نشست دکتر رضوان طلب، رئیس مرکز جذب و پاسخ به سؤالات اعضای هیأت علمی

خانه خبرها
نشست دکتر رضوان طلب، رئيس مرکز جذب و پاسخ به سؤالات اعضاي هيأت علمي

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، دکتر محمدرضا رضوان طلب، رئيس مرکز جذب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به اتفاق آقاي دکتر علي‌اکبري در محيطي صميمي با حضور رؤساي برخي از دانشگاهها و مراکز آموزش عالي استان و اعضاء هيأت علمي دانشگاه ايلام شرکت کرد و به گفتگو نشست. ايشان در اين نشست و در پاسخ به پرسش‌هاي مطرح شده از سوي برخي از حاضرين اظهار داشت: سامانه قبلي مرکز جذب، سامانه اي بود که در مقطعي فرايند جذب را پوشش مي‌داد و متقاضيان بعد از فرايند جذب و ثبت نام نمي‌توانستند نتيجه کار را از طريق سامانه پيگيري و کسب اطلاع کنند.

 

تلاش کرديم تا تمام رسيدگي‌هاي تاريک خانه‌اي حذف شوند

وي در ادامه گفت: تلاش کرديم تا تمام رسيدگي‌هاي تاريک خانه‌اي حذف شوند و تدبيري صورت گرفت تا در سامانه جديد اين معضل رفع شود. در اين سامانه، هر فرد، هر لحظه مي‌تواند از وضعيت پرونده خود باخبر شود و با کد رهگيري کسب اطلاع کند.

رئيس مرکز جذب وزارت علوم با بيان اينکه از تاريخ 95/2/15 همه تبديل وضعيت‌ها از طريق سامانه صورت مي‌گيرد، افزود: پرونده اي که براي رسيدگي به اين مرکز ارسال مي‌شود اگر کامل باشد 45 روز در مرکز جذب خواهد بود و رسيدگي به پرونده‌ها و آخرين وضعيت آن‌ها از طريق کارشناس براي متقاضي به صورت پيامک ارسال مي‌شود.

دکتر رضوان طلب در ادامه، آماري از فعاليت‌هاي مرکز جذب در خصوص پرونده متقاضيان ارائه داد و گفت: روزانه 37 پرونده از دانشگاه‌هاي مختلف به مرکز جذب ارسال و به صورت ميانگين 25رأي در مورد وضعيت صلاحيت صادر مي‌شود.

وي در خصوص رديف استخدامي اظهار داشت: رديف استخدامي هيچ ارتباطي به مرکز جذب ندارد و متولي رسيدگي به آن سازمان برنامه ريزي کشور است و مطابق برنامه پنجم مصوب شده که حدود 12 هزار رديف استخدامي به وزارت علوم داده شود که از اين تعداد 6400 رديف را از طريق مجاري قانوني به معاونت اداري و مالي و از آن جا هم به مرکز نظارت و ارزيابي واگذار و آن‌ها نيز به دانشگاه‌ها ابلاغ مي‌کنند. 

رئيس مرکز جذب وزارت علوم در موضوع رسيدگي به صلاحيت هاي علمي عنوان کرد: رسيدگي ما رسيدگي شکلي است و به کار هيئت اجرائي رسيدگي مي‌کنيم و صلاحيت فرد را گروه مربوطه تعيين مي‌کند.

 

هيچگاه به گرايش سياسي افراد نظر نداشته‌ايم

مشاور وزير علوم همچنين بيان داشت: روي صلاحيت علمي و عمومي علاوه بر اين که هيچ گير و پيچ خاصي نداريم، هيچگاه به گرايش سياسي افراد نظر نداشته‌ايم و معتقد هستيم استاد بايد در دانشگاه نقش استادي خود را بخوبي ايفا کند و اينکه وابسته به چه گروه و جناح سياسي خاصي است، مد نظر ما نيست.

وي ادامه داد: در روند احراز صلاحيت‌ها حفظ کرامت و شأنيت افراد بسيار مورد توجه است و هيچگاه سؤالي پرسيده نمي‌شود که فرد تحقير شده يا کرامت انساني او خدشه دار شود.

 

ما پيماني مشروط نداريم

رئيس مرکز جذب وزارت علوم در خصوص قرارداد برخي اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها که به صورت «پيماني مشروط» تنطيم شده و اينکه وضعيت اين افراد به چه صورت خواهد بود، گفت: ما پيماني مشروط نداريم، و اصل، همان «قراردادي» است و دانشگاه در هنگام قرارداد به افراد اطلاع رساني مي‌کند که پرونده شما به وزارت علوم ارسال شده و ممکن است جواب وزارت علوم منفي باشد. اگر جواب منفي بود قرارداد اعتبار نخواهد داشت و در مرحله بعدف در صورت تأييد وزارت علوم، وضعيت هيأت علمي از قراردادي به پيماني تبديل مي‌شود.

رئيس مرکز جذب وزارت علوم گفت: دانشگاه ايلام نيز مثل چندين دانشگاه ديگر، تعداد سي نفر عضو هيئت علمي اضافه شده است که يک نوع بداخلاقي مديريتي است که به يک معضل تبديل شده و کسي هم نيست آن را حل کند. بالاخره فردي که براي عضويت در هيأت علمي اقدام کرده روي آن برنامه ريزي کرده است و نمي‌توان به وي گفت به ما ارتباطي ندارد.

دکتر رضوان طلب گفت: بالاخره بايد اين مسئله حل شود، اما شيوه کار اين نيست که همه اين افراد قبول شوند. در قانونِ مسئوليت عمومي آمده است که اگر مسئولي خلاف کرد مسئول بعدي ضامن خلاف او نيست و دانشگاه در اين زمينه نبايد جواب بدهد، زيرا جذب هيأت علمي ضوابط خاص خود را دارد و بايد تناسب گروه و ميزان توزيع واحدهاي درسي در آن سنجيده شود و به نسبت آن، براي جذب هيأت علمي اقدام شود.

رئيس مرکز جذب ادامه داد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي نيز به مدت سه ماه فرصت دارند تا پرونده متقاضيان را بررسي و نتيجه را به مرکز جذب اعضاي هيات علمي وزارت علوم و متقاضي اعلام کنند و اين مرکز نيز در صورت تکميل بودن پرونده ارسال شده، به طور ميانگين در 28 روز نظر خود را اعلام مي‌کند.

وي با بيان اينکه در سوابق دوره مشروطي هيچ پايه اي تعلق نمي‌گيرد، خاطرنشان کرد: پايه، مختص اعضاء هيئت علمي است و فعاليت‌هاي پژوهشيِ فرد در آن دوره که به اسم دانشگاه نوشته در پرونده بعدي تبديل عضويت وي بررسي مي‌شود.

 

مسئله بورسيه‌ها به اداره بورس‌ها مربوط مي‌شود

رضوان طلب در پاسخ به مسئله سه هزار بورسيه غيرقانوني اظهار داشت: بسياري از اين افراد لياقت گرفتن اين بورسيه را داشتند و اينگونه نيست که همه آن سه هزار نفر غيرقانوني بورسيه را دريافت کرده باشند.

وي با بيان اينکه مسئله بورس هميشه با يک رانتي همراه بوده است و در صدد هستيم که اين مسئله بورسيه را حذف کنيم، ابراز داشت: در ارديبهشت سال گذشته 100 بورس داشتيم امسال هم مجبور هستيم اعلام کنيم تا در سامانه دانشگاه‌ها به 50 نفر بورس داده شود.

رئيس مرکز جذب وزارت علوم تصريح کرد: مسئله بورسيه‌ها و 3 هزار تا بورسيه به اداره بورس‌ها مربوط مي‌شود و پرونده‌هايي که صلاحيت عمومي و علمي آن‌ها مشکل داشت و به اين مرکز ارجاع داده شد، رد شدند.

 

تعهد بورس، تعهدي يک طرفه است

وي با پرداختن به اين موضوع که همچنان در برخي رشته‌ها نياز به سهميه بورسيه وجود دارد، بيان کرد: تعهد بورس، تعهدي يک طرفه است و اگر دانشگاه بخواهد بايد به عنوان عضو هيأت علمي جذب شود چون از دولت پول گرفته است اما اگر دانشگاه نياز نداشت دانشگاه هيچ تعهدي در قبال جذب فرد ندارد، چون در متن تعهد چنين چيزي نيست.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها