نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان های جدار مرزی ایران و عراق در دانشگاه ایلام فعالیت خود را آغاز نمود.

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، آيين آغاز بکار نخستين جشنواره فرامرزي مطبوعات، خبرگزاري ها و پايگاه هاي خبري استان هاي جدار مرزي ايران و عراق با حضور پروفسور علي‌اکبري، رئيس دانشگاه ايلام، استانداران ايلام، واسط، حلبچه، پروفسور پرويز کردواني، پدر علم کوير شناسي ايران، منتخبين مردم در مجلس شوراي اسلامي، رؤساي دانشگاه‌ها، مديران کل، اعضاي هيأت علمي و اصحاب رسانه در دانشگاه ايلام برگزار شد.

پروفسور علي‌اکبري: دانشگاه ايلام مي‌تواند پلي استوار ميان دو ملت ريشه دار ايران و عراق باشد

رييس دانشگاه ايلام گفت: سير توسعه هر جامعه‌اي با نوع و ميزان درکي که از جايگاه و نقش ارتباطات و رسانه دارد، گره خورده است.

دکتر محمد علي‌اکبري، رئيس دانشگاه ايلام  در مراسم افتتاحيه نخستين جشنواره فرامرزي مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني در ايلام، بيان نمود: بر همگان پر واضح و مبرهن است که رسانه و ابزارهاي ارتباطي به مثابه قلب تحولات جامعه و جهان امروز، سيطره‌ خود را بر همه‌ ساحت‌هاي زيست آدمي حاکم کرده‌اند.

وي افزود: رسانه‌هاي ارتباطي که عصاره تمدن بشري نام گرفته و مرزهاي پيدا و پنهان چگونه «بودن در جهان» را براي تک تک شهروندان دهکده جهاني تعيين مي‌کنند، خواه ناخواه تقدير تاريخي ما را رقم خواهند زد.

رييس دانشگاه ايلام اضافه کرد: پيشرفت روزافزون فناوري‌هاي ارتباطي جاي ابزارها و شيوه‌هاي سنتي‌تر انتقال اطلاعات را در مناسبات انساني باز کرده و هويت نويني را در ساختار و محتواي فرهنگ، اقتصاد، سياست و ديگر شئون زيست انسان شکل داده‌اند. به همين دليل، سير توسعه هر جامعه‌اي با نوع و ميزان درکي که از جايگاه و نقش ارتباطات و رسانه دارد، گره خورده است.

دکتر علي‌اکبري با بيان اينکه دو کشور ايران و عراق با بيش از 1400 کيلومتر طولاني‌ترين مرز مشترک را با هم دارند، خاطرنشان کرد: تاريخ و ميراث مشترک فرهنگي و تمدني، سرمايه‌ي گرانقدري است که ‌بايد در خدمت شهروندان دو کشور قرار گيرد تا فردايي بهتر را به ارمغان بياورد. اگر در گذشته «صداي مشترک» به «ميراث مشترک» تبديل شده چرا امروز نتوان با نقد گذشته و با تکيه بر منابع انساني و طبيعي «صدايي مشترک» را براي ساختن آينده‌اي پربار سر داد.

وي ادامه داد: در اين فرصت کم نظير و ارزشمند، سياستمدارانِ خردورز، صاحبان فرهنگ و انديشه و فعالان حوزه رسانه‌ها و مطبوعات به حکم تعهدي که نسبت به وجدان تاريخي و سرمايه‌ي عظيم معنوي ملت‌هاي خود دارند مي‌توانند تقدير تاريخي دو ملت را با نگاهي نقادانه به گذشته و اميد به آينده رقم بزنند. در اين صورت است که «ميراث مشترک» و غني گذشته مي‌تواند در ترسيم چشم‌انداز ذهني به سمت توسعه و تعالي به کار آيد، انديشه‌ها به تحرک درآيد و افق‌هاي جديدي گشوده گردد.

رييس دانشگاه ايلام يادآور شد: دانشگاه‌ها و مراکز علمي و فرهنگي به عنوان نهادهاي مولد دانايي و فناوري، منابع بي‌بديل هر گونه تحول در جوامع‌اند و در کشورهاي ما به عناون کشورهاي در حال توسعه نياز شديدتري به آموزش و پژوهش‌هاي نظري و کاربردي است تا فرايند ايجاد سرمايه‌هاي مختلف اجتماعي، سياسي و ديني با قوت بيشتري شکل گيرد و به پيش رود.

دکتر علي‌اکبري تاکيد کرد: نهاد علم و تکنولوژي همزاد نهاد رسانه و ارتباطات است و به طور طبيعي هر دو بيش از هر نهاد ديگري مي‌توانند سرمايه‌ اعتماد عمومي را افزايش دهند و حافظ ارزش‌هايي باشند که به استحکام بيشتر پيوندهاي ديرين دو ملت ايران و عراق بينجامد. دانشگاه ايلام با تکيه بر اين باور است که اهتمام و سرمايه‌ي خويش را براي ايجاد پلي استوار بين دو کشور و ملت ريشه‌دار و غني به کار گرفته است تا نمونه‌اي از تحقق اراده معطوف به دانايي و توانايي بر سرمايه مشترک آن دو باشد.

استاندار ايلام گفت: يکي از اولويت‌هاي سياست‌هاي خارجي ايران تعامل سازنده با کشورهاي همسايه بوده که عراق از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

مهندس محمدرضا مرواريد در مراسم افتتاحيه نخستين جشنواره فرامرزي مطبوعات، خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني در دانشگاه ايلام، اظهار کرد: استان‌هاي عراق هم‌مرز با ايران تعلقات قومي و فرهنگي بسيار طولاني با هم دارند که مي‌توانند در همه زمينه‌ها با هم تعامل و همکاري داشته باشند تا به توسعه برسند.

وي با بيان اينکه اين جشنواره قطعاً داراي برکات زيادي براي ايجاد ارتباط بيشتر است، افزود: دولت ايران در سياست‌هاي خارجي خود تعامل سازنده را برگزيده که اولويت آن، تعامل با کشورهاي همسايه است و بايد گفت که عراق از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

مهندس مرواريد ادامه داد: با توجه به وجود اماکن متبرکه مذهبي بين دو کشور مي‌توان تعاملات فرهنگي زيادي با هم داشته باشيم و اين موضوع مي‌تواند يک پل ارتباطي قابل ‌قبول باشد.

استاندار ايلام با اشاره به اينکه در دوران حکومت بعث، ظلم و خسارت‌هاي زيادي به استان‌هاي هم‌مرز ايران و عراق وارد شد، گفت: يکي از آن فجايع بمباران شيميايي حلبچه بود و در دوران رژيم بعث، قوم کرد فيلي 26 هزار شهيد تقديم کردند که سرچشمه آن‌ها از کردهاي فيلي ايلام بودند.

وي با بيان اينکه بعد از سقوط صدام، استکبار از دوستي بين ايران عراق به هراس افتاده و به فکر تشکيل گروهک داعش افتاد، تصريح کرد: اين گروهک خبيث به کرد، شيعه و سني رحم نمي‌کند و نبايد فراموش کرد که همين‌ها دنباله‌رو صدام هستند. 

مهندس مرواريد اضافه کرد: اگر استان‌هاي هم‌مرز ايران و عراق در همه زمينه‌ها با هم تعامل داشته باشند قطعاً رشد و توسعه در آن‌ها اتفاق مي‌افتد.

استاندار واسطرسانه‌ها مي‌توانند در توسعه و رشد ايران و عراق نقش‌آفريني کنند 

استاندار واسط گفت: رسانه‌ها مي‌تواند نقش تأثيرگذاري در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بين ايران عراق و همچنين تاثير مهمي در تصميم‌گيري‌هاي بين دو کشور داشته باشند.

آقاي مالک خلف وادي، استاندار واسط  در اين آئين در دانشگاه ايلام، اظهار کرد: استان ايلام براي برگزاري اين جشنواره سنگ تمام گذاشته‌ که جاي تقدير و تشکر دارد.

وي با بيان اينکه اهل ‌قلم و فرهنگ، نقش بسيار مهمي در ايجاد ارتباط بين دو کشور ايران و عراق دارند، افزود: رسانه‌ها مي‌تواند نقش تأثيرگذاري در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بين ايران عراق و همچنين تاثير مهمي در تصميم‌گيري‌هاي بين دو کشور داشته باشند.

خلف وادي با اشاره به اينکه رسانه‌ها مي‌توانند در توسعه و رشد ايران و عراق نقش‌آفريني کنند، اضافه کرد: تعامل و باهم بودن ايران و عراق موجب پيشرفت و توسعه استان‌هاي هم‌مرز اين دو کشور خواهد شد و رسانه‌ها در اين راستا مي‌تواند نقش مهمي ايفا کنند.

استاندار واسط عراق ادامه داد: تمدن و فرهنگ ايران و عراق زمينه لازم براي تعامل بشيتر را دارد و رسانه‌ها بايد در زمينه? اين همراهي و هم‌افزاي تلاش کنند و بايد دانست که رسانه در زندگي معاصر نقش اساسي داشته و از آن‌ها به‌ عنوان سلطه چهارم هم ياد مي‌شود.

وي گفت: وقتي رسانه‌ها کلمه حق را ترويج و گسترش دهند و مخصوصاً در روزگار ما که قدرت‌هاي غربي قدم به خاک ما گذاشته‌اند بسيار تأثيرگذار خواهند بود.

خلف وادي با تأکيد بر اينکه رسانه‌هاي دو کشور بايد همدل و يک صدا براي مقاومت کشور عراق، منطقه را از گروهاي تروريستي پاک‌سازي کنند، افزود: رسانه‌ها نقش مهمي در سالم سازي منطقه مي‌توانند ايفا کنند.

استاندار واسط با اشاره به اينکه رسانه‌ها دو کشور بايد در برابر هجمه رسانه‌هاي غربي مقاومت و حملات آن‌ها را دفع کنند، تصريح کرد: کسي نمي‌تواند نقش رسانه را کتمان کند چرا که رسانه در همه حوزه‌ها تأثيرگذار است و ما بايد بتوانيم با همکاري رسانه‌ها و مشارکت آنها، مشکلات دو کشور را برطرف کنيم.

استاندار حلبچه: جمهوري اسلامي ايران تمام‌ قد از حق مردم حلبچه دفاع کرد

آقاي عبداله محمد، استاندار حلبچه نيز دراين مراسم در دانشگاه ايلام، ضمن تشکر از برگزاري اين رويداد فرهنگي بزرگ، اظهار کرد: حلبچه رمز مظلوميت است که در نظام فاشيست رژيم بعث دچار مظلوميت‌هاي زيادي شد اما جمهوري اسلامي ايران تمام‌ قد از حق اين مردم دفاع کرد که جاي سپاسگذاري از ايران اسلامي دارد.

وي با بيان اينکه استان‌هاي همسايه عراق و ايران داراي مشترکات فرهنگي زيادي هستند، افزود: فرهنگ حلبچه متأثر از فرهنگ کرمانشاه، کردستان و ايلام است. 

استاندار حلبچه خاطرنشان کرد: اميدواريم با تعامل رسانه‌ها ارتباط بين ايران و عراق بيش از گذشته توسعه و گسترش يابد و مشکلات را حل کنند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها