بررسی چالش‌های توسعه آموزش عالی با حضور دکتر میرزایی در دانشگاه ایلام

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، نشست هم انديشي بررسي چالش ها و راهکارهاي توسعه آموزش عالي استان ايلام و نقش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در پيشبرد اهداف توسعه با حضور دکتر جلال ميرزايي نماينده مردم استان ايلام در مجلس شوراي اسلامي، دکتر محمد علي‌اکبري، رئيس دانشگاه ايلام، رؤساي دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي استان، هيئت رئيسه ومديران دانشگاه ايلام دراين دانشگاه برگزار شد.

دکتر محمد علي‌اکبري، رئيس دانشگاه ضمن خير مقدم به منتخب مردم در مجلس شوراي اسلامي، رؤساي دانشگاه‌هاي استان و اعضاء هيأت علمي،با بيان اينکه 37 دانشگاه و موسسه آموزش عالي در اين استان وجود دارد، گفت: کمبود اعضاي هيأت علمي، امکانات کمک آموزشي، روند رو به کاهش جمعيت دانشجويي و کيفيت پايين و نگران کننده علمي آموزشي از مهمترين چالش هاي آموزش عالي در استان است.
دکترعلي‌اکبري اظهار کرد: نبود تناسب رشته ها با نيازهاي استان، نبود ماندگاري اعضاي هيات علمي، توسعه بي رويه مراکز آموزش عالي در کشور بويژه استان ايلام، بومي گرايي در آموزش عالي، موقعيت جغرافيايي و فاصله زياد از مرکز کشور و موقعيت نامطلوب برخي از مراکز آموزش عالي استان که باعث افزايش بسيار زياد هزينه هاي ترابري و حمل و نقل دانشجويان شده از ديگر مسائل و مشکلات اين حوزه است.
وي يادآور شد: نسبت استاد به دانشجو در اين استان يک به 61 است که با ميانگين و استاندارد مورد نظر بسيار فاصله دارد و از طرفي ميانگين دانشجو به کارمند يک به 29 است که بسيار نامطلوب و بيش از نياز است.
رئيس دانشگاه تاکيد کرد: نمايندگان مردم استان ايلام در مجلس شوراي اسلامي نقش بسيار مهمي در زمينه رفع چالش ها و مسائل حوزه آموزش عالي در استان دارند و بايد در اين زمينه پيگيري هاي لازم را انجام دهند.
دکترجلال ميرزايي، منتخب مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي ضمن تقدير از ندبير دانشگاه ايلام در برگزاري اين نشست بيان داشت: با تدابير انجام شده از جمله به نتيجه رساندن مذاکرات هسته اي، شرايط دولت پس از سال ها عادي شد و وضعيت فروش نفت به شرايط پيش از سال 1390 بازگشت بنابراين بايد خود را درگير مسائل حاشيه اي نکنيم.
وي اظهار کرد: بر اساس تحليل کارشناسان، رئيس جمهوري جديد آمريکا غيرقابل پيش بيني است و انجام هر کاري از او دور از انتظار نيست بنابراين نبايد خودمان را درگير حاشيه ها کنيم که در چند روز گذشته اتخاذ اين رويکرد در کشور مشهود بوده است.
نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: حتي اگر کشوري يا شخصي خواست ما را درگير چالش و مسائل حاشيه اي کند نبايد خودمان در داخل به سمت آن برويم و همين روند تدبير و عقلانيت در برخورد با مسائل جهاني را ادامه دهيم.
ميرزايي اضافه کرد: در گذشته بدليل برخي اشتباهات فرصت هاي گرانبهايي از دست رفت که آثار آن باعث تنگناهاي مالي براي مردم و کشور شد و اکنون بايد همه تلاش کنند اشتباهات گذشته تکرار نشود.

نبود پيوستگي برنامه ها با راهبردها يکي از مشکلات اساسي کشور است
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه راهبرد ما در کشور برنامه هاي پنج ساله توسعه است، گفت: نبود پيوستگي بين برنامه ها و راهبردها يکي از مشکلات اساسي کشور است زيرا در برنامه هاي ساليانه راهکارها و زمينه هاي تحقق راهبردها گنجانده نمي شود.
ميرزايي افزود: به عنوان مثال در حوزه آموزش عالي، توسعه علوم جديد، بين المللي شدن دانشگاه ها، جذب دانشجو از خارج، کاربردي کردن رشته ها و تقويت فضاهاي آموزشي از راهبردهاي برنامه ششم توسعه است اما در بودجه ساليانه که بايد راهبردها عملياتي شود روش و ابزار رسيدن به اين اهداف گنجانده نشده است.
وي تاکيد کرد: با توجه به نوع نگاهي که داريم و اينکه سيستم هاي آموزشي افراد را شعاري تربيت مي کنند تنها شعار مي دهيم و در مقام عمل به اين شعارها کمتر موفق مي شويم در حاليکه مفاهيم بايد در خدمت رسيدن به هدف باشد هدف را فراموش کرده و ساعت ها تنها در مورد مفهوم صحبت مي کنيم.

در کميسيون هاي مجلس به چالش هاي اساسي کشور پرداخته نمي شود
نماينده مردم ايلام، ايوان، چرداول، مهران، ملکشاهي و سيروان در مجلس شوراي اسلامي افزود: نمايندگان در کميسيون هاي مجلس تنها به مسائل و مشکلات حوزه هاي انتخابيه خود مي پردازند و کمتر به چالش هاي اساسي کشور در اين کميسيون ها پرداخته مي شود.
ميرزايي با بيان اينکه چالش هاي حوزه آموزش عالي در کشور تنها مختص يک استان نيست و سراسري است، يادآور شد: بومي گزيني به آموزش عالي ضربه زده اما در کميسيون آموزش عالي مجلس به اين مساله ورود نمي شود.
وي تاکيد کرد: بر خلاف ديگر کشورها که نگاه سيستمي و کل نگر وجود دارد ما در پرداخت به مسائل و اولويت بندي ها با مشکل مواجه هستيم و مسائل تنها به صورت موردي پيگيري مي شود که در اين موارد نيز بدليل نبود توان مالي دولت امکان حل مساله وجود ندارد.

وضعيت آموزش عالي استان ايلام بايد بر اساس آمايش اين حوزه ساماندهي شود
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: آموزش عالي در استان ايلام نياز به ساماندهي دارد و با توجه به نوع نگاه کميسيون هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي بايد خود به فکر سر و سامان دادن به وضعيت آموزش عالي آن هم بر اساس آمايش اين حوزه در استان باشيم.
ميرزايي اظهار کرد: برخي رشته ها که دانشجو ندارند حفظ آنها ضرورتي ندارد و بايد پيش از آنکه تعداد دانشجويان اين رشته ها به طور کامل قطع شود کنار گذاشته شده و رشته هاي مورد نياز بازار کار داخلي و جهاني جايگزين آنها شود.
وي در خصوص مشکلات دانشگاه هاي غيردولتي در استان ايلام نيز افزود: افرادي اقدام به راه اندازي دانشگاه هاي خصوصي مي کنند که تمکن مالي و شناخت لازم را داشته و در اين حوزه دغدغه داشته باشند.
وي اضافه کرد: اين افراد نبايد انتظار داشته باشند که در کوتاه مدت به اهداف خود برسند بلکه بايد صبور باشند زيرا افراد با فعاليت در اين زمينه ها به صورت تدريجي و آرام آرام و با تبديل شدن به يک برند آموزشي به موفقيت مورد نظر خود خواهند رسيد.

نيروهاي بومي براي جذب در پروژه هاي نفت و گاز آموزش داده مي شوند
نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي گفت: در مذاکرات با يک شرکت از زير مجموعه هاي وزارت نفت که اجراي تعدادي از پروژه هاي استان را بر عهده دارد به اين توافق رسيديم که تنها از نيروهاي بومي براي بکارگيري در اين پروژه ها استفاده شود.
ميرزايي افزود: بر اين اساس قرار است با همکاري اين شرکت و استانداري ايلام و همچنين دانشگاه هاي استان نيروهاي بومي مورد نياز اين پروژه ها آموزش هاي لازم را فرا گيرند.
وي يادآور شد: تلاش مي شود تا پيش از پايان سال جاري نشستي با روساي دانشگاه هاي استان داشته باشيم تا مقدمات ارائه آموزش هاي مورد نياز به اين افراد فراهم شود.

شايان ذکر است در اين نشست رؤساي دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي به بحث و کفتگو در خصوص موضوع جلسه پرداختند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها