سالروز بازگشت آزادگان سلحشور به میهن گرامی باد

خانه خبرها
 سالروز بازگشت آزادگان سلحشور به ميهن گرامي باد

بازگشت آزادگان سلحشور

روز 26 مرداد سال 1369، ميهن اسلامي شاهد حضور آزادگان سرافرازي بود که پس از سال ها اسارت در زندان ها و اسارتگاههاي مخوف رژيم بعث عراق، قدم به خاک پاک ميهن اسلامي خود گذاشتند. در اين ميان ستاد رسيدگي به امور آزادگان که در 22 مرداد 69 تشکيل شده بود و به تبادل انبوه اسرا پرداخت. اين ستاد با مساعدت و همراهي ديگر دستگاه ها، تبادل حدود چهل هزار آزاده را با همين تعداد اسير عراقي انجام داد.

آزادگان، با ايمان راسخ خود در برابر همه فشارهاي جسمي و روحي دشمنان ايستادند و روابط اجتماعي جامعه کوچک اردوگاهي خود را بر پايه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شکنجه هاي مزدوران بعث هراسي به خود راه ندادند. آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضي ترين کسان به قضاي الهي بودند. اينان سينه هايي فراخ تر از اقيانوس داشتند که از همه جا و همه کس بريده و به خدا پيوسته بودند، آزاده ناميده شدند چون از قيد نفس و نفسيات رهايي يافته بودند. 

و امروز يادآور بازگشت غرور آفرين مردان و زنان آزاده اي است که پس از تحمل سال ها شکنجه و دوري از عزيزان خويش، به وطن بازگشتند و به انتظار ميليون ها ايراني پايان دادند. در اين روز، شکيبايي مادران، پدران، همسران و فرزندان اين آزاد مردان به بار نشست و سال هاي نگراني و شوق ديدار به پايان رسيد  و وعده الهي تحقق يافت: «و بشر الصابرين».

نه تنها استقامت آزادگان در اردوگاه هاي دژخيمانه رژيم بعث، بلکه صبر و پايداري خانواده هاي اين عزيزان ستودني است. عرصه پر برکت دفاع مقدس، صحنه حضور مردان و زنان با ايماني بود که با پيروي از تعاليم عاليه اسلام و تحت رهبري حکيمانه حضرت امام خميني (ره) توانستند حماسه اي به يادماندني و جاودان از خود به بادگار بگذارند. اينان اگر چه در بازگشت از اسارت، مقتدا و امام خويش را نديدند، اما با نايب بر حق وي ميعادي هميشگي بستند و بر عهد خويش با خون شهيدان پايبند ماندند. آزادگان دلاور و سرافراز با الهام از مکتب انسان ساز اسلام و سيره ائمه اطهار و با درس گرفتن از زندگي انقلابي و حماسه ساز حضرت زينب (س) که اسوه صبر و پايداري بود، توانستند دوران دشوار اسارت را پشت سر نهند و شکوه مقاومت و سرافرازي را بر صحيفه درخشان ايران اسلامي ثبت کنند. بي شک سال ها محروميت اين سرو قامتان تاريخ باعث شد که آنان امروز بيش از هر فرد ديگري در مسير سبز موفقيت گام بردارند و الگو، اسوه و افتخار ميهن خويش باشند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها