دکتر علی‌اکبری در میزگرد ایرنا: توسعه کیفی آموزش عالی طی این دو سال از عمر دولت تدبیر و امید در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.

خانه خبرها

بيش از دو سال از روي کار آمدن دولتي که تدبير واميد را شعار محوري و رويکرد اصلي خود براي حل مشکلات کشور برگزيده است، گذشت. ماحصل دو سال تلاش در سايه حرکت در مدار عقلانيت و صداقت در ميزگرد ايرناي استان ايلام بررسي شد. به گزارش ايرنا، دو سال پيش و با انتخاب حجت الاسلام حسن روحاني به عنوان رييس دولت يازدهم، بارقه اميد در دل ايرانيان جوانه زد و اکنون با پيروزي عزتمندانه جمهوري اسلامي در عرصه ديپلماسي و مذاکرات سخت و نفس گير با کشورهاي قدرتمند جهان، اميدها به آينده روشن و درخشان ايران و ايراني روز به روز در حال افزايش است.
به گفته کارشناسان، دولت تدبير و اميد در اين دو سال جريان امور کشور را به مدار قانون گرايي بازگرداند و با سپردن امور به دست اهل فن و متخصصان، طرحي نو در شيوه اداره مملکت در انداخته است.
اکنون پس از گذشت دو سال فرصت مناسبي است تا ببينيم تدبير دولت در حل مشکلات کشور تا چه اندازه راهگشا بوده و تحقق وعده هاي اين دولت چه ميزان اميد به آينده را در دل ملت ايران افزايش داده است.
در همين راستا خبرگزاري جمهوري اسلامي مرکز ايلام با هدف تشريح عملکرد دو ساله دولت تدبير و اميد، ميزگردي را  با حضور رييس دانشگاه ايلام و معاون عمراني استاندار ايلام برگزار کرد. در اين ميزگرد، قانونمداري، خودداري از دادن وعده هاي غيرقانوني و خارج از توان دولت به مردم، شنيدن صداي همه اقشار مردم، وفاداري به برنامه ها، مشورت با اهل فن و نخبگان، بازگرداندن فضاي آرامش و ايجاد فضاي علمي و پژوهشي در دانشگاه ها و حرکت در مسير تحقق آرزوهاي ملت ايران از مهمترين ويژگي ها و دستاوردهاي دولت تدبير و اميد اعلام شد.

 

** دولت تدبير و اميد ظرفيت بالاي نظام را به جهانيان نشان داد.
رييس دانشگاه ايلام در اين ميزگرد گفت: دولت تدبير و اميد با عملکرد مثبت خود در عرصه داخلي و بين المللي، ظرفيت نظام مقدس جمهوري اسلامي را به جهانيان نشان داد.
دکتر محمد علي‌اکبري افزود: شاه بيت نتيجه عملکرد دولت در اين دو سال، بازگشت آرامش و ايجاد فضاي علمي و پژوهشي در دانشگاه‌هاي سراسر کشور است. وي با بيان اينکه در اين دوره دانشگاه ها به مرجعيت علمي خود بازگشتند، ادامه داد: دانشگاه ها در تصميم سازي هاي مهم جامعه مورد رجوع قرار گرفته و در خدمت توسعه و پيشرفت کشور قرار گرفتند.
وي اظهار کرد: با هنر و تدبير رهبر معظم انقلاب در تعيين شعار سال، امسال يکي از سال هاي متفاوت براي دولت در طول دوران جمهوري اسلامي است و هيچگاه شعار سال به اين اندازه مويد لزوم نگاه دو جانبه دولت و ملت نبوده است.
علي‌اکبري تاکيد کرد: اين نگاه کليد حل بخشي از مشکلات جامعه است و توفيقات دولت بعنوان تريبون و پيشاني نظام، نشان دهنده توفيقات نظام مقدس جمهوري اسلامي است.

** دولت تدبير و اميد صداي همگان را مي شنود.
رييس دانشگاه ايلام گفت: در اين دولت پيوند مستحکمي بين مردم و مسوولان ايجاد شده است و دولت صداي همه اقشار مختلف مردم از هر طيف و جناحي را مي شنود.
علي‌اکبري افزود: دولت فضا را آماده کرده است تا مردم بتوانند آزادانه عقايد و نظر خود را ابراز کنند و اين هنر دولت تدبير و اميد است که از اين نظرات در راستاي بهبود وضعيت استفاده کند. وي ادامه داد: دولت تدبير و اميد برنامه ها و شعارهاي خود را صادقانه اعلام کرده و ضمن وفاداري به اين برنامه ها، مردانه و ايثارگرانه بدنبال تحقق آنهاست.

** در دولت تدبير و اميد کار به افراد متخصص سپرده شد.
رييس دانشگاه ايلام گفت: در گذشته مديريت امور به اهل فن و متخصصان سپرده نشده بود اما در اين دولت کار بدست افراد متخصص و حرفه اي سپرده شد.
علي‌اکبري افزود: نمونه آن در بحث هسته اي است که سکان مديريت مذاکرات سخت و سرنوشت ساز هسته اي با کشورهاي قدرتمند جهان که به گفته دکتر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري، قوي تر از آن وجود نداشت، سپرده شد.
وي ادامه داد: دولت در اين مذاکرات ظرفيت نظام را براي بين المللي شدن به کار گرفت و نتيجه آن فراتر از توافق ايران و قدرت هاي جهاني، نشان دادن عظمت ايران و ايراني به جهانيان است.
وي اظهار کرد: دولت ثابت کرد تحمل و توان شنيدن نظر ديگران را دارد و مي تواند خواسته هاي رهبري در عرصه بين المللي را به کرسي بنشاند.

** دانشگاه در اين دو سال از بحران هاي ساختگي و کاذب دور شد.
رييس دانشگاه ايلام گفت: دانشگاه هاي سراسر کشور در اين دو سال از بحران هاي ساختگي و کاذب دور شده و به ماموريت اصلي خود بازگشتند.
علي‌اکبري افزود: در اين دوره بازنشستگي اجباري استادان دانشگاه و بورسيه هاي غيرقانوني نداريم و با فاصله گرفتن از فضاي تک صداي در دانشگاه ها زمينه براي ابراز نظر گروه ها و تشکل هاي مختلف ايجاد شده است.
وي ادامه داد: در اين دوره توسعه ناموزون و غير ضروري آموزش عالي در دستور کار نيست و توسعه هدفمند و مبتني بر نياز کشور مدنظر است.
وي اظهار کرد: در اين دوره برخوردهاي سياسي دو گانه با دانشگاه و دانشگاهيان وجود ندارد و آرامش مورد نياز براي انجام ماموريت اصلي دانشگاه در زمينه علم و فناوري، پژوهش و فرهنگسازي فراهم شده است.

** توسعه کيفي آموزش عالي در دستور کار وزارت علوم
رييس دانشگاه ايلام گفت: در اين دو سال از عمر دولت تدبير و اميد، توسعه کيفي آموزش عالي در دستور کار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري قرار گرفته است.
علي‌اکبري با بيان اينکه صندلي هاي موجود دانشگاه هاي کشور از تعداد داوطلبان کنکور بيشتر است، افزود: وزارت علوم ديگر توسعه کمي آموزش عالي گذشته را که دلايل آموزشي نيز نداشت به هيچ عنوان در دستور کار ندارد.
وي ادامه داد: بيشتر دانشگاه هاي کشور از جمله علمي کاربردي، پيام نور، آزاد و غيرانتفاعي در معرض ورشکستگي قرار گرفتند اما دولت براي حل مشکلات آنها در حال بازگرداندن هر کدام از اين دانشگاه ها به ماموريت اصلي خود است.
وي اظهار کرد: مجوز رشته هاي تحصيلي جديد منوط به داشتن شرايط و امکانات لازم است و دولت در سطح کلان و استاني دنبال فراهم کردن شرايط لازم براي کيفي کردن آموزش عالي در کشور است.

** هنر دولت در استفاده از منتقدان و نيروهاي توانمند دولت هاي گذشته 
رييس دانشگاه ايلام گفت: دولت تدبير و اميد از تمامي ظرفيت هاي کشور حتي منتقدان و نيروهاي توانمند دولت هاي گذشته به منظور توسعه و پيشرفت کشور استفاده مي کند و اين هنر دولت است.
علي اکبري افزود: دولت برخوردهاي حذفي با منتقدان و مخالفان خود ندارد.
وي ادامه داد: دولت خدمت به تک تک آحاد جامعه را وظيفه خود مي داند و آگاه است که کساني که با او مخالف هستند ممکن است واجد امکانات و دانشي باشند که بايد براي توسعه همه جانبه کشور از آن بهره گرفته شود.

** افزايش رغبت جهاني براي تعامل همه جانبه با ايران 
رييس دانشگاه ايلام گفت: يکي از مهمترين دستاوردهاي اين دولت افزايش رغبت جهاني براي تعامل با جمهوري اسلامي پس از حصول توافق در مذاکرات هسته اي است.
علي اکبري افزود: دولت تدبير و اميد خواست و فرمايش رهبري را در عرصه بين المللي بدرستي اجرا کرده و اکنون شاهد نتايج مثبت اين توافق در عرصه بين المللي هستيم.
وي ادامه داد: همه مي دانند که سياست خارجي همه دولت ها در نظام مقدس اسلامي نبايد تطابق کمتر از 100 درصدي با خواست و اراده مقام معظم رهبري داشته باشد و خوشبختانه اين امر در اين دولت با حفظ عزت و کرامت ملت ايران محقق شد.

** جايگاه و اعتبار بين المللي ايران تمايل سرمايه گذاران را افزايش داده است.
رييس دانشگاه ايلام گفت: ارتقا جايگاه و اعتبار بين المللي جمهوري اسلامي در عرصه جهاني، تمايل سرمايه گذاران خارجي به حور در کشور را افزايش داده است.
علي اکبري افزود: هم اکنون شاهد مراجعه و آمادگي کشورها و گروه هاي سرمايه گذاري مختلف به کشور هستيم و بايد از اين فرصت براي انتخاب بهترين شرکا استفاده کنيم.
وي با بيان اينکه اکنون با بهبود وضعيت بين المللي و سياسي کشور حق انتخاب براي دولت افزايش پيدا کرده است، ادامه داد: دولت در انتخاب سرمايه گذاران و شرکاي اقتصادي، منافع ملي ملت و نظام مقدس جمهوري اسلامي را در نظر بگيرد.

** توسعه کارآفريني و شرکت هاي دانش بنيان مأموريت جديد دانشگاه ها در دولت تدبير و اميد
رييس دانشگاه ايلام گفت: توسعه کارآفريني و ايجاد شرکت هاي دانش بنيان ماموريت جديد دانشگاه ها در دولت تدبير و اميد است که از طريق مراکز رشد دانشگاه ها و پارک هاي علم و فناوري دنبال مي شود.
علي اکبري افزود: در اين دوره تجاري سازي علم و فرآيند تبديل علم به ثروت از طريق توسعه شرکت هاي فناور و دانش بنيان دنبال مي شود.

** دولت در مسير تحقق آروزهاي ملت
رييس دانشگاه ايلام گفت: دولت تدبير و اميد با رويکرد مبتني بر دانش گرايي و حاکميت علم و دانش و اتخاذ تصميمات کارشناسانه در مسير تحقق آرزوهاي ملت قرار گرفته است و به وعده هاي خود وفادار خواهد بود. 
علي اکبري افزود: دولت ايثارگرانه، صادقانه و بدون منت به ملت ايران که شايسته بهترين ها هستند، خدمت مي کند و درجه و رتبه اي از خدمت را ارايه مي دهد که براي ديگران الگو و سرمشق است. 
وي ادامه داد: هيچ دولتي از خطا و اشتباه مبري نيست اما آنچه ارزيابي ما را از اين دولت برجسته مي کند اين است که دولت در انجام وظايف خود صادقانه عمل کرده و با مردم روراست است.
وي ابراز اميدواري کرد: کارنامه عملکرد دولت به گونه اي باشد که هدف اصلي نظام مقدس اسلامي مبني بر الگوسازي براي ساير کشورهاي جهان محقق شود.

* گزارش روابط عمومي به نقل از خبرگزاري ايرنا (مورخ 31 مردادماه 94)

http://www.irna.ir/ilam/fa/Photo/2904696

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها