصاف و آداب پيامبر(ص) نيازمند است تا بتواند به اهداف از پيش تعيين شده از خلقت انسان برسد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها