نخستین جلسه‌ی شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های استان

خانه خبرها
نخستين جلسه‌ي شوراي هماهنگي فعاليت‌هاي فرهنگي دانشگاه‌هاي استان

رييس دانشگاه ايلام گفت: اين نکته که در خصوص اداره‌ي دانشگاه‌ها در جايگاهي فراتر از وزارتين تصميم‌گيري مي‌شود، نشان مي‌دهد جايگاه دانشگاه فراتر از سياست و دولت‌ها است و در واقع مرتبه‌اي مربوط به‌نظام است.

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، نخستين جلسه‌ي شوراي هماهنگي فعاليت‌هاي فرهنگي دانشگاه‌هاي استان ايلام با حضور مسئولان فرهنگي دانشگاه ها  در دانشگاه ايلام برگزار شد،

دکتر محمد علي اکبري رئيس محترم دانشگاه ايلام  در نخستين جلسه‌ي شوراي هماهنگي فعاليت‌هاي فرهنگي دانشگاه‌هاي استان اظهار کرد: حوزه‌ي فرهنگي در دانشگاه‌ها يک عرصه‌ي ويژه و بااهميت مضاعف است زيرا علاوه بر جايگاه والاي فرهنگ و دانشگاه، حوزه‌ي فرهنگي به‌خصوص در دانشگاه‌ها از يک‌سو از تنوع ذاتي برخوردار است و درواقع با افرادي با سلايق و علايق متفاوت سروکار دارد و از سوي ديگر تنها روش کارآمد و صحيح در اين حوزه روش اقناعي است.

وي با اشاره به جايگاه دانشگاه در نظام اداري و اجرايي کشور تصريح کرد: اين نکته که در خصوص اداره‌ي دانشگاه‌ها در جايگاهي فراتر از وزارتين تصميم‌گيري مي‌شود، نشان مي‌دهد جايگاه دانشگاه فراتر از سياست و دولت‌ها است و در واقع مرتبه‌اي مربوط به‌نظام است.

رييس دانشگاه ايلام تأکيد کرد: دانشگاه وظيفه دارد نيروي انساني متناسب با نيازهاي کشور و نظام تربيت کند و دولت‌ها از هر فکر و جرياني که هستند نبايد دنبال تحميل سليقه و مشي خود بر کليت دانشگاه باشند و وظيفه دارند شرايط را براي فعاليت همه‌ي سليقه‌ها در دانشگاه فراهم نمايند و اينکه در چند سال گذشته فقط يک‌صدا در دانشگاه شنيده مي‌شد دور از شأن و واقعيت‌هاي دانشگاه بود.

وي با انتقاد از وجود فضاي تک‌قطبي و تک‌صدايي سال‌هاي اخير دانشگاه‌ها گفت: چنين شرايطي قطعاً آسيب‌هاي خود را داشته است و اکنون ما بايد تلاش کنيم که دانشگاه در زير چتر نظام امکان ظهور و بروز همه‌ي صداها و سليقه‌هايي که خود را در چارچوب نظام تعريف مي‌کنند فراهم نمايد.

دکتر علي‌اکبري تصريح کرد: حوزه‌ي فرهنگ نيز همانند آموزش بايد نيروها و افراد را متناسب با نيازهاي کشور و نظام تربيت کند و نه براي يک جريان يا سليقه‌ي خاص و اگر روز اين اتفاق در دانشگاه بيفتد که يک‌صدا در دانشگاه مسلط شود و بقيه صداها را کنار بگذارد آن روز کار دانشگاه تمام مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه برخي مي‌گويند نمي‌شود صداهاي مختلف در کنار هم بنشينند و باهم کار کنند گفت: آتش‌سوزي‌هاي اخير در جنگل‌هاي ايلام و حضور و همکاري دانشجوياني از سليقه‌هاي مختلف و در کنار هم نشان داد که موضوعات بسياري وجود دارد که همه مي‌توانيم در کنار هم قرار بگيريم و با همدلي و هم‌زباني کار کنيم.

رييس دانشگاه ايلام تصريح کرد: مسئولين دانشگاه‌ها بايد آستانه تحمل خود را در فعاليت‌هاي فرهنگي بالا برند زيرا رونق در فعاليت‌هاي فرهنگي با مسائل انضباطي و آسيب‌هاي دانشجويي رابطه معکوس دارد و هر چه حوزه‌ي فرهنگ شکوفاتر باشد مسائل و مشکلات در محيط‌هاي دانشجويي نيز کمتر خواهد بود و برعکس با رکود و رخوت در فعاليت‌هاي فرهنگي شاهد افزايش آسيب‌هاي مختلف در بين دانشجويان خواهيم بود.

دکتر علي‌اکبري با بيان اينکه رسالت حوزه‌ي فرهنگي در دانشگاه‌ها تربيت جوانان شايسته و خوب در طراز نظام اسلامي است، گفت: استقبال دانشجويان از مراسم اعتکاف و ديگر برنامه‌هاي مذهبي نشان مي‌دهد که جامعه دانشگاهي ما جامعه‌اي دين‌مدار است و حتي سطح دين‌داري در اين بخش بالاتر از ديگر بخش‌هاي اجتماعي است.

وي با انتقاد از برخي تصويرسازي‌هاي نادرست از فضاي دانشگاهي گفت: البته در هر حوزه‌اي ممکن است چند نفر نيز خطا کنند و ما نبايد خطاي اين چند نفر را به‌کل مجموعه تعميم دهيم و الحمدالله جامعه‌ي دانشگاهي ما به قول شهيد چمران که مي‌گفت انسان عالم تعهد هم دارد جامعه‌اي متخصص و متعهد است.

رييس دانشگاه ايلام با تأکيد بر ضرورت هماهنگي دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي در برگزاري فعاليت‌هاي فرهنگي گفت: اجراي طرح‌هاي فرهنگي مشترک ازجمله راه‌کارهايي است که مي‌تواند به ارتقاء جايگاه دانشگاه‌ها در استان کمک کند و به‌عنوان نمونه در اربعين پيش رو مي‌توان به‌جاي کارهاي کوچک و جزيره‌اي موکب دانشگاهيان استان را به‌صورت مشترک داير نمود.

دکتر علي‌اکبري ضمن اشاره به لزوم تقويت کانون‌هاي فرهنگي و انجمن‌هاي علمي دانشگاه تأکيد کرد: سياست دانشگاه در حوزه‌ي فرهنگي بايد اين باشد که دانشجوياني که ازنظر درسي ممتاز هستند در حوزه‌ي فرهنگي نيز شاخص و فعال باشند و به‌عبارتي‌ديگر اين حوزه بايد شاگرد اول‌ها را جذب کند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها