سخنرانی دکتر صادق زیباکلام در دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها
سخنراني دکتر صادق زيباکلام در دانشگاه ايلام برگزار گرديد

در ادامه سلسله برنامه هاي بزرگداشت روز دانشجو و با هماهنگي و برنامه ريزي انجمن اسلامي دانشجويان، برنامه سخنراني دکتر صادق زيباکلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران تحت عنوان «اجتماع ياران دبستاني»  در دانشگاه ايلام برگزار گرديد.

    به گزارش روابط عمومي سخنراني دکتر صادق زيباکلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با حضور دکتر علي اکبري رئيس دانشگاه، دکتر شيرخاني معاون فرهنگي و اجتماعي، دکتر صيدي سرپرست معاونت دانشجويي، دکتر رضازاده مشاور رئيس و مدير حوزه رياست، دکتر امامي پور مدير امور فرهنگي و جمع زيادي از دانشجويان شب گذشته در محل سالن آيت اله حيدري برگزار گرديد.

دکتر صادق زيباکلام در اين برنامه، با طرح سئوالات مختلف درباره اينکه آيا بايد جنبش دانشجويي وجود داشته باشد يا نه و چه کسي گفته که جنبش دانشجويي حتماً بايد باشد، به روند تغييرات و تحولات جنبش دانشجويي در چهل سال گذشته اشاره کرد و بيان داشت: دانشگاه جزيره اي متروک و دورافتاده از جامعه نيست و براي  همين جنبش دانشجويي تحت تأثير جريانات اجتماعي، سياسي و فرهنگي جامعه مي باشد و به تناسب در موقعيت هاي مختلف، عملکردهاي متفاوت داشته است.

دکتر زيبا کلام افزود: ما وارث جنبش عظيم دانشجويي در سال هاي پيرزوي انقلاب بوديم، چرا که دانشجويان از معترضان اصلي دوره رژيم پهلوي بودند و حدود 80 درصد زندانيان سياسي در آن دوره را دانشجويان تشکيل مي دادند.

استاد علوم سياسي دانشگاه تهران، اضافه کرد: بعد از انقلاب در جنبش دانشجويي شکاف افتاده و عده اي در قالب چپ مارکسيستي به صورت مسلحانه در برابر انقلاب ايستاد و حذف شدندد و دسته دوم اسلامگرايان بودند که مديريت هاي مختلف را در سپاه پاسداران، جهادسازندگي، نهادها، وزارت خانه ها و سازمان هاي مختلف بر عهده گرفتند.

دکتر زيبا کلام در خصوص وضعيت فعاليت هاي جنبش دانشجويي در دهه هفتاد، گفت: اکثريت جنبش دانشجويي در دهه هفتاد با سياست هاي اقتصادي دولت مرحوم آيت الله هاشمي مخالف بودند، اما ترجيح دادند که سکوت کنند تا اينکه در آستانانه انتخابات رياست جمهوري در سال 1376، دانشجويان پيشقراول شدند و در انتخاب دولت اصلاحات نقش محوي داشتند و بعد هم خيلي از سمت هاي اجرايي را در اين دولت عهده دار شدند.

فعال سياسي اصلاح طلب درباره فعاليت هاي دانشجوي در دولت هاي نهم و دهم ، گفت: در دولت نهم سکون و سکوت بر فعاليت هاي جنبش دانشجوييي حاکم شد تا اينکه در سال 1388 از کانديداهاي اصلاح طلب به صورت گسترده اي جدي حمايت کردند.

استاد علوم سياسي دانشگاه تهران، نقش و حضور دانشجويان در انتخابات رياست جمهوري 1392 و انتخاب دکتر روحاني را مناسب توصيف کرد و گفت: در دولت يازدهم جنبش دانشجويي فعال شد، اما بعد از جريانات مختلف از سال 1396 به بعد، سکون و رخوت بر جنبش دانشجويي حاکم گرديد که اين امر به دلايل مختلف بر مي گردد.

استاد علوم سياسي دانشگاه تهران، تصريح کرد: با توجه به مطالب گفته شده، قطعاً جنبش دانشجويي تحت تأثير حوادث و جريان هاي اصلي متن جامعه است و بخصوص اينکه اين نيروهاي اجتماعي هستند که دانشجويان را درگير مسائل مختلف مي کنند که ريشه اصلي اين امر به نبود احزاب و تشکل هاي سياسي مستقل در جامعه بر مي گردد.

در پايان اين برنامه دانشجويان سئوالات مختلف خود را بصورت کتبي مطرح کردند و دکتر زيباکلام هم بصورت مبسوط به سئوالات آنان پاسخ ها لازم را ارائه کردند.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها