حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر اکبرنژاد: آنچه کتاب "الکافی" را ممتاز کرده است

خانه خبرها

حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر اکبرنژاد دانشيار دانشگاه ايلام، گفت: دقت نظري که شيخ  کليني در جمع‌‌آوري اخبار و حساسيتي که در نقل روايات داشته، "الکافي" را در بين همه کتاب‌هاي روايي ممتاز کرده است.

به گزارش روابط عمومي، حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر مهدي اکبرنژاد به مناسبت بزرگداشت شيخ کليني، اظهار کرد: شيخ کليني هم به لحاظ شخصيتي در رتبه‌اي بالايي قرار  دارد و جزء نوادر و شخصيت‌‌هاي برجسته در تشيع است و جايگاه ويژه‌اي دارد  و هم به لحاظ تأليفات، کتاب‌هاي ارزشمندي از خود بر جاي گذاشته است .

دکتر اکبرنژاد با بيان اينکه او زاده کلين در نزديکي‌هاي شهر ري است، افزود: شهر ري در مقاطعي از تاريخ کشورمان از مراکز علمي بسيار مهم و قابل توجه بوده که دانشمندان بزرگي از آن ولايت و منطقه بر خواسته اند و بر اساس آنچه که به دست آمده ايشان در نيمه دوم قرن سوم  متولد شده و حياتش هم در عصر غيبت صغري امام عصر (عج) بوده است يعني مجموعه حياتش در زمان غيبت صغري امام زمان بوده و سال 329 که سال آغاز غيبت کبري است از دنيا مي‌رود .

حجت‌الاسلام و المسلمين اکبرنژاد، ادامه داد: شيخ کليني مدت زيادي در کلين تحصيل کرده و علاوه بر آنجا، مسافرت‌هايي براي استفاده از محضر عالمان ديگري داشته که از جمله آنها به قم رفته و مدتي در نزد بزرگان قم که آن زمان جزء مراکز علمي جهان تشيع بشمار مي‌رفته و بسياري از محدثان بزرگ در آنجا حضور داشته‌اند حضور پيدا کرده است.

وي اظهار کرد: شيخ کليني از محضر بزرگان قم استفاده کرده و از قم به کوفه مي‌رود و در آنجا نيز از محضر بزرگان بهره مي‌برد و نهايتا به بغداد رفته و مدتي آنجا مي‌ماند چرا که در آن زمان بغداد به عنوان يکي از مراکز علمي شيعه محسوب مي‌شده است.

دانشيار دانشگاه ايلام با اشاره به اينکه شخصيت شيخ کليني نه تنها مورد توجه جدي همه علماي شيعه بوده  بلکه علماي اهل سنت نيز به او توجهي ويژه کرده‌اند، تصريح کرد: يکي از علماي اهل سنت مي‌گويد که در هر قرني يک نفر در واقع مجدد مذهب شيعه بوده که در قرن سوم شيخ کليني بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمين اکبرنژاد با بيان اينکه به لحاظ شخصيتي در کتب معتبر شيعه شخصيت شيخ کليني بسيار برجسته و مورد اعتماد همگان معرفي شده است، گفت: مهم‌ترين اثري که از او مانده و باعث شهرت شيخ کليني شده کتاب شريف «الکافي» است که بيش از 16 هزار حديث را جمع‌آوري کرده و در سه بخش تدوين شده که بخش اول به نام اصول است که در اصول هم مباحث اعتقادي و هم اخلاقي در آن لحاظ شده است.

وي اضافه کرد: بخش عمده‌اي از کتاب کافي، فروع کافي است که احکام فقهي را ترتيب ابواب فقه جمع‌آوري کرده  و بخش سوم آن بنام روضه کافي ناميده شده که روايات گوناگوني را ذکر کرده است، کتاب او به اعتراف بسياري از بزرگان از جمله مرحوم شيخ مفيد و بعضي ديگر، مهم‌ترين کتاب حديثي شيعه بشمار مي‌آيد چون دقت نظري که شيخ کليني در جمع‌آوري اخبار و حساسيتي که در نقل روايات داشته اين کتاب را در بين همه کتاب‌هاي روايي ممتاز کرده است.

 حجت‌الاسلام و المسلمين اکبرنژاد با اشاره به اينکه هر چند کتاب‌هاي روايي ديگر هم داريم که قبل و بعد از مرحوم شيخ کليني نوشته شده‌اند ولي همگان اعتراف دارند که هيچ کدام به پاي الکافي نرسيده است، اظهار کرد: او تمام روايات را با سند نقل کرده و گاهي روايتي را به نقل از چندين نفرآورده و  فراواني را هم تبيين کرده است.

دکتر اکبرنژاد با تاکيد بر اينکه همه فقهاي ما از زمان شيخ کليني تا دوران معاصر همه از اين کتاب بهره مند شدند و شرح‌هاي زيادي بر اين کتاب نوشته شده که نمونه آن توسط علامه محمدباقر مجلسي در 26 جلد به عنوان جامع‌ترين شرح بر اين کتاب نوشته شده است، عنوان کرد: نگارش اين کتاب بر اساس درخواستي بوده که از شيخ کليني شده و در واقعاين کتاب پاسخي بوده به نياز مردم آن زمان و خوشبختانه امروز نيز از آن بهره‌مند هستيم.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها