از دانشگاه بلخ افغانستان تا دانشگاه ایلام

خانه خبرها

حدود چهار سال از پذيرش نخستين دانشجويان خارجي دانشگاه ايلام مي‌گذرد، که تاکنون 33  نفر از آنان فارغ‌التحصيل شد‌ه‌اند و 400 دانشجو در دانشگاه مشغول تحصيل هستند و حدود  220 درخواست نيز در دست بررسي است، که اين امر حاکي از آن است که دانشگاه ايلام روند صعودي و قابل قبولي را در اين مسير پشت سر گذاشته است.

هم‌اکنون 10 دانشجو از کشور دوست و برادر افغانستان در دانشگاه ايلام مشغول تحصيل هستند، که براي آشنايي خوانندگان، روابط عمومي دانشگاه مصاحبه‌اي را با دوتن از اينان شامل: آقايان روح‌الله سجادي و معراج‌الدين راسخ ترتيب داده، که ابتدا مصاحبه آقاي سجادي تقديم حضور مي‌گردد.

لطفاً خودتان را معرفي کنيد؟

اينجانب روح‌الله سجادي متولد سال 1373  شهرستان «دره صوف»  کشور افغانستان مي‌باشم، که دوره ابتدايي را در اين منطقه گذرانم و بعد به دلايل مختلف و ازجمله شرايط اقتصادي به شهر «مزار شريف» مهاجرت کرديم و بعد دوره ليسانس را در شهر «بلخ» به اتمام رساندم.

به چه دليل ايران را براي ادامه تحصيل انتخاب نموديد؟

ايران و افغانستان داراي اشتراکات مختلف تاريخي، زباني، فرهنگي، قومي، ديني و اجتماعي هستند و جمهوري اسلامي ايران هميشه از جمله حاميان اصلي ملت افغانستان در شرايط سخت تاريخي بوده و براي همين يکي از آرزوهاي اينجانب ادامه تحصيل در کشور ايران بود، که به لطف خداوند تحقق يافت و در سال 1397در امتحان بورس جمهوري اسلامي شرکت نمودم و  در سال 98 در دانشگاه ايلام در رشته کارشناسي ارشد رياضي ثبت نام کردم.

نحوه تعامل اساتيد و دانشجويان  دانشگاه ايلام با شما چگونه است؟

خوشبختانه نظم و قانون بر دانشگاه ايلام حکمفرما است و مديريت و کارکنان دانشگاه ايلام با مهرباني و گشاده‌رويي با ما تعامل دارند و نکته مهم اين است که علاوه بر اينکه اساتيد دانشگاه ايلام از سطح علمي بالايي برخورداند و مطالب علمي را مدبرانه به دانشجويان منتقل مي‌کنند، مابين دانشجويان خارجي و ايراني هيچ تمايزي قائل نيستند، که اين  نوع تعامل و برخورد براي ما ارمغان بزرگي است. از طرف ديگر مابين دانشجويان خارجي و دانشجويان ايراني در خصوص موضوعات درسي همکاري خوبي وجود دارد و در بسياري از مواقع به دليل دوري از خانواده، مشکلاتمان را با دوستان ايراني در ميان مي‌گذاريم و آن‌ها نيز تا آنجا که مي‌توانند ما را همراهي مي‌کنند.

آيا در اين مدت تجربه‌اي کسب کرده‌ايد که بتوانيد در کشورتان مورد استفاده قرار دهيد؟

در تحصيل، روش تحقيق و انجام پروژه‌هاي دانشگاهي تجربياتي خوبي کسب کرده‌ام، که به طور حتم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آيا از امکانات و خدمات رفاهي دانشگاه راضي هستيد؟

خوابگاه‌هاي دانشجويان خارجي دانشگاه ايلام از وضعيت خوبي برخوردارند و همچنين وضعيت اينترنت، سلف سرويس‌هاي دانشجوي و امکانات ورزشي هم در سطح مطلوبي قرار دارد و تعامل خوبي با دانشجويان خارجي براي استفاده از امکانات رفاهي انجام مي‌گيرد، که در مجموع بايد بگويم که من خوش‌شانس بودم که توانستم در دانشگاه ايلام ادامه تحصيل دهم.

دانشگاه ايلام براي جذب دانشجويان خارجي شرايط سختي دارد، اين شرايط براي شما چگونه بود؟

پذيرش ما  4 تا 5 ماه طول کشيد که در اين مدت تعداد زيادي ايميل و تماس تلفني رد و بدل شد و خوشبختانه با گذر از اين مراحل ما پذيرفته شديم.

و صحبت پاياني؟

ما دانشجواين افغاني در ترم اول در يک جلسه با حضور دکتر علي‌اکبري رئيس محترم دانشگاه ايلام شرکت کرديم و نظرات، انتقادات، سؤالات و انتظارات خود را در اين جلسه مطرح کرديم، که خوشبختانه در بالاترين سطح انتظارات و درخواست‌هاي ما مورد پي‌گيري قرار گرفت و جامعه عمل پوشيد، لذا خاطره آن جلسه براي ما ماندگار است و براي همين بر خود لازم مي‌دانم، از حسن توجه دکتر علي اکبري رياست محترم دانشگاه ايلام و همچنين مساعي مدير و کارشناسان دفتر همکاري‌هاي علمي و بين‌المللي دانشگاه کمال تقدير و تشکر را داشته باشم.

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها