پیام سرپرست وزارت علوم به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها و مراکزآموزش عالی

خانه خبرها
پيام سرپرست وزارت علوم به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد دانشگاهها و مراکزآموزش عالي

دکتر سيد ضياءهاشمي ، سرپرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در پيامي به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي کشور، نهادينه شدن ايده "دانشگاه به مثابه کانون گفت و گوي ملي و ائتلاف اجتماعي" را از جمله راهبردهاي اساسي اين وزارتخانه در دوران جديد توصيف کرد.

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، متن کامل پيام دکتر هاشمي بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

فرارسيدن بهار علم و دانش را به خانواده بزرگ آموزش عالي کشور، استادان، پژوهشگران، فناوران، کارکنان و دانشجويان گرامي و به ويژه پذيرفته شدگان جديد دانشگاه‌ها صميمانه تبريک مي­گ ويم.

همچنين بر خود لازم مي دانم به نمايندگي از جامعه دانشگاهيان، از زحمات بي‌دريغ مسئولان آموزش عالي کشور در ساليان گذشته تشکر و قدرداني نمايم.

فرصت را غنيمت مي‌دانم تا به بهانه شروع سال جديد تحصيلي، نکاتي چند را با دانشگاهيان عزيز در ميان بگذارم:

?- دانشگاه در ايران از زمان تاسيس همواره يکي از کانون‌هاي مهم تحولات جامعه ايراني در عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي،اقتصادي و سياسي در دوران‌هاي مختلف تاريخ بوده‌است و بر همين مبناست سخن بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني )ره) که فرمودند: «دانشگاه مبدا همه تحولات است» و از همين روست که رهبر معظم انقلاب نيز به دانشگاه‌ها عنايت ويژه دارند و مسائل آن را با دقت پيگيري مي‌نمايند.

?- در طول چهار دهه گذشته آموزش عالي، فراز و نشيب‌هاي فراواني را از سرگذرانده است و به توفيقات چشمگيري نيز دست يافته است. گسترش چندين برابري نسبت دانشجويان و فارغ التحصيلان آموزش عالي و به تبع آن درج نام بلند کشورمان به عنوان يکي از پيشتازان توليد علم در جهان و نيز افزايش آگاهي‌هاي سياسي، اجتماعي و شهروندي مردم از جمله اين توفيقات است. اما نظام بزرگ آموزش عالي کشور با بيش از چهار ميليون دانشجو، با مسائل و چالش‌هايي نيز روبروست که وظيفه ما و شما گام برداشتن در جهت حل آنهاست. مهم ترين اين وظائف ارتقاي منزلت و سرمايه اجتماعي دانشگاه ، تقويت مرجعيت نهاد علم در تصميم‌گيري و مشارکت در حل مسائل کشور است. اهتمام به ارتقاي کيفي، تقويت انگيزه‌هاي تحصيلي و ‌اميد دانشجويان به آينده، مديريت و کنترل مهاجرت نخبگان، برنامه ريزي و تدبير لازم براي مسائلي از قبيل مدرک‌گرايي و بيکاري فارغ‌التحصيلان ضرورت فعلي ماست.

?- دانشگاه در ايران اسلامي بايد پيشتاز تحقق اهداف انقلاب اسلامي باشد. اگر آرمان‌ها و اهداف اصلي و مورد وفاق انقلاب را استقلال، آزادي و عدالت بدانيم، مطابق اين آرمان‌ها بايد به سمت دانشگاه‌هايي مستقل، عدالت محور و عدالتخواه،آزاد و آزادانديش پيش برويم. يعني در وهله اول اين ويژگي‌ها بايد در دانشگاه‌ها نهادينه و محقق شوند و در گام بعد و برمبناي آن، از دانشگاه و دانشگاهيان انتظار داشته باشيم که در سطح جامعه پيگير تحقق اين آرمان‌ها باشند.

يکي از اصلي‌ترين انتظارات ما از دانشگاه، توليد دانش و رشد فناوري براي حل مشکلات و تحقق استقلال و اعتلاي کشور است. دانشگاهي مي‌تواند باني و باعث استقلال کشور باشد که به طريق اولي از موهبت استقلال برخوردار باشد. الگوي آموزش عالي در جوامع پيشرفته نيز همين است: دانشگاه محترم، مستقل، مقتدر و سربلند.

از سوي ديگر دانشگاه مهد عدالت طلبي و آزادي‌خواهي است. رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز بارها بر نقش دانشگاه در پيگيري عدالت و آزادي تاکيد کرده‌اند. اما امروز بايد ديد دانشگاه‌هاي ما به لحاظ تحقق عدالت و آزادي چه وضعيتي دارند؟ آيا توانسته‌ايم به يک نظام آموزش عالي مبتني بر عدالت و انصاف دست پيدا کنيم؟ شاخص‌هاي عدالت پروري در روند جذب دانشجو، جذب استاد و توسعه کمي و کيفي آموزش عالي رعايت شده است؟ آموزش عالي ما توانسته است امکانات و امتيازات خود را بر مبناي صلاحيت و شايستگي در ميان اقشار گوناگون جامعه توزيع کند؟ از طرف ديگر آيا توانسته‌ايم آزادانديشي و آزاديخواهي را در دانشگاه نهادينه کنيم؟ آيا دانشجو و استاد دغدغه‌مند و متعهد ما مي‌توانند آزادانه ما را نقد کنند و معايب ما را پيش چشم مان بياورند؟ و آيا مي‌توانند به عنوان متخصصان و صاحبنظران و نخبگان کشور دغدغه‌هاي خود را بدون لکنت به گوش ما برسانند؟ بديهي است به ميزاني که براي دانشگاه استقلال، عدالت و آزادي بخواهيم مي‌توانيم از آن انتظار استقلال افزايي، عدالتجويي و آزادانديشي داشته باشيم.

?- دولت تدبير و اميد به دليل اهميتي که براي نقش دانشگاه و نظام نخبگان در پيشرفت امور کشور قائل بوده، در حد توان خويش کوشيده است که روندهاي اصلاح گرانه و اميدآفرين را در جهت رفع کاستي‌ها و جبران نقائص اين حوزه پي بگيرد و در چهار سال گذشته نيز در اين راستا گام برداشته است و بايد با شتاب و جديت بيشتر گام هاي بعدي را نيز بردارد. بر اين اساس برخي اقدامات راهبردي در حوزه‌هاي آموزش، پژوهش و فناوري، و فرهنگي و اجتماعي بايد در دستور کار جدي قرار گيرند. تلاش براي تقويت دوره‌هاي باکيفيت آموزشي و رشد سهم آنها در آموزش عالي بر مبناي نيازهاي صنعت و جامعه و در جهت افزايش کارآفريني، تقويت زيرساخت هاي پژوهشي و حمايت از پژوهشگران در جهت توليد علم و فنآوري، نهادينه شدن ايده «دانشگاه به مثابه کانون گفت و گوي ملي و ائتلاف اجتماعي» در جهت افزايش هويت ملي و بالابردن همبستگي اجتماعي، تسهيل آزادانديشي و نقادي و نيز تقويت قانونگرايي از جمله اين راهبردهاي اساسي به شمار مي‌آيند.

?- دستيابي به اهداف ياد شده و بازرساندن دانشگاه به جايگاه شايسته آن در کشور، مستلزم همگرايي و همکاري همه افراد، نهادها و جريان‌هايي است که به پيشرفت و اعتلاي ايران اسلامي مي‌انديشند و يقينا وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اين راه نيازمند همراهي تمامي ارکان جامعه و حاکميت است تا از طريق پيوند و گفت‌وگو ميان تمام گروه‌ها، بتوانيم شرايط را براي حل مسائل اساسي کشور فراهم کنيم و دانشگاهي بسازيم که نه تنها مساله نيست بلکه راه حل مسائل است. دانشگاهي که براي مردم توسعه، آسايش، رفاه، صلح و معنويت به ارمغان مي‌آورد.

در پايان فرصت را مغتنم شمرده ودر هفته دفاع مقدس ، به روان پاک شهداي گرانقدر به ويژه شهداي جهاد علمي و دانشگاهي درود مي فرستم و اطمينان دارم که دانشگاهيان سرافراز ضمن تداوم راه پر فروغ اين شهيدان، از هيچ کوششي در جهت افتخارآفريني براي اين مرز و بوم فروگذار نخواهند کرد.

اميدوارم با استعانت از الطاف الهي، رهنمودهاي مقام معظم رهبري، پشتيباني دولت محترم و همکاري‌هاي ارزنده جامعه علمي و دانشگاهي کشور بتوانيم گام­هاي موثرتري در ارتقاي نظام آموزش عالي ايران اسلامي تا رسيدن به قله بلند مرجعيت علم و فناوري در منطقه و جهان برداريم.

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها