معاون نهاد رهبری : نیت و تکبیر آغاز نماز، دری به روی اقتدار انسان است

خانه خبرها

به گزارش روابط عمومي، مراسم شب ششم محرم الحرام با استقبال دانشجويان، اعضاي هيأت علمي و کارکنان دانشگاه در مسجد دانشگاه ايلام برگزار شد.

در اين مراسم  حجة الاسلام سيد محمد باقر هاشمي، معاون نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اقامه ي عزاي سيد الشهداء عليه السلام ، با سلام و صلوات بر پيامبر و خاندان پاکش ، و تسليت به مناسبت ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان ، به تاکيد و روايت حديث درباره ي نماز پرداخت و بيان داشت: امروزه تهاجم فرهنگي ، بيش از پيش ، قابل مشاهده و نگران کننده است ؛ به ويژه شبهه هايي که در زمينه ي باورها و اعتقادات وجود دارد . به همين خاطر ، لازم دانستم امشب را به بحث نماز و اهميت آن اختصاص دهم . نيت آغاز نماز ، دري به روي اقتدار انسان است . پيامبر (ص) فرموده است : « هر پديده يي را زينتي هست و زيور اسلام و مؤمن ، نماز است . نمازهاي پنج گانه را همواره پاس بداريد که ستون دين است و خير و نکويي هردوجهان در آن است . .» هم چنين مي فرمايد : « براي هر امري ، حقيقتي هست و حقيقت دل مؤمن ، نماز است ؛ هرکس نماز را خواربشمارد ، از من نيست و شفاعتم وي را دربرنمي گيرد .»

            حجة الاسلام هاشمي افزود : « اميرالمؤمنين نيز درباره ي نماز بسيار سفارش کرده اند . حساسيت نماز تا جايي است که اميرالمؤمنين در هننگام شهادت فرمود : « برشما باد بر شما باد نماز ! که قوام و دوام دينتان در آن است و بهترين عمل و ستون دين است . »

            وي ادامه داد : ابوبصير روايت مي کند :در لحظات پاياني عُمر امام صادق عليه السلام به منزل ايشان رفتم . امام دستور داده بود همه ي خويشاوندان جمع شوند چون وصيت مهمي دارند . هننگامي که همه جمع شدند ، فرمود : « بدانيد شفاعت ما شامل حال سهل انگاران نماز نمي شود .»

معاون نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري درپايان با اشاره به حديث فاطمه ي زهرا سلام الله عليها که از پدرگرامي شان روايت کرده اند ، گرفتاري هاي دنيا و آخرت سهل انگاران نماز را چنين برشمرد :« اين ها به پانزده گرفتاري دچارمي شوند ؛ شش گرفتاري در دنيا سه گرفتاري در مرگ ، سه گرفتاري در قيامت ، سه گرفتاري در جهان آخرت : خداوند ،برکت را از عمرشان مي گيرد ؛ صدسال گناه و بي ثمري ! و کس ديگر با سي سال عُمر به کشف بزرگي دست پيداکند . اين عمر پربرکت است . جان ميليون ها انسان را نجات مي دهد . همه ي پيشرفت هاي انسان ، در سايه ي برکت استعدادهاي انساني است که خداوند عطافرموده است . اگر به چشم خود نمي ديديم ، هزاران پيامبر ديگر هم مي آمدند و مي گفتند بشر به جايي مي رسد که صدايش را به هزاران کيلومتر دورتر برساند ، باورنمي کرديم . پيامبر : « العلمُ سلطان » : دانش ، قدرت تاثيرگذاري است .

- برکت از روزي شان گرفته مي شود اگرچه درآمد دارند . درآمدشان در راه هايي صرف مي شود که گرفتاري شان چاره نمي گردد.

- هر عمل خيري که انجام دهند ، بدون اداي درست نماز،عمل نيکشان پذيرفته نمي شود. پروانه ي پذيرش عمل خير ، اداي نماز است .

- دعايشان مستجاب نمي شود و خوشي و بهره اي از دعاندارند و دعاي صالحين درحق ايشان نخواهدبود .

بلاهاي مرگ :

  • ذليل شدن و درحال بيچارگي مردن . در قبر ، آزارمي بينند و قبرشان تاريک است و در جهان آخرت،
  • محاسبه ي سختي درپيش دارند .

گروه دوم : عده اي هستند که گاهي نماز مي خوانند و گاهي نمي خوانند . جايگاهشان طبقه اي از طبقات جهنم است . حديث نبوي : «مواظبت کنيد نمازتان تباه نگردد ؛ کساني که نمازشان را تباه کنند ، حشرونشرشان با قارون و هامان است و خداوند آنان را با منافقين ، به طبقه اي از طبقات جهنم مي فرستد .»

زيارت مزار شهداي گمنام دانشگاه، روضه خواني، مداحي و سينه زني از ديگر برنامه هاي اين مراسم بود .

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها