دانشگاه ایلام مسائل استان را رصد می کند/دانشگاه ایلام در خدمت توسعه ی استان است.

خانه خبرها
دانشگاه ايلام مسائل استان را رصد مي کند/دانشگاه ايلام در خدمت توسعه ي استان است.

به گزارش روابط عمومي و بنقل از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه ايلام براي بررسي آخرين وضعيت آموزشي دانشگاه ايلام ميزبان معاون آموزشي اين دانشگاه بود.

دکتر «مصطفي نعمتي» با حضور در دفتر ايسنا، اظهار کرد:  آرمان همه‌ي اعضاي هيئت علمي، مسئولان و مديران دانشگاه اين است که دانشگاه ايلام به عنوان نماد آموزش عالي استان بتواند مسائل استان را رصد کند و در خدمت توسعه‌ باشد.

آخرين آمار دانشجويي در دانشگاه ايلام

وي با بيان اينکه هم‌اکنون 6800 دانشجو در دانشگاه ايلام مشغول به تحصيل هستند ، گفت: 4100 نفر از دانشجويان دختر و 2700 نفر هم پسر هستند که اين نسبت تعداد دختران به پسران در همه‌ي کلاس‌ها مشهود است.

دانشکده و 34 گروه آموزشي/ از کارداني تا دکتري

معاون آموزشي دانشگاه ايلام ادامه داد: در اين دانشگاه هم‌اکنون در 7 دانشکده ، 34 گروه آموزشي فعال به اين ترتيب وجود دارد؛ در دانشکده ادبيات و علوم انساني 8 گروه آموزشي و 30 رشته، در دانشکده الهيات 4 گروه آموزشي و 10 رشته، در دانشکده کشاورزي 9 گروه و 33 رشته ، در دانشکده فني و مهندسي 6 گروه و 9 رشته ، در دانشکده  علوم پايه 4 گروه و 16 رشته و در دانشکده پيرادامپزشکي 3 گروه و 5 رشته و در دانشکده نفت و گاز در2 گروه آموزشي و دو رشته.

نعمتي درباره مقاطع تحصيلي دانشگاه ايلام گفت: در اين دانشگاه هم‌اکنون 49 نفر دانشجوي کارداني در يک رشته ، 4480 دانشجوي کارشناسي در 35 رشته، 2089 دانشجوي ارشد در 57 رشته، 212 دانشجوي دکتري در 13 رشته مشغول تحصيل هستند.

دانشگاه ديگر فقط مسئول آموزش نيست/ کارآفريني بايد با آغاز تحصيل شروع شود

وي ادامه داد: سياست کنوني دانشگاه با تاکيد وزارت علوم بر اين است که دانشگاه‌ها از يک طرف به سمت دانشگاه‌هاي نسل سوم حرکت کنند و از طرفي با توجه به مسائل موجود در استان فعاليت تحقيقي داشته باشند که اين کار مستلزم حرکت به سمت تاسيس شرکت‌هاي دانش‌بنيان است و دانشگاه ايلام تمام امکانات خود را در اختيار کساني قرار خواهد داد که با فعاليت علمي به سمت کارآفريني و توليد ثروت بروند.

معاون آموزشي دانشگاه ايلام با تاکيد بر اينکه اين کار در گروه‌هايي مانند کشاورزي و برق شروع شده، تصريح کرد: زماني دانشگاه فقط مسئول آموزش بود و جامعه منتظر دانش‌آموخته تحصيلات عالي بود اما امروز شرايط فرق کرده و دانشجو بايد در دروان تحصيل کارآفرين باشد و فرداي دانش‌آموختگي منتظر آزمون استخدامي نباشد.

نعمتي برپايي دوره‌هاي استارت‌آپ که دوره‌ي اول آن در دانشگاه برگزار شد را مقدمه‌اي براي نهادينه کردن اين رويکرد عنوان کرد و گفت: اگر دانشجويي ايده‌اي داشته باشد مي‌تواند آن را پردازش و در قالب يک مرکز رشد تعريف کند و دانشگاه هم فضاي مناسب و تسهيلات را در اختيارش قرار خواهد داد و هرچند اين تسهيلات زياد نيست اما براي آغاز راه کفايت مي‌کند و در صورتي که آن ايده به شرکت دانش‌بنيان تبديل شود مي‌توان از کمک‌هاي معاونت فناوري رييس‌جمهور بهره برد.

از تاسيس دو شرکت دانش بنيان/ آزمايشگاه‌هاي منحصر به فرد در دانشگاه ايلام

وي از تاسيس دو شرکت دانش بنيان توسط 2 تن از اعضاي هيئت علمي دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه ايلام صرفا به دنبال مسائل تئوريکي نيست و هم‌اکنون علاوه بر آزمايشگاه‌هايي که در گروه‌هاي آموزشي وجود دارد، آزمايشگاه مرکزي دانشگاه در 30 زمينه مختلف در اختيار پژوهشگران و محققان دانشگاه و استان است.

آخرين وضعيت دانشکده‌ي نفت و گاز

معاون آموزشي دانشگاه ايلام درباره آخرين وضعيت دانشکده‌ي نفت و گاز دانشگاه گفت: براي احداث اين دانشکده وزارت نفت 2 ميليارد تومان براي تجهيز آزمايشگاه‌هاي اين دانشکده اختصاص داد و خوشبختانه برخي از اين آزمايشگاه‌ها در آستانه‌ي  بهره‌برداري و با داشتن کادر مجرب آماده‌ي دريافت نمونه هستند.

نگاه متوازن دانشگاه به تمام رشته‌ها

نعمتي با تاکيد بر اينکه نگاه دانشگاه به تمام رشته‌ها متوازن است، ادامه داد: در همه‌ي رشته‌ها پيشرفت خوبي صورت گرفته و مي‌توان گفت تمام رشته‌ها از آزمايشگاه مورد نياز برخوردارند و حتي آماده‌ي استقبال از پژوهشگران خارج از دانشگاه نيز هستند.

تاسيس دفتر ارتباط با دانشگاه

وي  با اشاره به افتتاح دفتر ارتباط با پالايشگاه در دانشگاه، گفت: برق منطقه‌اي، آب و فاضلاب و کشاورزي از جمله سازمان‌هايي هستند که هم‌اکنون با دانشگاه در ارتباط هستند.

دانشگاه ايلام در مسير بين‌المللي شدن

معاون آموزشي دانشگاه ايلام با بيان اينکه از هفته گذشته تحصيل نخستين گروه از دانشجويان عراقي در ايلام آغاز و به اين ترتيب دانشگاه در مسير بين‌المللي شدن قرار گرفت، تصريح کرد: اين روند از زمان سفر استاندار و رييس دانشگاه واسط به استان و بازديد آنان از دانشگاه کليد خورد  و در ادامه با ارتباط با بخش کرد نشين عراق و اعزام دانشجويان عراقي ادامه يافت.

نعمتي با بيان اينکه در آينده نه چندان دور از استان واسط عراق دانشجو خواهيم داشت، تصريح کرد: تعامل در اين زمينه با مناطق کرد نشين زودتر پاسخ داد و 60 نفر متقاضي شدند که مدارک آنان از وزارت علوم براي صدور ويزاي تحصيلي به  امور خارجه رفته و تاکنون براي 30 نفر ويزاي تحصيلي صادر شده است که از اين تعداد 17 نفر در رشته‌هاي ادبيات فارسي، عربي، عمران،معماري،شيمي محض،کامپيوتر و آي تي ثبت نام کرده‌اند و قطعا براي ترم بهمن تعداد بيشتري از آنان ثبت نام خواهند کرد.

مزرعه تحقيقاتي مهران به گستره‌ي 270 هکتار / مزرعه تحقيقاتي چوار در اختيار دانشجويان اين رشته قرار مي‌گيرد

معاون آموزشي دانشگاه ايلام در ادامه اظهار کرد:علاوه بر آزمايشگاه‌هاي داخل دانشگاه،دانشجويان رشته کشاورزي از مزرعه‌‌اي به وسعت270 هکتار برخوردارندو در داخل دانشگاه نيز گلخانه‌هاي استانداردي در خدمت آموزش دانشجويان است و دانشجويان رشته دامپروري نيز مي‌توانند از مجتمع دامپروري داخل دانشگاه  که داراي امکانات مناسبي است بهره‌گيرند و شرکت‌هاي خود را آنجا مستقر کنند.

وي با بيان اينکه متاسفانه در برخي سال‌ها در جذب کارمند سهل‌انگاري شده و نسبت کارمند به اعضاي هيئت علمي و دانشجو زياد است وتعداد نيروي انساني غيرمتخصص را از حالت استاندارد خارج کرده است، تصريح کرد:متاسفانه قسمت اعظم اعتبارات صرف حقوق نيروهاي غيرمتخصص مي‌شود.

پژوهشکده گياهان دارويي در آستانه‌ي افتتاح

نعمتي با بيان اينکه پژوهشکده‌ي گياهان دارويي دانشگاه تاسيس شده اما زمان زيادي براي تکميل آن به معناي واقعي وجود دارد، ابراز اميدواري کرد اين مرکز در خدمت توسعه‌ي دانشگاه قرار گيرد.

وي ادامه داد: در طول 2سال‌ گذشته دانشگاه از زواياي گوناگون رشد قابل توحهي داشته است  به عنوان مثال در سال گذشته براي 4 رشته‌ي تربيت بدني ، مطالعات فرهنگي و مهندسي شيمي در مقطع کارشناسي مجوز پذيرش دانشجو اخذ شده است.

بزرگترين گروه آموزشي

معاون آموزشي دانشگاه ايلام گفت: دانشگاه ايلام در مجموع 194 عضو هيئت علمي دارد و بزرگ‌ترين گروه آموزشي دانشگاه از نظر تعداد دانشجو و عضو هيئت علمي گروه شيمي است که در مقاطع مختلف کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتراي تخصصي دانشجو مي‌پذيرد.

آموزشکده فني مهندسي وکشاورزي دهلران؛ در آستانه‌ي افتتاح

نعمتي  گفت: خوشبخنتانه آموزشکده‌‌اي در دهلران با توجه به پتانسيل‌هاي منطقه ايجاد شده که احتمالا در صورت تحقق همکاري‌هاي استاني و وزارتي در سال آينده آماده پذيرش دانشجو در رشته‌هاي کشاورزي و نفت و گاز خواهد شد.

 

تاکنون در دانشگاه ايلام از چند پايان‌نامه دفاع شده است؟

وي با بيان اينکه تلاش ما اين است که موضوع پايان‌نامه‌ها را به سمت نيازهاي استان سوق دهيم، ادامه داد: در دانشکده الهيات تاکنون از 34 پايان‌نامه دردانشکده پيرادامپزشکي از 5 پايان‌نامه، در دانشکده ادبيات از 122پايان‌نامه‌ي ارشد و 7 پايان‌نامه  دکتري، در دانشکده‌ي فني و مهندسي از 70 پايان‌نامه و در دانشکده کشاورزي از 743 پايان‌نامه ارشد و 5 پايان‌نامه دکتري دفاع شده است.

پايان‌نامه‌‌ها ؛  مسئله‌محور يا مجوزي براي فراغت از تحصيل

معاون آموزشي دانشگاه ايلام گفت: متاسفانه در نگاه کلي پايان‌نامه‌ها فقط وسيله و مجوزي براي اخذ مدرک هستند و تاکنون نتوانسته‌اند به معناي واقعي مشکلي از مشکلات جامعه را حل يا براي مسئله‌اي راه‌حل ارائه کنند اما با رويکرد جديد دانشگاه سعي بر آن است تا اين موضوع به نحو احسن مديريت شود.

سرفصل دروس اکثر رشته‌ها؛ نيازمند بازبيني

نعمتي  در پاسخ به اين سوال ايسنا درباره‌ي اينکه چرا بسياري از سرفصل‌هاي دروس جوابگوي نيازهاي امروز علمي جامعه نيست، گفت: وزارت علوم بر اين موضوع اشراف کامل دارد و براي برخي رشته‌ها بازبيني‌هاي لازم انجام شده و رشته‌ها و بالطبع سرفصل‌هاي آن به سمت کاربردي شدن مي‌روند.

چرا بازار پايان‌نامه فروشان سکه است؟

وي درباره معضل پايان‌نامه فروشي گفت: امروز هيچ يک از مجامع علمي نمي‌توانند اين موضوع را انکار کنند چون اين گروه‌ها آزادانه در کنار دانشگاه‌ها فعاليت مي‌کنند که نمونه‌ي آن در روبروي بزرگ‌ترين دانشگاه کشور يعني دانشگاه تهران ديده مي‌شود، بنابراين بايد ريشه‌ها را بررسي کرد.

دانشجوياني که بدون زحمت در رشته‌هاي تاپ پذيرفته مي‌شوند

معاون آموزشي دانشگاه ايلام تاسيس روز افزون واحدهاي دانشگاهي با کيفيت پايين و رشد کمي بي‌رويه‌ي تعداد دانشجويان را دليل اصلي اين رويه عنوان کرد و گفت: دانشجويي که بدون کنکور يا يا شرکت در يک آزمون فرماليته در رشته‌هاي تاپ دانشگاهي پذيرفته مي‌شود مطمئنا رنج پايان‌نامه نويسي را به خود نمي‌دهد و يا به عبارت بهتر از چنان توانايي علمي برخوردار نيست که بتواند پايان‌نامه ينويسد.

آزمون ورودي راحت و پاس کردن دروس راحت‌تر!

نعمتي با طرح اين سوال که آيا دانشجويان حقوق و برق امروز ما مانند دانش‌آموختگان30 سال گذشته اهل تحليل و تحقيق هستند، تصريح کرد:جواب خير است چون آن دانشجويان رنج مطالعه و تحقيق را به خود مي‌دادند اما امروز در اين رشته‌ها دانشجويان بدون آزمون ورودي مي‌توانند وارد برخي دانشگاه‌ها شوند و متاسفانه به علت کيفيت پايين اين مراکز آموزش عالي، پاس کردن دروس راحت‌تر صورت مي‌گيرد.

دانشجوي قوي به خود اجازه نمي‌دهد پايان‌نامه بخرد

وي افزود:  بازار پايان‌نامه‌فروشان بسيار گسترده است  وتوسط افراد بي‌نام و نشان و بدون هويت هدايت مي‌شوند فلذا کنترل و ريشه‌کن کردن آن کار بسيار دشوراي است و نيازمند يک همت والا توسط دست‌اندرکاران است.

معاون آموزشي دانشگاه ايلام گفت: در کشورهاي توسعه يافته بر خلاف ايران ورود به دانشگاه در  هر رشته‌اي راحت است اما فارغ‌التحصيل شدن توانايي مي‌خواهد در حالي که متاسفانه در ايران امروز با وجود توسعه‌ي بي‌رويه دانشگاه‌ها هم ورود و هم فارغ‌التحصيل شدن کار سختي نيست و به قول دانشجويان «شب امتحان مي‌شود خواند.»

رقابت در مقاله‌نويسي معضلي دانشگاهي

نعمتي ادامه داد: متاسفانه مشکل ديگري به نام مقاله نويسي صرف در دانشگاه‌ها باب شده است، که هم دانشجويان و هم اعضاي هيئت علمي را به نوعي گرفتار خود کرده است و برخي از افراد جامعه‌ي علمي براي گرفتن ترفيع و ارتقاء حاضرند يا مقاله بخرند يا کارهاي ديکران را با اندکي تغيير به نام خود بزنند.

آيا «همانندجو» و «ايران‌داک» بازار پايان‌نامه‌فروشان را کساد مي‌کند؟

وي با تاکيد بر اينکه وزارت علوم به تنهايي نمي‌تواند با اين مشکل مقابله کند، تصريح کرد: با يک حساب سرانگشتي مي‌توان گفت براي حل اين مشکل هم‌افزايي 10 تا 15 وزاتخانه به عنوان متولي الزامي است، هر چند در وزارت علوم به تازگي نرم‌افزار «همانندجو» و «ايران‌داک» طراحي شده و  مي‌توانند مانع سرقت علمي شوند اما کارهايي بيش از اين نيار است.

در تخلفات علمي جرم تعريف و جزا تعيين شود/ لايحه‌ي وزارت علوم کي به مجلس مي‌رود؟

معاون آموزشي دانشگاه ايلام گفت: اما تنها با اين محدوديت‌ها نمي‌توان اين مشکل را حل کرد چون اين کار را بايد در اساس اصلاح کرد و اصلاح واقعي آن از طرفي نيازمند کار فرهنگي و ارتقاء جايگاه علم و دانش‌ورزي و از طرف ديگرنيازمند تعريف جرم و تعيين جزا در اين زمينه هستيم.

نعمتي گفت:رشد کمي و  بي‌رويه جذب دانشجو،عدم تناسب اين رويه با بازار کار و توسعه بي‌رويه تحصيلات تکميلي بدون توجه به زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي از جمله مشکلات کلي نظام آموزشي هستند که اميدواريم با رفتن لايحه‌ي وزارت علوم به مجلس اين مشکلات حل شود

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها