اقتصاد مقاومتی یک منش مدیریتی و فکری است نه عملکرد/تفاهم نامه اقتصاد مقاومتی دانشگاه ایلام با تشخیص مصلحت نظام

خانه خبرها
اقتصاد مقاومتي يک منش مديريتي و فکري است نه عملکرد/تفاهم نامه اقتصاد مقاومتي دانشگاه ايلام با تشخيص مصلحت نظام

رئيس دانشگاه ايلام، قتصاد مقاومتي را ضرورت غيرقابل ترديد جامعه کنوني قلمداد کرد و بيان داشت: اگر راهي جز اقتصاد مقاومتي پيموده شود خطا بوده و مفيد فايده نخواهد بود.

دکتر محمد علي اکبري، رئيس دانشگاه ايلام در سخناني ،با تعريفي از اقتصاد مقاومتي اظهار داشت:جامعه ايراني افق هاي بلندي را براي خود ترسيم و برنامه ريزي کرده است و در نظر دارد در سطح جهاني، جايگاهي برتر براي خود داشته باشد.

وي گفت: براي دست يابي به اين مقصود چاره اي ندارد جز اينکه بايداز منابع محدودي که در اختيار دارد بيشترين استفاده را کرده به نيروو توان داخلي خود اتکا نموده و وابستگي خود و تأثيرپذيريش از بيرون را کم نمايد.

* اقتصاد مقاومتي به معناي انفعالي و مقاومت کردن زير فشارها نيست بلکه اقتصادي است آفندي

رئيس دانشگاه ايلام اضافه کرد: براي رسيدن به اين جايگاه جهاني چاره اي نيست جز اينکه اين سيستم ظرفيت هاي داخلي اقتصادي و فکري  و دانش بنيان خود را شناسايي و تقويت کند.

دکترعلي اکبري تمام اين موارد را  مؤلفه هاي اقتصاد مقاومتي برشمرد و گفت:  به تعبير بنده اقتصاد مقاومتي به معناي انفعالي و مقاومت کردن زير فشارها نيست بلکه اقتصادي است آفندي، يعني به معناي از قبل با آمادگي بيشتر کار کردن است.

وي اظهار داشت: حتي اگر منابع محدود نباشند و نفت هم به قيمت گران به فروش برسد و رونق اقتصادي هم داشته باشيم، با توجه به نيازمندي هايي که کشور ايران دارد و با توجه به اهدافي که براي خود ترسيم کرده ايم کما کان بايد در حال و آينده چنين مشي اقتصادي را در ميان جامعه ايجاد کنيم.

* اقتصاد مقاومتي علاوه بر اينکه يک انتخاب درست است يک سياست ابلاغي از سوي رهبري است

وي افزود: اقتصاد مقاومتي چيزي نيست جز بهينه مصرف کردن، استفاده درست از سرمايه و چرخيدن درست چرخه هاي اقتصادي کشور و بسيار خرسنديم که اين خواسته در کلام رهبري و با تأکيد جدي ايشان ابلاغ شده است.

رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي علاوه بر اينکه يک انتخاب درست است يک سياست ابلاغي از سوي رهبري است، تأکيد کرد: عمل کردن به اقتصاد مقاومتي يک وظيفه است دانشگاه ها هم به عنوان سازمان هايي که طبيعتا انتظار همه از آنها اين است که اقدامات آنها مبتني بر دانش باشد در درون خود بايد ابتناء به اقتصاد مقاومتي را در اولويت امور قرار دهند.

* اقتصاد مقاومتي وارد گفتمان مسئولين شده است

دکترعلي اکبري با اشاره به  ميزان اهتمام مسئولين استاني به اجرايي کردن اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: در استان اهتمام براي اجراي اقتصاد مقاومتي در بين مسئولين وجود دارد و آن علاقه مندي وارد گفتمان جامعه شده است اما اينکه در ارزيابي اجراي اين مقوله بايد بررسي ميداني شود که عملي کردن اين بنيان تا چه اندازه بوده است.

وي تصريح کرد: اقتصاد مقاومتي يک پروژه نيست که در مدت زمان محدود و مشخص به بهره برداري برسد اين فرمايش رهبري در ادامه بيانات قبل ايشان همچون انظباط اجتماعي، اصلاح الگوي مصرف، ومديريت جهادي و عزم ملي... يک حلقه در يک پازل است  واز بقيه موارد قبل جدا نيست.

اين مسئول اظهار داشت: اقتصاد مقاومتي را اگر به يک دسته گل تشبيه کنيم اين موارد هرکدام گلي از اين دسته گل اصلي است و جداي از هم نيستند بلکه مکمل همديگرند لذا اجراي آن همچون يک پروژه نيست که به بهره برداري برسد و نمود عيني پيدا کند.

رئيس دانشگاه ايلام، اقتصاد مقاومتي را يک منش فکري وهزينه اي و مديريتي  دانست و گفت: واقتصاد مقاومتي را نحوه اداره کردن منابع و يک فرهنگ مي توان دانست تا يک عملکرد، لذا در رويکردها نمايان مي شود تا يک نمود عيني داشته باشد.

وي اقتصاد مقاومتي را ضرورت غيرقابل ترديد جامعه کنوني قلمداد کرد و بيان داشت: اگر راهي جز اقتصاد مقاومتي پيموده شود خطا بوده و مفيد فايده نخواهد بود.

وي با اشاره به اينکه دولت کنوني يک دولت فکري است و با وضعيت کنوني اداره اين دولت با اين وضعيت درآمدي کاري دشوار است، ابراز داشت: نتيجه برجام بايد وارد زندگي مردم شود تا بتوان ارزيابي منصفانه از آن انجام داد و دولت هم بايد در اين زمينه پاسخگو باشد .

علي اکبري در خصوص نقش برجام بر زندگي و معيشت مردم اظهار داشت: توافق فعلا فقط امضاء شده است و امضا با اجرا فرق دارد بعد از اجرا بايد گشايش ها نمود پيدا کند همان گونه که ارتباطات بين المللي و اميدي که در ميان مردم وجود دارد،  شواهدي براي بروز اين گشايش هستند.

رئيس دانشگاه ايلام به تلاش دانشگاه براي تبيين اين مفهوم در بين دانشگاهيان اشاره و افزود: تبيين و آموزش اقتصاد مقاومتي با اجراي کارگاه هاي دانش افزايي و اقدام در راستاي بررسي مباني و مؤلفه هاي اين سياست اقتصادي در دانشگاه مورد اهتمام قرار گرفته است.

وي به امضاء تفاهم نامه دانشگاه ايلام با مجمع تشخيص مصلحت نظام اشاره و اعلام نمود: در خصوص تبيين اقتصاد مقاومتي و آموزش اين موضوع هم در سطح دانشگاه  و هم در سطح مديران استاني در آينده نزديک مقرر شده است تفاهم نامه اي با مجمع تشخيص مصلحت نظام امضاء شود که مقدمات آن در حال انجام است.

وي اجراي کرسي ها و تريبون هاي دانشجويي با محوريت اقتصاد مقاومتي را گامي در راستاي ترويج اين مفهوم در بين دانشگاهيان اعلام کرد و گفت: دانشجويان با بحث و مناظره در اين خصوص به تبيين اين مسأله پرداخته، وچنين بحث هايي درزمينه ترويج و گفتمان سازي اين مفهوم مؤثر خواهد بود.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها