به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه،نشست دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و حوزه‌های علمیه استان در دانشگاه ایلام برگزار شد

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، به مناسبت شهادت شهيد دکتر مفتح مراسم گراميداشت 27 آذر ماه روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور دکتر علي اکبري، رييس محترم دانشگاه ايلام، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين لطفي، نماينده محترم ولي‌فقيه در استان ايلام، رؤساي دانشگاه ها، رييس حوزه‌هاي علميه استان ايلام، اعضاي هيأت علمي و روحانيون گرامي در دانشگاه ايلام برگزار شد.

دکتر محمد علي اکبري:

دانشگاه و حوزه بايد در اوج بمانند -  نحوه اداره دانشگاه فراتر از سياست‌هاي دولت است

رييس دانشگاه ايلام گفت: حوزه و دانشگاه بايد همچنان در اوج بمانند و انتظار داريم که حوزه از توان علمي دانشگاهيان بهره‌ گيرد.

 دکتر محمد علي‌اکبري در نشست دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي و حوزه‌هاي علميه استان ايلام در دانشگاه ايلام با بيان اينکه وحدت به معناي داشتن مبنايي مشترک است، اظهار داشت: وحدت يعني وجود اهداف کلان مشترک و اهداف جزئي متفاوت و البته وحدتي که ما به دنبال آن هستيم يعني مقصد واحد که مي‌تواند در عين مدنظر داشتن آن مقصد، مجري‌هاي مختلف و راهکارهاي متنوع داشته باشند.

رييس دانشگاه ايلام افزود: ما در اين دو نهاد علمي و ديني به دنبال تربيت نسل آينده هستيم و جوانان ما بايد خيلي حواسشان جمع باشد چراکه انتظارات از ما خيلي بالاست، اين انتظارات مرتفع نخواهند شد مگر اينکه دست در دست هم بدهيم و در جهت يک هدف يعني تربيت انسان‌هاي صالح در جامعه تلاش و همکاري کنيم.

دکتر علي‌اکبري با اشاره به اينکه از مهم‌ترين مؤلفه‌هاي اين مهم که در فرمايشات مقام معظم رهبري نيز ديده مي‌شود موضوعي به نام آزادانديشي، قبول تنوع انديشه‌ها و آراي ديگران در دانشگاه‌ها است، خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه‌ها موظف هستيم دانشجويان را براي تحمل آراي مختلف آماده کنيم.

وي ادامه داد: دانشجويان بايد بدانند تنوع نظرات، جنبش نرم‌افزاري، مناظره دانشجويي، کرسي آزادانديشي وجود دارد و ما در دانشگاه رهنمودهاي رهبري را اجرايي مي‌کنيم، در نظام مديريت دانشگاه‌ها، رييس دانشگاه‌ها سليقه سياسي دارند، نحوه اداره دانشگاه فراتر از سياست‌هاي دولت است، زمينه را براي ابراز نظر تشکل‌هاي مختلف ذيل چتر نظام فراهم کرده‌ايم، هيئت نظارت بر تشکل‌ها در دانشگاه‌ها وجود دارد و تشکل‌ها بايد براي اجراي هر برنامه از شوراي نظارت مجوز داشته باشند و انتظار داريم جامعه استقلال دانشگاه‌ها را به رسميت بشناسند و چهره‌هاي سياسي نبايد با عدم رعايت قانون در گرفتن مجوز به دنبال قهرمان کاذب شدن باشند.

رييس دانشگاه ايلام با بيان اينکه انتظار داريم هماهنگي بين 3 مجموعه رييس دانشگاه، حوزه نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه و نماينده وزير علوم در دانشگاه بيشتر باشد، گفت: مسائل دانشگاه به‌سرعت در جامعه بازتاب دارند و در همين راستا دانشگاه بايد آرامش را به جامعه هديه کند و تصميمات هر چه محکم‌تر باشد جامعه آرام‌تر خواهد بود.

وي با تأکيد بر اينکه حوزه و دانشگاه بايد همچنان در اوج بمانند و انتظار داريم که حوزه هم از توان علمي همکاران ما در دانشگاه استفاده کند همچنان که ما از توان روحانيون در دانشگاه استفاده مي‌کنيم، تصريح کرد: همواره نيازمند فرمايشات و راهنمايي‌هاي حوزوي هستيم و البته حوزه نيز از ظرفيت‌هاي دانشگاه با حفظ مأموريت‌ها استفاده کند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين محمدنقي لطفي:
وحدت حوزه و دانشگاه عظمت‌آفرين است

امام‌جمعه ايلام گفت: عظمت ايران اسلامي به دليل وجود وحدت بين حوزه و دانشگاه است.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين محمدنقي لطفي در نشست مشترک دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي و حوزه‌هاي علميه استان ايلام در دانشگاه ايلام اظهار کرد: برگزاري اين نشست‌ها نبايد فقط منحصر به هفته وحدت حوزه و دانشگاه باشد بلکه بايد در طول سال چنين اجتماعاتي تشکيل شود.

وي با بيان اينکه واژه وحدت و عنوان وحدت بسيار مهم است، افزود: يکي از عوامل بسيار مهم و از مولفه‌هاي راهبردي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و استمرار انقلاب و شکست و ناکامي دشمنان، وحدت است که امام راحل(ره) با سخنان و راهنمايي‌هاي خود توانست بين همه اقشار جامعه وحدت ايجاد کند و موجي تشکيل دهد و انقلاب اسلامي را پديد آورد.

نماينده ولي‌فقيه در استان و امام‌جمعه ايلام اضافه کرد: دشمنان معمولا اين وحدت را نمي‌توانند ببينند به طوري که در طول 36 سال گذشته آنچه که در توان داشته‌اند را براي تخريب وحدت و ايجاد تفرقه بين اقشار مختلف مردم و هم عناصر تاثيرگذار مردم بکار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين لطفي با اشاره به اينکه بحث غم‌انگيزي که وجود دارد جدايي دانشگاه از حوزه است خاطرنشان کرد: دشمنان براي پيشبرد اهداف خود سعي دارند اين 2 قشر مهم را در برابر هم بگذارند تا بتوانند به نقشه‌هاي شوم خود برسند.

امام‌جمعه ايلام تصريح کرد: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، امام‌خميني(ره) با تربيت شاگردان وارسته از جمله شهيد مطهري، بهشتي و مفتح که از دهه قبل از 30 وارد دانشگاه شدند، توانست پل ارتباطي بين حوزه و دانشگاه را فراهم کند که البته سختي‌هايي ديدند و در دانشگاه‌ها ماندند تا اينکه انقلاب به پيروزي رسيد.

وي با بيان اينکه امام‌خميني (ره) بعد از 15 سال در بدو ورود به ايران اولين جا را براي استقبال، دانشگاه تهران انتخاب کردند گفت: دشمنان نظام اين وحدت بين حوزه و دانشگاه را برنمي‌تابند، اين وحدت براي مقصدي مشترک است اينها آرمان هستند که هم دانشگاه و هم حوزه‌ها به دنبال آن هستند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين لطفي ادامه داد : بار انقلاب در رسيدن به اهدافش بر دوش اين دو قشر بود، انقلاب اسلامي در واقع آمد و بين اين دو قشر بزرگ که همديگر را تحمل نمي‌کردند و دانشگاه‌ها را محيط بي بند و باري و حوزه را جاي متحجران مي‌دانستند وحدت ايجاد کرد.

امام‌جمعه ايلام با اشاره به اينکه دانشگاه جاي سياست مداري است که رهبري معظم انقلاب نيز به آن اشاره داشتند اضافه کرد: ما با سياست بازي در دانشگاه مخالفيم، حوزه هم بايد سياست‌مدار باشد و بداند که دشمن به دنبال چيست، حوزه و دانشگاه ما بايد آگاه باشند.

وي ادامه داد: در کشورهاي غربي آزادي بيان وجود ندارد، افکار عمومي را تنها چند رسانه مديريت مي‌کنند، نمي‌گذارند مردم از تحولات جهاني آگاه باشند، فضاي آنجا خفقان است به طوري که يک ديوار فولادي دور مردم کشيده‌اند و تنها شبکه‌هاي صهيونيستي به مردم اطلاعات مي‌دهند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين لطفي انقلاب اسلامي ايران را در عالي‌ترين وضعيت اعلام و عنوان کرد: غربي‌ها حاضر نبودند که ما حتي لفظ انرژي هسته‌اي را به زبان بياوريم ولي توانستيم آنها به پاي ميز مذاکره بکشانيم، متاسفانه برخي‌ها در داخل کشور نيز عظمت ايران را کوچک نشان مي‌دهند و بايد گفت که عظمت ايران اسلامي به دليل وجود وحدت بين حوزه و دانشگاه است.

دکتر شمس الله سراج:
قوانيني که به دليل کم‌کاري حوزه و دانشگاه همچنان مي‌لنگند

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي ايلام گفت: اگر وحدت واقعي حوزه و دانشگاه محقق مي‌شد بعد از سال‌ها پاي قوانيني نمي‌ايستيم که برخاسته از کشورهاي غربي هستند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين دکتر شمس‌اله سراج در نشست مشترک دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي و حوزه‌هاي علميه استان ايلام در دانشگاه ايلام اظهار کرد: تجربه نشان مي‌دهد که کار نشد ندارد و وحدت واقعي حوزه و دانشگاه با همت والايي در اين دو نهاد وجود دارد ميسر خواهد شد.

وي با بيان اينکه اميدواريم روزي برسد که به جاي اين گردهمايي‌ها از پروژه‌هاي مشترک بين حوزه و دانشگاه بهره‌برداري کنيم، افزود: در کشور ما کم نيستند قوانيني که به دليل کم‌کاري حوزه و دانشگاه مي‌لنگند.

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي ايلام اضافه کرد: اگر اين دو قشر پاي کار بيايند بعد از سال‌ها پاي قوانيني نمي‌ايستيم که برخاسته از کشورهاي غربي هستند.

حجت‌الاسلام سراج در پايان عنوان کرد: رسالتمان را بايد جدي بگيريم و در راه ايجاد هر چه بيشتر وحدت حوزه و دانشگاه تلاش کرده و از ظرفيت‌هاي همديگر استفاده کنيم.

شايان ذکر است از ديگر برنامه هاي اين نشست حضور در گلزار شهداي گمنام دانشگاه ايلام بود که ضمن نثار گل و قرائت فاتحه ياداين بزرگواران گرامي داشته شد و عزاداري و ذکر مصبيت شهادت حضرت امام حسن عسکري عليه السلام در مسجد دانشگاه نيز از ديگر بخش هاي اين مراسم بود.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها