دبیر علمی دومین کنفرانس بین المللی گرد و غبار: هدف اصلی ما فراهم‌ سازی فرصت تبادل تجربه بین محققان ایرانی و سایر کشورهای جهان برای مقابله پدیده گرد و غبار است

خانه خبرها
دبير علمي دومين کنفرانس بين المللي گرد و غبار: هدف اصلي ما فراهم‌ سازي فرصت تبادل تجربه بين محققان ايراني و ساير کشورهاي جهان براي مقابله  پديده گرد و غبار است

هدف اصلي  از برگزاري دومين کنفرانس بين المللي گرد و غبار، فراهم‌ سازي فرصت تبادل تجربه بين محققان ايراني و ساير کشورهاي جهان براي مقابله   با پديده گرد و غبار است.

    به گزارش روابط عمومي دانشگاه، دکتر نورالدين رستمي عضو هيأت علمي دانشکده کشاورزي و دبير علمي دومين کنفرانس بين المللي گرد و غبار، درباره  علل اهداف دانشگاه ايلام براي برگزاري اين کنفرانس، اظهار داشت: کشور ايران در معرض وقوع پديده گرد و غبار هم در مقياس محلي و هم در مقياس منطقه‌ اي و جهاني قرار دارد و  مناطق غربي کشور به دليل موقعيت جغرافيايي و اقليمي و نزديکي به بيابان ‌هاي کشورهاي مجاور مانند عراق، سوريه، اردن، يمن و عربستان، بيشتر در معرض سامانه‌ هاي گرد و غبار هستند. مطالعات نشان مي ‌دهد، خصوصيات پديده گرد و غبار در سا ل‌هاي اخير از قبيل غلظت و اندازه ذرات معلق، تداوم، وسعت و زمان متفاوت بوده و بسيار بيشتر از طوفان ‌هاي گرد و غبار گذشته است و اين وضعيت سبب نگراني ‌هاي بسياري در حوزه‌ هاي انساني و محيطي شده است.

     

     دکتر رستمي، تأکيد کرد: در بخش غربي و جنوب غربي ايران اين پديده اثرات مخرب‌ تري داشته و در کوتاه‌ مدت اثرات نامطلوبي بر محيط‌ زيست، اقتصاد و سلامت ساکنين استان ‌هاي درگير با اين پديده و به ويژه شهرها و استان ‌هاي مرزي غرب و جنوب غربي کشورمان همانند خوزستان و ايلام داشته است.

     دبير علمي دومين کنفرانس بين المللي گرد و غبار، در توضيح آسيب هاي اين پديده در استان ايلام، اظهار کرد: استان ايلام در غربي ‌ ترين نقطه ايران با وسعت 20150 کيلومترمربع، داراي مناطق خشک و بياباني نظير مهران و دهلران در جنوب استان است که جزء کانون‌ هاي دائمي و مهم توليد گرد و غبار به شمار مي ‌رود. اين استان داراي 420 کيلومتر مرز مشترک با کشور عراق بوده و همواره از سوي اين کشور در معرض طوفان ‌هاي بزرگ گرد و غبار مي ‌باشد. به همين جهت، طي ساليان اخير صدمات انساني (بيماري ‌هاي تنفسي، چشمي، پوستي و رواني)، زيست ‌محيطي (خشکيدگي درختان بلوط، کاهش محصولات کشاورزي و دامي)، اقتصادي (صدمه به تأسيسات، قطعي برق و آب) و اجتماعي (مهاجرت نيروي انساني از استان) فراواني به استان ايلام وارد شده است.

      دکتر رستمي، در توضيح اقدامات دانشگاه ايلام براي مقابله با اين پديده، گفت : جامعه دانشگاهي استان از آغاز، به اين پديده توجه جدي نموده و با تشکيل کميته ‌اي پژوهشي بنام «کميته تحقيقات گرد و غبار دانشگاه ايلام» درصدد بررسي و ارائه راهکار علمي برآمده است. اين کميته در سال 1391 به ‌عنوان اولين گروه تحقيقاتي در کشور با هدف استفاده از پتانسيل ‌هاي تحقيقاتي دانشگاهي و اعضاء هيأت ‌علمي مجرّب (20 عضو هيأت‌ علمي تمام‌ وقت، با تخصص‌ هاي مختلف) جهت آسيب ‌شناسي، بررسي راهکارهاي پيشگيري و کنترل قطعي طوفان گرد و غبار تشکيل گرديد؛ بنابراين دانشگاه ايلام با احساس مسئوليت در قبال پديده گرد و غبار، پيشنهاد برگزاري دومين همايش بين‌ المللي گرد و غبار را ارائه نموده تا با همکاري سازمان ‌هاي ملي و بين‌المللي و دانشگاه ‌هاي داخلي و خارجي از قبيل کشور عراق اين مجمع علمي را برگزار نمايد. در همين راستا با توجه به انعقاد تفاهم ‌هاي علمي تحقيقاتي بين دانشگاه ايلام و دانشگاه‌ هاي عراق، مي ‌توان از مشارکت اين دانشگاه ‌ها در برگزاري اين کنفرانس استفاده نمود.

     دبير علمي دومين کنفرانس بين المللي گرد و غبار، افزود: دانشگاه ايلام با حضور و بررسي رئيس دانشکده کشاورزي در اولين همايش بين‌المللي گرد و غبار در دانشگاه شهيد چمران اهواز علاوه بر استانداردهاي رايج درصدد است برنامه‌ هاي زير را به همايش قبلي اضافه نمايد:

- جلب مشارکت فعال دانشگاه‌هاي کشور عراق

- توجه بيشتر به تبعات صنعتي و امنيتي در کنار ابعاد زيست‌محيطي و اجتماعي پديده گردوغبار.

- بازديد از کانون‌هاي مولد گردوغبار در استان و معرفي طرح‌هاي موفق در استان.

- تأکيد بر معرفي طرح‌هاي جديد در مهار ريزگردها به عنوان اولويت همايش.

- جلب مشارکت سازمان‌هاي بين‌المللي.

- مشارکت جدي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در اجراي همايش.

- جلب مشارکت سازمان ‌هاي مردم ‌نهاد (سمن ‌ها) در برگزاري همايش.

      دکتر رستمي، اضافه کرد: اين کنفرانس در سه محور اصلي عوامل پيدايش و گسترش پديده گرد و غبار، پيامدهاي ناشي از گرد و غبار و راهکارهاي مقابله با اين پديده و با هدف فراهم‌ سازي فرصت تبادل تجربه بين محققان ايراني و ساير کشورهاي جهان در تاريخ 5 تا 7 ارديبهشت ‌ماه 1397 در دانشگاه ايلام برگزار مي‌ گردد؛ بنابراين از همه متخصصين، اساتيد، محققين، دانشجويان، سازمان‌ ها، شرکت ‌ها و بخش‌ هاي غيردولتي و سمن ‌ها دعوت به عمل مي‌ آورد که يافته ‌هاي خود را در خصوص گرد و غبار ارائه نموده و در بحث ‌هاي علمي شرکت نمايند.

     دبير علمي دومين کنفرانس بين المللي گرد و غبار ابراز اميدواري کرد، برگزاري اين همايش بين‌المللي فرصت خوبي براي محققين و کارشناسان کشور و ساير نقاط دنيا به منظور ارائه نقطه نظرات، دانش فني و تبادل اطلاعات در زمينه ‌هاي مختلف مرتبط با پديده گرد و غبار باشد. همچنين با برگزاري اين همايش در ايلام، پيشنهادات و راهکارهاي عملي جهت کاهش خسارت، پيشگيري و کنترل هميشگي طوفان گرد و غبار در استان ايلام ارائه گردد.

ضمناً سايت اين همايش به آدرس icd2018.ilam.ac.ir آماده دريافت مقالات محققين عزيز مي باشد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها