وزیر علوم، تحقیقات و فناوری : صنعت فضایی ایران در آستانه جهش است

خانه خبرها
وزير علوم، تحقيقات و فناوري : صنعت فضايي ايران در آستانه جهش است

درپيام وزير علوم ، تحقيقات و فناوري به چهاردهمين كنفرانس انجمن هوافضاي ايران عنوان شد : صنعت فضايي در آستانه يك جهش قرار گرفته و اگر سازوكارهاي آن فراهم شود در سال‌هاي آتي اين فناوري كه غرور ملي را نيز تقويت مي‌كند، كشور را به قله‌هاي رفيع‌تر فضايي خواهد رساند. 

 به گزارش خبرنگار روابط عمومي دانشگاه،  متن کامل پيام دکتر محمد فرهادي  به چهاردهمين كنفرانس انجمن هوافضاي ايران که در سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران  در حال برگزاري است  به شرح ذيل است :  فناوري‌هاي مختلف هوافضا از جمله آخرين پيشرفت‌هاي بشر در علوم و فنون است و همان‌طور كه در سند جامع توسعه هوافضاي كشور مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي آمده است، اين فناوري كاملاً دانش بنيان بوده و از منظر اسناد بالادستي به عنوان يكي از اهداف بخش نظام علم و فناوري مي‌باشد كه نقش مؤثري در توسعه ديگر فناوري‌هاي اولويت‌دار كشور دارد. 

 در بخش فضا در حال حاضر بيش از 50 كشور دنيا داراي ماهواره مستقل بوده و 9 كشور همسايه جمهوري اسلامي ايران داراي ماهواره مستقل در فضا مي‌باشند. درآمدزايي 300 ميليارد دلاري اين فناوري نشان از توسعه روزافزون آن در حوزه‌هاي مختلف، نظامي و غيره نظامي دارد. البته جمهوري اسلامي ايران با پرتاب ماهواره اميد و استقرار آن در فضا،  جزء ده كشور داراي فناوري ساخت و پرتاب ماهواره مي‌باشد. 

فعاليت‌هاي بخش فضا، حوزه‌هاي آموزش و پژوهش را در بر مي‌گيرد كه وزارت علوم تحقيقات و فناوري با توسعه رشته‌ها و دانشكده‌هاي هوافضا در سه دهه اخير زيرساخت‌هاي علمي را در كشور فراهم نموده است بگونه‌اي كه بسياري از فعاليت فضايي كشور در دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي از جمله سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران انجام شده و يا در حال انجام مي‌باشد.

 دستيابي جمهوري اسلامي ايران به فضا و پرتاب موفقيت‌آميز چند ماهواره و ارسال موجود زنده به فضا، نشانگر عمق پيشرفت‌هاي كشور در اين حوزه است كه با توجه به گذشت حدود 20 سال از اولين "كنفرانس فضايي و كشورهاي در حال توسعه" كه در سال 1374 در سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران برگزار شد، بيانگر آن است كه صنعت فضايي در آستانه يك جهش قرار گرفته و اگر سازوكارهاي آن فراهم شود در سال‌هاي آتي اين فناوري كه غرور ملي را نيز تقويت مي‌كند، كشور را به قله‌هاي رفيع‌تر فضايي خواهد رساند. 

اگر به رشد سريع مخابرات ماهواره‌اي، مشاهده زمين از فضا، ناوبري، مسائل زيست محيطي و پيش بيني زلزله از طريق سامانه‌هاي فضايي توجه شود، لزوم سرمايه‌گذاري هر چه بيشتر در اين حوزه مورد تأكيد قرار خواهد گرفت. 

در اين زمينه وزارت علوم تحقيقات و فناوري نگاه ويژه‌اي به حوزه تحقيقات فضايي دارد كه اميدواريم دانشمندان و محققان اين حوزه با فعاليت‌هاي مضاعف، براي پيشرفت كشور تلاش كنند و وزارت علوم نيز مساعي خود را براي اين حركت بكار خواهد گرفت. 

برخي از موفقيت‌هاي وزارت علوم در حوزه فضا شامل: طراحي و ساخت ماهواره مخابراتي مصباح كه حرفه‌اي‌ترين ماهواره ساخته شده در كشور مي‌باشد، هم‌چنين ماهواره‌هاي دانشجويي نويد و اميد ساخت دانشگاه علم و صنعت ايران، ماهواره "آت ست" دانشگاه صنعتي اميركبير و ماهواره "شريف‌ست" دانشگاه صنعتي شريف هر كدام تكميل‌كننده بخشي از زنجيره فناوري فضايي مي‌باشند.

ماهواره زلزله‌شناسي آيات كه در سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران در حال انجام است يكي ديگر از فعاليت‌هاي وزارت علوم در حوزه فضايي است.  

تربيت چند هزار نيروي انساني در دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي كشور در مقاطع مختلف تحصيلي از ديگر فعاليت‌هاي وزارت علوم در حوزه فضا است. در بخش هوايي و هوانوردي نيز وزارت علوم فعاليت‌هاي گسترده‌اي در سه حوزه: تربيت نيروي انساني، تهيه و تأمين تجهيزات مورد نياز و  راه‌اندازي آزمايشگاه‌هاي تخصصي مرتبط و انجام طرح‌هاي تحقيقاتي و صنعتي مختلف داشته است. 

با عنايت به اهداف و راهبردهاي كلان در حوزه هوايي و هوانوردي در سند جامع توسعه هوافضاي كشور، بدليل نهادينه شدن حمل و نقل هوايي در جامعه و ضرورت توسعه پايدار فناوري‌هاي هوايي، وزارت علوم به اين بخش بعنوان يك ضرورت جامعه نگاه مي‌كند، چرا كه مختل شدن حمل و نقل هوايي آسيب جبران‌ناپذير به بخش‌هايي از كشور خواهد زد و لذا در اين كنفرانس مهم كه بحمدالله تاكنون بطور مستمر 14 دوره آن برگزار شده بايد براين نكته تأكيد شود كه دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي و تحقيقاتي با ايجاد سازوكارهاي مناسب شرايطي فراهم آورند كه صنعت هوايي كشور از وابستگي خود كاسته و شرايطي فراهم گردد كه بحول و قوه الهي، بتوانيم برچالش‌هايي از قبيل تحريم غلبه كنيم. 

حجم عظيم نيروي انساني و تجهيزات و امكانات بايد به گونه‌اي در اختيار صنعت هوايي كشور قرار گيرد كه متوليان اين صنعت، با تكيه بر توان داخلي بتوانند گام‌هاي موثري در خودكفايي اين صنعت بردارند. 

در پايان از دانشمندان، پژوهشگران، دانشجويان و تمامي حضار گرامي بابت مشاركت و حضور آنان در اين كنفرانس سپاسگزاري نموده و اميدوارم موضوعات علمي مورد بحث، در طول برگزاري اين كنفرانس 3 روزه مفيد واقع شود.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها