دو گونه جدید از حشرات استان ایلام به ثبت جهانی رسیده اند

خانه خبرها
دو گونه جديد از حشرات استان ايلام به ثبت جهاني رسيده اند

دکتر" مجيد ميراب بالو"، عضو هيات علمي گروه گياه پزشکي دانشگاه ايلام در گفتگوي با خبرنگارايلام رصد گفت: استان ايلام به دليل داشتن محيط هاي طبيعي و کوهستان از ديرباز تاکنون جايگاه بسياري از گونه هاي مختلف جانداران بوده است.

وي افزود: ايلام به لحاظ برخورداري از شرايط خاص توپوگرافي و پوشش گياهي غني واقليم متنوع، داراي زيستگاه هاي مناسبي است که مي تواند به سبب اين داشته ها خود را در سطح جهان مطرح نمايد.

دکتر ميراب بالو اظهار داشت: موقعيت‌هاي جغرافيايي هر منطقه اي نه تنها به وسيله مرزهاي سياسي، بلکه به وسيله منابع‌ طبيعي از جمله گونه‌هاي جانوري و گياهي که براي اولين‌ بار پيدا شده، شناخته مي‌شود.

عضو هيأت علمي گروه گياه پزشکي دانشگاه ايلام افزود:  در تحقيقات اخير خود در رابطه با شناسايي حشرات استان ايلام، دو گونه تريپس (بالريشکدار) را از روي گياهان مختلف شناسايي نموده و سپس به ثبت جهاني آن­ها در سال 2014 اقدام نموده است.

وي بيان داشت: طي اين تحقيقات در رابطه با بررسي فونستيک بالريشکداران (Thysanoptera) استان ايلام، چندين گونه جديد براي ايلام جمع ­آوري و شناسايي گرديد که در بين آن­ها، دو گونه براي اولين بار از ايران در سطح جهان گزارش و توصيف شده­ اند.

دکترميراب بالو يکي از اين گونه ها را گونه­ Anaphothrips microptera Mirab-balou 2014 اعلام و گفت: حشرات ماده اين گونه، از روي گرامينه هاي موجود در کوه مانشت جمع­ آوري گرديد و به عنوان گونه­ اي جديد در مجله Far Eastern Entomologist (کشور روسيه) که داراي نمايه ISI مي باشد، به چاپ رسيده است.

وي گونه ديگر از اين حشرات را  گونه­ اي با نام  Neohydatothrips ilamensis Mirab-balou 2014 معرفي، و بيان داشت: حشرات نر و ماده اين گونه، از مزارع نخود نزديک به فرودگاه ايلام جمع­ آوري گرديد و به عنوان گونه­ اي جديد در مجله Archive Biological Science (کشور صربستان) که داراي نمايه ISI مي باشد، به چاپ رسيد.

دکتر ميراب بالو عضو هيأت علمي گروه گياه پزشکي دانشگاه ايلام، اظهار داشت: در حال حاضر نيز نمونه هاي زيادي از مناطق مختلف ايلام جمع آوري شده است که در حال توصيف گونه هاي جديد آنها مي باشم وي تاکنون 11 گونه جديد از حشرات (تريپسها) را از ايران و 22 جنس و گونه جديد از تريپسها را از کشور چين جمع آوري و توصيف و به عنوان گونه هاي جديد در دنيا ثبت کرده است. ايشان همچنين جنسها و گونه هاي جديدي را براي کشورهاي زير براي اولين بار گزارش کرده است: 35 گونه از ايران، 41 گونه براي کشور چين و تايوان، 17 گونه براي قطر، 2 گونه براي ژاپن، و 5 گونه براي کشور لائوس.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها