یک حشره جدید بومی ایلام ثبت جهانی شد

خانه خبرها
يک حشره جديد بومي ايلام ثبت جهاني شد

عضو هيات علمي گروه گياه پزشکي دانشگاه ايلام از ثبت جهاني يک حشره ماده بومي استان ايلام خبر داد.

 دکتر مجيد ميراب بالو امروز در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومي گفت: نمونه اين حشره ماده از گونه تريپس تحت عنوان Eryngyothrips veisii Mirab -balou, 2015 از خاک زير درختان بلوط چغاسبز ايلام جمع آوري شد.

وي افزود: مدت زمان کشف، جمع آوري نمونه ها ، مطالعه، بررسي و نوشتار مقاله در خصوص اين اين گونه جديد از مهرماه سال گذشته در يک دوره يک ساله انجام گرفت هرچند تاکنون موفق به يافتن نوع نر اين گونه نشده اند.
وي ادامه داد: براي تاييد و ثبت جهاني اين حشره، نمونه هاي از آن در کلکسيون حشره شناسي دانشگاه ايلام و همچنين در کلکسيون حشره شناسي دانشگاه کشاورزي جنوب چين (گوآنگجو) نگهداري مي شوند. 
ميراب بالو يادآور شد: هفته گذشته مقاله مربوط به اين گونه در مجله Vestnik Zoologii (داراي نمايه ISI) در کشور اوکراين که يکي از معتبرترين مجلات بين المللي در زمينه جانور شناسي است، به چاپ رسيد.
وي گفت: اين جنس Eryngyothrips داراي تنها پنج گونه در دنيا است و گونه جمع آوري شده از ايلام، ششمين گونه شناسايي شده از اين جنس در دنيا است که داراي بال هاي بسيار کوتاه، بدن دو رنگ (قهوه اي تيره و روشن) با يک هزار و 200 ميکرون طول است. 
وي افزود: هم اکنون مشغول مطالعه روي بندپايان موجود در خاک هستيم و نمونه هاي فراواني از حشرات و کنه هاي خاکزي را در خاک زير درختان بلوط و درختان سوزني برگ بوستان جنگلي چغاسبز جمع آوري کرده ايم .
خاک سطح جنگل و عرصه هاي طبيعي هاي زاگرس از حيث وجود بندپايان خاکزي بسيار غني بوده که نشانگر حاصلخيزي اين خاک ها است. 
گونه هاي فراوان جانوران بي مهره به زندگي در شرايط مختلف سازگارند و تقريبا در همه جا يافت مي شوند و به خصوص خاک از مهم ترين زيستگاه هاي بي مهرگان محسوب مي شود و بندپايان متنوع ترين گروه جانوران هستند که 78 درصد گونه هاي جانوري در اين شاخه قرار دارند. 
تغييراتي که در خاک ها انجام مي پذيرد به وسيله موجودات زنده در خاک صورت مي گيرد اين موجودات بر اساس نحوه تغذيه ميزان فراواني و عناصر معدني حاصل از تجزيه بدن خود در بهبود خصوصيات خاک بصورت مستقيم و يا غير مستقيم دخالت مي کنند. 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها