دکتر نعمتی: تنها دغدغه دانشجویان باید تحصیل و آموزش باشد

خانه خبرها

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي و علمي همواره محور توسعه و شتاب بخشي جوامع به شمار رفته و از اين نهادها به عنوان موتور محرکه توسعه ياد شده است.

به گزارش روابط عمومي و به نقل از خبرگزاري ايرنا، امروزه نقش مراکز آموزش عالي و دانشگاه ها در توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي جوامع بي بديل بوده و به همين علت دولت ها و حکومت ها به ويژه در نظام هاي مردم سالار بيشترين توجه و سرمايه گذاري را روي گسترش کمي و کيفي دانشگاه ها متمرکز کرده اند.
جمهوري اسلامي ايران به عنوان نظامي مردم سالار و متکي به اصول و ارزش هاي ديني از همان آغاز شکل گيري خود در سال 57 توجه ويژه اي به سياست توسعه کمي و کيفي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي در همه مناطق کشور از خود نشان داد و در راستاي اعتقاد و عمل به شعار عدالت آموزشي و تحقق اين رويکرد بيشترين هم و غم و تلاش خود را به ايجاد و راه اندازي موسسات آموزش عالي در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور معطوف کرد.
استان ايلام نيز يکي از اين مناطق به شمار مي رود که تا پيش از اين و در زمان رژيم ستم شاهي تنها داراي يک مرکز آموزش عالي به نام آموزشکده دامپروري ايلام بود که در سال 1355خورشيدي زير نظر دانشگاه رازي کرمانشاه فعاليت آموزشي خود را آغاز کرد
اين آموزشکده به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي و پس از انقلاب فرهنگي به دانشکده کشاورزي تبديل شد و سرانجام در سال 1371 و به دنبال استقلال از دانشگاه رازي کرمانشاه به عنوان دانشگاه ايلام پاي به عرصه فعاليت هاي عالي علمي و آموزشي گذاشت
وقوع جنگ تحميلي رژيم بعث عراق عليه جمهوري اسلامي ايران و قرار گيري ايلام در نوک پيکان حمله و تجاوز بعثي ها باعث شد توسعه دانشگاه ها و مراکز عالي علمي و آموزشي در اين استان دچار وقفه شود و به ناچار گسترش اين مراکز به پس از پايان جنگ و دفاع مقدس موکول شود.
به دنبال پايان جنگ تحميلي رژيم بعث صدام عليه جمهوري اسلامي ايران و آغاز بازسازي مناطق آسيب ديده از جنگ در لا به لاي بازسازي اين مناطق سياست توسعه مراکز آموزش عالي در مناطق جنگ زده از جمله استان ايلام آغاز شد و به تدريج مراکز آموزش عالي در اين منطقه از ميهن اسلامي که جنگ تحميلي همه زيرساخت هاي آن را نابود کرده بود، متولد شد
پايان جنگ تحميلي را بايد نقطه عطفي در حوزه تحول و تولد مراکز و موسسه هاي آموزش عالي در استان دانست زيرا پس از اين واقعه موسسه هاي آموزش عالي شامل دانشگاه ايلام، پيام نور، دانشگاه علوم پزشکي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايلام و مرکز جامع علمي کاربردي با شعبه ها و زيرمجموعه هاي آنها در سراسر استان متولد شد که اکنون هزاران دانشجوي دختر و پسر در آنها تحصيل مي کند
نمايندگي همه دانشگاه ها، موسسه ها و مراکز آموزش عالي اکنون در استان ايلام داير و فعال است و برخلاف دو دهه قبل که ايلام در عرصه آموزش عالي در رنج بود و هيچ حرفي براي گفتن نداشت امروزه به مدد توجه نظام جمهوري اسلامي ايران به استاني پيش رو و مترقي در اين حوزه تبديل شده است.
اکنون بيش از 30 هزار نفر از جوانان ايلامي و ديگر مناطق کشور در دانشگاه ها و موسسه هاي آموزش عالي استان به تحصيل اشتغال دارند که انتظار مي رود در پايان تحصيلات و ورود اين افراد به بازار کار تحول اساسي در حوزه فرهنگي، اجتماعي و اقتصاد اين منطقه روي دهد
خبرگزاري جمهوري اسلامي در راستاي رسالت حرفه اي اطلاع رساني خود و به منظور آگاهي بخشي از کارکرد، وظايف و مسائل و مشکلات دانشگاه هاي استان ميزگردي با حضور مصطفي نعمتي معاون دانشجويي دانشگاه ايلام، نصرت الله حيدري معاون فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايلام و مجيد هوشمند مدير روابط عمومي دانشگاه جامع علمي کاربردي استان ايلام ترتيب داده که در متن آن پي خواهد آمد:

** تنها دغدغه دانشجويان بايد تحصيل و آموزش باشد

معاون دانشجويي دانشگاه ايلام گفت: بايد امکانات لازم به منظور آرامش، آسايش و تغديه مناسب در اختيار دانشجويان قرار گيرد تا آنها بتوانند با خيال آسوده و بدون دغدغه فکري در کلاس هاي آموزشي حضور داشته باشند.
مصطفي نعمتي افزود: شش هزار دانشجو شامل سه هزار و 700 دانشجوي دختر و دو هزار و 300 دانشجوي پسر در مقاطع مختلف تحصيلي از کارداني تا دکترا در دانشگاه ايلام تحصيل مي کنند.
وي ادامه داد: تمامي دانشجويان دوره روزانه و تا حدودي دوره هاي شبانه اين دانشگاه در 9 خوابگاه شامل پنج خوابگاه پسرانه و چهار خوابگاه دخترانه اسکان داده شده اند.
وي اظهار کرد: تمامي امکانات رفاهي مورد نياز براي دانشجويان ساکن در خوابگاه ها فراهم شده و سال گذشته شش ميليارد ريال براي تعميرات و بازسازي خوابگاه ها هزينه شده است.
معاون دانشجويي دانشگاه ايلام گفت: همه دانشجويان شبانه و روزانه دانشگاه امکان دريافت وام هاي مختلف از جمله تحصيلي، ازدواج، وديعه مسکن، خريد کتب تخصصي، حوادث غيرمترقبه و حج و زيارت را دارند.

** پرداخت 11 ميليارد ريال وام به دانشجويان 

نعمتي افزود: در سال تحصيلي گذشته بيش از 11 ميليارد ريال وام دانشجويي در بخش هاي مختلف به دانشجويان اين دانشگاه پرداخت شده است.
وي ادامه داد: براي دانشجويان مقاطع ارشد و دکترا نيز وام هاي ويژه اي در نظر گرفته شده است تا تمامي هزينه ها و نيازهاي مالي دانشجويان در بخش هاي مختلف پوشش داده شود.
وي اظهار کرد: 10 درصد اين وام ها پس از پايان دوره تحصيل و مابقي به صورت اقساط بلند مدت پنج ساله بازپرداخت مي شود.
معاون دانشجويي دانشگاه ايلام گفت: يکي ديگر از حوزه هاي با اهميت در بحث دانشجويي، مرکز مشاوره است و تمامي دانشجويان از زماني که وارد دانشگاه مي شوند، زيرپوشش اين مرکز قرار مي گيرند.
نعمتي افزود: دانشجويان در اين مرکز مورد سنجش و بررسي قرار مي گيرند و دانشجوياني که نياز به کمک و مشاوره داشته باشند به مشاوران تخصصي معرفي مي شوند.
وي ادامه داد: خدمات مشاوره اي به صورت کارگاهي و در سطح خوابگاه ها نيز ارايه شده و در طول سال دوره هاي آموزشي پيشگيري از اعتياد و جرم براي دانشجويان برگزار مي شود.
معاون دانشجويي دانشگاه ايلام گفت: اين دانشگاه در بخش تربيت بدني از امکانات خوبي از جمله سالن هاي ورزشي و زمين چمن برخوردار است و هر روز از ساعت 8 صبح تا 10 شب در اختيار دانشجويان قرار دارد.
نعمتي افزود: دانشجويان اين دانشگاه از نظر ورزشي بسيار فعال هستند و مسابقه هاي داخلي، استاني و منطقه اي زيادي در دانشگاه برگزار مي شود اما مشکلات خاصي در بحث تربيت بدني وجود دارد که بايد ساماندهي شود.
معاون دانشجويي دانشگاه ايلام گفت: تغذيه يک بخش اساسي و کليدي در زمينه خدمات رساني به دانشجويان است و در اين راستا در هر وعده صبحانه، ناهار و شام دو هزار پرس غذا سرو مي شود.
نعمتي افزود: ناهار در دانشگاه و صبحانه و شام در خوابگاه ها با رزرو قبلي توزيع مي شود و در تهيه و پخت غذاها از دانشجويان نظرخواهي مي شود.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها