En Ar

معاون آموزشی وزارت علوم در دیدار از دانشگاه ایلام: «ساماندهی» و «مدیریت منطقه ای» دو برنامه خاص و جدی وزارت علوم است

معاون آموزشي وزارت علوم در ديدار ازدانشگاه ايلام، تأکيد کرد: ساماندهي در سه وجه، ساماندهي موسسات غير دولتي در قالب ادغام، تجميع و تغيير مأموريت، ساماندهي رشته ها و ساماندهي محتوايي در زمينه هاي مختلف و مديريت منطقه اي با دو ماموريت تصميم سازي و تصميم گيري از برنامه هاي جدي وزارت علوم است.

  نشست معاونين آموزش و تحصيلات تکميلي دانشگاه هاي منطقه پنج کشور، با حضور دکتر شريعتي نياسر، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، دکتر علي اکبري، رئيس دانشگاه، دکتر آهنچيان، مديرکل دفتر برنامه ريزي آموزش عالي، خانم دکتر شميراني، مديرکل دفتر آموزش عالي غير دولتي و دکتر نعمتي، معاون آموزش و تحصيلات تکميلي دانشگاه، عصر امروز در محل سالن جلسات حوزه رياست برگزار گرديد.

  در اين نشست، دکتر علي اکبري، رئيس دانشگاه، با خير مقدم به دکتر شريعتي نياسر و هيأت همراه و حاضرين در نشست و با ابراز خرسندي از برگزاري اين جلسه در آغاز سال تحصيلي جديد، تأکيد کرد: به دلايل مختلف دانشگاه هاي منطقه پنج کشور در سطوح مختف و از جمله در سطح رؤساي دانشگاه ها با هم  تعامل مناسب و همکاري هاي دوجانبه خوبي دارند، که اين امر نقش مهمي در پيشبرد امور در اين دانشگاه ها دارد.

 رئيس دانشگاه، با بيان اينکه عليرغم تحولات مختلف و تعيين مأموريت هاي جديد براي دانشگاه ها، همچنان آموزش جايگاه اول را دارد، بيان کرد: دانشگاه بدون آموزش معنا ندارد و خوشبختانه در چند سال اخير اهتمام خوبي براي اهميت دادن به آموزش و بازگرداندن آن به جايگاه اصلي، انجام گرفته و در همين زمينه برگزاري دهه سرآمدي آموزش يک اتفاق ميمون بود، که با برنامه هاي متنوع و متعدد در چند سال اخير در دانشگاه ايلام انجام مي گيرد.

   دکتر شريعتي نياسر، معاون آموزشي وزارت علوم، با تشکر از ميزباني خوب دانشگاه ايلام  و استقبال از پيشنهادات و نظرات مطرح شده در اين نشست، بيان کرد: نظر به اينکه شرايط جغرافيايي کشور متنوع است و هر دانشگاهي دغدغه خاص خود را در اين زمينه دارد، لذا يکسان سازي تقويم دانشگاه ها در مناطق کشور با در نظر گرفتن شرايط و مصالح دانشگاه هاي آن منطقه ضروري است.

 معاون آموزشي وزارت علوم، با بيان اينکه جايگاه کارگروه ها در حوزه ستادي معاونت آموزشي وزارت علوم تأثير گذار و مهم است، اظهار داشت: جايگاه کارگروه ها در حوزه ستادي معاونت آموزشي وزارت علوم بعنوان بازوي فکري در دوره جديد ارتقاء پيدا کرده و اختيارات زيادي به آنها تفويض شده است، که اين امر يک تحول اساسي و جهت گيرانه است و براي همين از اعضاي هيأت علمي خواستارم که نسبت به اين امر حساس بوده و در روند انتخاب اين کارگروه ها حضور فعال داشته باشند، که اين امر نيازمند جديت، اهتمام و پي گيري مديريت دانشگاه ها مي باشد.

 دکتر شريعتي نياسر، افزود: دانشگاه ها بايد اعضاي هيأت علمي را براي شرکت در اين انتخابات ترغيب کنند و با برنامه هاي متنوع زمينه شناساندن اساتيد مطرح خود در سطح کشور و در بين دانشگاه ها را فراهم نمايند.

  معاون آموزشي وزارت علوم، در زمينه سطح بندي دانشگاه هاي کشور، بيان داشت:  سطح بندي، درجه بندي نيست، بلکه بدين معناست که دانشگاه هاي همتراز در کنار هم قرار گيرند و اگر اين سطح بندي انجام نمي گرفت،دانشگاه ها براي معرفي خود به سطح بندي هاي جهاني استناد مي کردند که روند خوبي نخواهد بود.

  دکتر شريعتي نياسر، تأکيد کرد: جهت گيري وزارت علوم، اقتدار بيشتر دانشگاه هاست و عليرغم اينکه اختيارات خوبي به دانشگاه در مناطق مختلف کشور داده شده است، متأسفانه از تمامي اين اختيارات استفاده نمي شود و  براي همين خواستارم که دانشگاه هاي کشور و از جمله دانشگاه هاي منطقه پنج کشور از اختيارات موجود بيشتر استفاده نمايند.

  معاون آموزشي وزارت علوم، روند جذب هيأت علمي بصورت فعلي را داراي اشکالات متعدد عنوان کرد و گفت: متأسفانه در روند جذب اعضاي هيأت علمي معطلي زيادي صورت مي گيرد و براي تسهيل در اين امر بايد دانشگاه ها با حفظ چارچوب و رعايت آيين نامه، برنامه هاي درون دانشگاهي را در اين زمينه تعريف کنند تا اين مکانيسم اصلاح شود و روند جذب شتاب بيشتري بگيرد.

  دکتر شريعتي نياسر، با بيان اينکه موضوع «مديريت منطقه اي»  بصورت جدي از طرف وزارت علوم در حال پي گيري است، بيان داشت: طرح مديريت منطقه اي در راستاي تفويض اختيار به مناطق که مورد تأکيد ويژه  و جدي وزير علوم هم است، با تأکيد بر دو ماموريت تصميم سازي و تصميم گيري مناطق، طراحي شده که فرآيند آن در حال تکميل است و به زودي ابلاغ مي گردد.

  دکتر شريعتي نياسر، «ساماندهي» را يکي ديگر از برنامه هاي ويژه وزارت علوم  در سطح کشور عنوان کرد و بيان داشت: ساماندهي در سه وجه، ساماندهي موسسات غير دولتي در قالب ادغام، تجميع و تغيير مأموريت، ساماندهي رشته ها در سه گروه کم متقاضي، پر متقاضي و همتراز با تأکيد بر اولويت دانشگاه هاي دولتي و ساماندهي محتوايي در زمينه هاي مختلف و از جمله بازنگري در دادن مجوزه دوره هاي تحصيلات تکميلي و افزودن شاخص هاي جديد در اين زمينه انجام خواهد گرفت.

  در اين نشست دکتر نعمتي، معاون آموزش و تحصيلات تکميلي دانشگاه گزارشي از روند طرح ارتقاء توان اشتغال پذيري دانشجويان کارشناسي دانشگاه ايلام ارائه کرد و خواستار توجه ويژه معاونت آموزشي وزارت علوم در يکسان سازي تقويم دانشگاه هاي کشور، انتخاب دقيق مديران کارگروه ها در حوزه ستادي وزارت، بازنگري اجمالي رشته ها بصورت هر چهار سال يکبار و دادن اختيار به دانشگاه هاي مادر سطح سه کشور شد و ابراز اميدواري کرد که روند رو به توسعه آموزش در سطح کشور به همين منوال ادامه پيدا کند.

 در اين نشست معاونين آموزش و تحصيلات تکميلي دانشگاه هاي منطقه پنج کشور به بيان نظرات، ديدگاه ها، مشکلات و انتقادات خود پرداختند که اهم مسائل حول محور: سامندهي تقويم دانشگاه هاي کشور، دقت بيشتر در انتخاب اعضاي کارگروه هاي ستادي حوزه آموزشي وزارت علوم، توجه بيشتر به مهارت افزايي دانشجويان کارشناسي، بازنگري در آيين نامه استعدادهاي درخشان، برنامه ريزي دروس عملي مبتني بر مهارت افزايي، بازنگري درنحوه ارائه دروس اختياري، نظارت بيشتر گروه هاي آموزشي بر دروس عملي وت وجه بيشتر به دانشگاه هاي مادر سطح سه مطرح گرديد، که دکتر شريعتي، دکتر آهنچيان و خانم دکتر شميراني بصورت مفصل پاسخ هاي لازم را ارائه کردن و با استقبال از بعضي از اين پيشنهادات و راهکاره، بر پي گيري جدي آنها در کمسيون برنامه ريزي معاونت آموزشي وزارت علوم تأکيد کردند.

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها