پیش‌بینی هشدار آمیز دانشیار دانشگاه ایلام که به وقوع پیوست

خانه خبرها

پيش‌بيني دکتر "حاجي کريمي" عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام در ميزگرد 1393/07/26 در خبرگزاري ايسنا  هفته پيش در ايلام رقم خورد.

به گزارش روابط عمومي و به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه  ايلام،در  ميزگردي که به مناسبت هفته ايمني و کاهش اثرات زلزله و بلاياي طبيعي و با موضوع بررسي راه‌هاي بهتر مقابله با بلاياي طبيعي با حضور مدير بحران استانداري، مديرکل جمعيت هلال‌احمر استان، رييس اورژانس و فوريت‌هاي پزشکي و دکتر کريمي عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام برگزار شد،نکات بسيار فراواني از سوي دکتر حاجي کريمي دانشيار دانشگاه ايلام عنوان گرديدد که متاسفانه ناديده گرفته شد و امروز شاهد تحقق پيش‌بيني‌هاي اين دانشيار دانشگاه بوديم.

زيرساخت داريم، در اجرا مي‌لنگيم

در اين ميزگرد دکتر «حاجي کريمي» زمين‌شناس و عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام اظهار کرد: هر چند در حوزه مديريت بحران در سطح ملي و استان‌ها امکانات مناسبي در نظر گرفته شده و برخي زيرساخت‌ها داريم اما در حين کار و اجرا مي‌لنگيم و در آن لحظه که بايد موثر عمل کنيم، تاثير نداريم

وي با تاکيد بر اينکه اگر در جايي مانوري را برگزار مي‌کنيم، بايد واقعي باشد و از فرمايشي بودن بيرون بياييم، تصريح کرد: در زلزله گذشته آسيب‌هاي کار را ديديم، تلويحاً برخي از آنها هم مطرح شد، اما دريغ از يک جلسه با حضور کارشناسان. تنها پول خرج کردن کافي نيست، بلکه بايد تعهد لازم را از کسي که پول را خرج مي‌کند، بگيريم تا ساخت و ساز آنها ايمن باشد و در اين زمينه نيازمند بانک اطلاعاتي دقيق هستيم.

مديريت بحران فقط خرج کردن پول نيست

دانشيار دانشگاه ايلام بر پهنه‌بندي درست و دقيق و بررسي علمي از نظر سيل، زلزله، زمين‌لغزش و رانش‌ زمين تاکيد و تصريح کرد: کسي مي‌تواند به اين موارد در فعاليت‌هاي عمراني نظر داشته باشد که در اين محيط زندگي کرده باشد، اما متاسفانه در بسياري از طرح‌ها مشاوره به کساني سپرده مي‌شود که خارج از استان هستند و خط ‌مشي‌هايي ارائه مي‌دهند که کارآمد نيست و مثال عيني آن اين است که براي احداث جاده"چشمه شيرين" به "دره‌شهر" بنا به الزام نداشتن نقطه کور روستايي قسمتي از جاده به طول 4 تا 5 کيلومتر روي تپه‌ها احداث مي‌شود که هزينه‌هاي آن سرسام آور است، در صورتي که اگر آن طرف‌تر احداث مي‌شد، هزينه‌اش به مراتب کمتر بود.

وي با بيان اينکه مشاور اين طرح يک مهندس تهراني است، ادامه داد: اين گونه طرح‌ها نيازمند بازنگري هستند و بايد دانست که مديريت بحران فقط اين نيست که اتفاقي بيفتد، بعد آن را حل کنيم، بلکه بايد با انجام مطالعه و کار کارشناسي و شناخت محيط هاي بلا خيز از قبل چاره‌انديشي کرد تا از ميزان خسارات و اتلاف منابع کاسته شود، کاري که در بسياري از کشورهاي دنيا از جمله در ژاپن در مورد زلزله صورت گرفته، ولي ما حتي پس از بروز بحران هم خود را بي نياز از کار کارشناسانه و پيشگيرانه مي‌بينيم و فقط به مديريت هزينه‌ها آن هم به شکلي نادرست مي‌پردازيم.

دکتر "حاجي کريمي" عضو هيئت علمي دانشگاه ايلام با بيان اينکه مايلم موضوع پهنه‌بندي را پررنگ کنم، ادامه داد: نبايد براي مديريت منتظر وقوع بحران باشيم، بلکه بايد ساز و کارها طوري باشد که بدانيم چه کسي چه پتانسيلي دارد. به عنوان مثال بايد قبل از سيل مسير آن را مشخص و موانع را برداريم و اگر شهرداري کوتاهي کرد و خانه سازي در مناطق مستعد سيل انجام گرفت، فردا سيل وارد ساختمان‌ها خواهد شد.

وي با انتقاد از شهرداري ايلام در خصوص عدم جلوگيري از ساخت و ساز غير مجاز مناطق شمالي شهر گفت: در اين منطقه شاهد رشد آپانديسي هستيم همه هم مي‌دانند بدون مجوز اين کار انجام شده است، اما از طرف ديگر سازمان‌هاي خدمات رسان به آنها برق و آب داده است. اگر غيرمجازند دادن امکانات ممنوع است، پس بايد ديد ريشه اين ناهماهنگي کجاست؟

اين زمين‌شناس با بيان اينکه همواره بايد با نگاه پيشگيري از بحران به مسائل نگاه کرد، ادامه داد: وقتي پهنه‌بندي مي‌کنيم بايد به احتمالات توجه کنيم، چون وقتي در دل کوه خانه سازي مي‌شود، بايد احتمال داده شود، اگر يک سنگ از بدنه کوه جدا شود، قطعا 10 خانه را متلاشي مي‌کند. الان که اين اتفاق افتاده و در نزدکي کوه‌ها خانه ساخته شده بايد مشخص شود که در اينجا متولي کيست؟ اگر خروجي اين ميزگرد به اين سوال که مسئول پهنه‌بندي کيست؟ جواب دهد، نتيجه بزرگي است.

در ادامه کريمي‌ تاکيد‌کرد: بايد بدانيم چه خطراتي کدام مناطق را تهديد مي‌کند و براي اين موضوع آمادگي لازم را داشته باشيم.

وي با بيان اينکه دانشگاه جسته و گريخته مطالعاتي را بر روي چند تا از مناطق سيلاب خيز مختلف انجام داده ‌که شروع خوبي است و در مورد زمين لغزش و رانش زمين نيز کارهايي صورت گرفته و خوشبختانه کارشناسان خوبي در استان داريم.

کريمي راه‌هاي استان را يکي از موارد بحران‌زا عنوان و تصريح کرد: در جاده ارتباطي ايلام به کرمانشاه اگر در تنگه‌ي قير ريزش انجام گيرد، راه مسدود مي‌شود که خود عامل بحران است، همچنين لازم است در جاده صالح‌آباد از تونل‌هاي پيش ساخته بتوني استفاده شود.

اين زمين‌شناس راه خروجي ايلام به سرابله را يکي از نقاط خطرناک عنوان و تصريح کرد:‌ لايه‌هاي شيب کوه در تمام پيچ‌ها به طرف جاده است و بدون شک ريزش خواهد کرد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها